Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Alior Bank

Bank BGŻ BNP Paribas

Bank BPH

Bank BPS

Bank Millennium

Bank Ochrony Środowiska

Bank Pekao SA

Bank Pocztowy SA

Bank SMART

Banki spółdzielcze

BGK

BGŻOptima

BZ WBK

Citi Handlowy

Credit Agricole

Deutsche Bank

DNB

DZ BANK Polska

Euro Bank

FM Bank PBP

Getin Noble Bank

GMAC Bank Polska

HSBC Polska

Idea Bank

ING Bank Śląski

Inteligo

mBank

PKO Bank Polski

Plus Bank

Raiffeisen Polbank

Santander Consumer Bank

Saxo Bank

T-Mobile Usługi Bankowe

Toyota Bank Polska

VW Bank direct

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Cyfrowa platforma zakupowa B2B to spora oszczędność dla firm

2017-01-10, 12:15
Firmy, które wdrożyły systemy zakupowe, mogą liczyć nawet na 15% oszczędności. Tymczasem tylko 35% firm w Polsce korzysta z takich narzędzi - wynika z raportu „Digitalizacja rynku B2B. Cyfrowe platformy zakupowe” przygotowanego przez Deloitte oraz Aleo.

Rynek e-commerce w obszarze B2B to szansa dla instytucji finansowych na tworzenie i oferowanie klientom innowacyjnych usług – wykraczających poza tradycyjną bankowość. Aleo, nasz autorski projekt nowoczesnej platformy zakupowej dla firm, jest częścią naszej strategii budowania nowoczesnej bankowości i oferowania rozwiązań finansowych ułatwiających prowadzenie biznesu. Dostępnych od ręki, w odpowiednim czasie i miejscu – dokładnie tam, gdzie nasi klienci robią biznes – dodał Michał Bolesławski, wiceprezes ING Banku Śląskiego, przewodniczący Rady Nadzorczej ING Usługi dla Biznesu, operatora platformy Aleo.

Jeszcze do niedawna systemy zakupowe były zarezerwowane jedynie dla dużych korporacji oraz stanowiły domenę wąskiej grupy profesjonalnych kupców. Platformy otwarte, dostępne w chmurze, takie jak Aleo, znoszą jednak wysokie bariery wejścia oraz sprzyjają upowszechnieniu digitalizacji procesów biznesowych w segmencie B2B, umożliwiając profesjonalizację zakupów coraz szerszemu gronu firm. Elektroniczne zapytania ofertowe oraz aukcje zakupowe usprawniają pracę, zwiększają przejrzystość zakupów oraz umożliwiają realizację wymiernych oszczędności, często znacząco przekraczających oczekiwania użytkowników. Trend digitalizacji procesów zakupowych jest już nie do zatrzymania – powiedział Bartosz Traczyk prezes ING Usługi dla Biznesu, operatora platformy Aleo.

Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej świadome korzyści, jakie daje stosowanie narzędzi w chmurze, w tym platform zakupowych. Z szacunków Deloitte oraz doświadczenia ekspertów Aleo wynika, że tylko dzięki agregacji zapotrzebowania i dotarciu do nowych dostawców, firmy mogą uzyskać oszczędności w przedziale 10 – 15%. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Aleo wskazują jednak, że tylko 35% ankietowanych przedsiębiorstw korzysta z internetowych platform zakupowych.

Motywy robienia zakupów w Internecie zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy są w większości zbieżne – istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny. Dodatkowo, dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej ilości danych: o klientach, dostawcach, rynku. To z kolei pozwala na budowanie dokładnych modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i umożliwia przewidywanie trendów i zmian cen.

Jak piszą autorzy raportu, procesy zakupowe stają się strategicznym obszarem wpływającym na wyniki finansowe firmy i jej konkurencyjność na rynku. W takim ujęciu korzystanie z rozwiązań e-sourcingu staje się uzasadnione. Wśród powodów wdrożenia takiego narzędzia respondenci w badaniu wymieniają również przejrzystość procesu zakupowego, oszczędności, automatyzację i raportowanie.

