Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Alior Bank

Bank BGŻ BNP Paribas

Bank BPH

Bank BPS

Bank Millennium

Bank Ochrony Środowiska

Bank Pekao SA

Bank Pocztowy SA

Bank SMART

Banki spółdzielcze

BGK

BGŻOptima

BZ WBK

Citi Handlowy

Credit Agricole

Deutsche Bank

DNB

DZ BANK Polska

Euro Bank

FM Bank PBP

Getin Noble Bank

GMAC Bank Polska

HSBC Polska

Idea Bank

ING Bank Śląski

Inteligo

mBank

PKO Bank Polski

Plus Bank

Raiffeisen Polbank

Santander Consumer Bank

Saxo Bank

T-Mobile Usługi Bankowe

Toyota Bank Polska

VW Bank direct

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Wystawa Bartosza Kokosińskiego w Bank Pekao Project Room

2016-11-14, 09:15

Do 4 grudnia będzie można oglądać wystawę Bartosza Kokosińskiego Moment ścinający kołek zorganizowaną w ramach projektu Bank Pekao Project Room w Centrum Sztuki Współczesnej. Kokosiński zabiera głos w dyskusji o przestrzeni wystawienniczej, jak i przestrzeni do pracy dla artysty. Zadaje sobie pytanie, ile przedmiotów tak naprawdę stoi za przygotowaniem wystawy i czy aby one nie są już artefaktem same w sobie.


Zmaganie się z przestrzenią, zarówno wystawienniczą, jak i przestrzenią do pracy, to stały element życia artysty. Ten zawód jak niewiele innych wymaga więcej metrażu niż tylko miejsca przy biurku i szafki na dokumenty. Pracownie to całe lokale, często z zapleczem sanitarnym, niezbędnym do utrzymania porządku, w szczególności dla tych, którzy posługują się mediami tradycyjnymi, malarstwem, grafiką. To także przestrzeń magazynowa, gdzie trzymane są wszystkie prace. Ale przede wszystkim miejsce na prace jeszcze niepowstałe, materiały, przedmioty, farby, blejtramy, sztalugi, stół z zeszytami i szkicami, komputer. Bartosz Kokosiński na swojej wystawie uwzględnia wszystkie te elementy. Stają się one materią, tworzywem. To z nich powstała nowa praca. Dotychczasowy cykl pożartych obrazów został zmodyfikowany i przeobrażony. Teraz sztuka pożarła sama siebie.

 

Kokosiński odwraca strategie. Zadaje sobie pytanie, ile przedmiotów tak naprawdę stoi za przygotowaniem wystawy i czy aby one nie są już artefaktem same w sobie. Kiedy elementów jest zbyt wiele, a brakuje dla nich miejsca, pojawia się poczucie niestabilności. Wobec braku stałego miejsca pojawia się również pytanie, czy dzisiaj nie jest to problem nieprzystawalności takich miejsc do współczesnego świata. Może nasza praca ze względów ekonomicznych nie powinna wychodzić poza objętość biurka?

 

Dyskusje o przestrzeni dla artystów są stale obecne w debacie o polityce lokalowej, ale nie tylko. To problem wielu artystów, dla których pracownia jest drugim domem. Jej brak doprowadza do bezdomności ich sztuki. I poczucia odrzucenia. Kokosiński wykonuje mocny gest wyprowadza całą swoją pracownię do Project Roomu. Jego praca nie ogranicza się jednak tylko do koncepcji wyprowadzki. Jest w niej sporo zwykłej, fizycznej pracy segregowania, pakowania, przenoszenia, rozpakowywania. To również opowieść o tym, ile działań stoi za przygotowaniem wystawy, ale też uwolnieniem się z przygniatających przedmiotów. Bo wystawa przygniata zarówno swoim ciężarem (Kokosiński przed wystawą zważył popakowane w pudła przedmioty oraz resztę gabarytów całość ważyła ponad tonę), jak i strukturą. 50-metrowe płótno zostało rozpięte pod sufitem, na nim wylądowały wszystkie przedmioty z pracowni Kokosińskiego. Wysiłek fizyczny, jaki wykonuje artysta, jest widoczny i uosobiony poprzez przytłaczającą formę podwieszonej pracowni, ma wywołać u widza poczucie braku stabilności i bezpieczeństwa. Chodząc pod ponadtonową konstrukcją, widz ma możliwość w pełni odczuć fizyczną i metaforyczną wagę sztuki.

 

Bank Pekao Project Room to projekt wspierający młodą sztukę, który powstał we współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Banku Pekao SA. Od kwietnia 2012 roku CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich twórców. Do tej pory odbyło się ok. 50 wystaw, m.in. takich artystów jak: Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Piotr Grabowski, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec czy Małgorzata Szymankiewicz.

Podczas tegorocznej odsłony programu Bank Pekao Project Room prezentowana jest twórczość artystów najmłodszego pokolenia, dla których możliwość wystawienia własnych prac w Zamku Ujazdowskim jest szansą na w pełni profesjonalne zaprezentowanie własnego potencjału artystycznego oraz wykonanie ważnego kroku w kierunku zbudowania swojej kariery artystycznej. Wszystkie prezentacje są przygotowywane specjalnie do przestrzeni Project Room i mają charakter premierowy. Projekty są realizowane we współpracy z młodymi kuratorami. Wybrani do tegorocznej edycji programu Bank Pekao Project Room artyści i kuratorzy reprezentują zarówno różne ośrodki artystyczne w Polsce, jak i rozmaite tendencje oraz koncepcje pojawiające się w obszarze sztuki aktualnej.

 

Bank Pekao Project Room, Centrum Sztuki Współczesnej

Bartosz Kokosiński Moment ścinający kołek

Wystawa jest czynna od 10 listopada do 4 grudnia 2016

Wstęp na wystawy w Bank Pekao Project Room jest bezpłatny

Kuratorka: Marta Czyż

Koordynator Bank Pekao Project Room 2016: Kamil Kuskowski

Koordynator wystawy: Michał Grzegorzek


Źródło: Bank Pekao SA



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!