Cyfrowe zakupy są elementem szerszej rewolucji digitalowej, którą napędzają innowacje oraz ciągły spadek kosztów technologii i komunikacji. Powstają nowe modele biznesowe i nowe formy współpracy przedsiębiorstw z partnerami, oparte np. na dynamicznym prognozowaniu popytu z wykorzystaniem informacji ze świata online, monitoringu produktów i urządzeń, produkcji na miejscu np. dzięki drukowi 3D i głębokiej analityce. Łańcuch dostaw staje się cyfrową siecią, która służy zdobyciu przewagi konkurencyjnej w zakresie kosztu i jakości oraz – coraz ważniejszych – szybkości i elastyczności reakcji na zmiany rynku – mówi Dariusz Kraszewski, Partner, Deloitte Consulting.

344 mld zł rynku e-commerce B2B w 2020 roku

W Polsce od początku funkcjonowania handlu elektronicznego silną pozycję zajmuje sektor B2C. Jednak dane wskazują, że to klienci B2B wydają w sieci na zakupy prawie dziesięć razy więcej niż klienci indywidualni. W 2014 roku wartość transakcji online B2B szacowana była przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej na 215 miliardów złotych, wobec 23-27 miliardów złotych w segmencie B2C. Polski rynek B2B e-commerce w latach 2011-2014 rósł w średniorocznym tempie (CAGR) 21,5%. Obecnie szacuje się, że jego dynamika zrównała się z rynkiem amerykańskim (nieco powyżej 8%) oraz że wartość polskiego rynku e-commerce B2B może w 2020 wynieść ponad 344 miliardy złotych.

Dla porównania wartość całego rynku e-commerce B2B na świecie wyniesie 6,7 biliona dolarów w 2020 r. Pod względem wartości transakcji o pierwszą pozycję będą walczyć Chiny, z prognozowanymi obrotami sięgającymi 2,1 biliona dolarów oraz Europa, w przypadku której firma Ecommerce Europe, szacuje wartość branży e-commerce sektora B2B na 720 miliardów euro w 2016 roku oraz 2,16 biliona euro w 2020 roku, co oznacza roczny wzrost o 32%. W tym czasie rynek amerykański będzie rósł wolniej niż Europa i Chiny. W 2016 roku wartość obrotów wyniesie 829 miliardów dolarów, co stanowić będzie ponad 9% sprzedaży amerykańskiego sektora B2B ogółem. Forrester szacuje, że w 2020 roku osiągnie obroty w wysokości 1,1 biliona dolarów, czyli 12,1% całości transakcji w sektorze B2B, co daje roczny wzrost w tempie wyżej wymienionego 8%.

Otwarte internetowe platformy trendem na rynku

Digitalizacja oraz Internet przyczyniają się do większej konkurencyjności jakościowej i cenowej w segmencie B2B. Dostęp do klientów oraz dostawców jest możliwy praktycznie w każdym czasie i w każdym miejscu na świecie – piszą eksperci Deloitte i Aleo.

Obecnie dostęp do nowoczesnej technologii nie jest ograniczony tylko do dużych firm, które mają zasoby finansowe na zakup narzędzi eSourcing. Technologia tanieje i przenosi się do chmury, co pozwala coraz mniejszym firmom korzystać z rozwiązań wspierających efektywność – wykorzystanie eSourcing w małych przedsiębiorstwach jest o 7pp wyższe niż w dużych, a cały rynek eSourcing rośnie w tempie 5% rocznie. Otwarte cyfrowe platformy zakupowe dają możliwość znacznie szybszego i tańszego przeprowadzenia zarówno transakcji, jak i całego procesu do niej prowadzącego – w tym wyboru oferty i dostawcy, negocjacji.

Wielkość rynku i wynikająca z tego zwiększona liczba transakcji dostępnych dla poszczególnych firm powoduje, że dostawcy są w stanie zaoferować bardziej konkurencyjne ceny, obniżając marżę jednostkową oraz koszty sprzedaży, a kupujący mogą znacząco obniżyć koszty zakupu i nabyć taniej towar lub usługę. Potencjał oszczędności możliwych do uzyskania dzięki zastosowanie narzędzie eSourcing w polskich firmach sięgnie prawie 40 mld zł 2020 r. 

Raport, przygotowany przez Deloitte oraz Aleo opisuje zmiany, jakie nastąpią w zakupach B2B w perspektywie 2020 roku. Raport powstał w oparciu o badanie „Praktyki zakupowe firm oraz korzystanie z Internetu w tym zakresie” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Aleo (wywiady telefoniczne CATI, próba N 251, firmy zatrudniające co najmniej 10 pracowników, sierpień 2016 roku) oraz The Deloitte Global CPO survey 2014 i 2016.

Źródło: ING Bank Śląski



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!