Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Bankomat zamówisz jak taksówkę. Przywiezie go samochód Idea Banku

2014-09-14, 19:15
Jeszcze w tym roku na ulice trzech miast wyjadą specjalne samochody Idea Banku wyposażone w bankomaty z funkcją wpłatomatu. Klient będzie mógł sobie zamówić taki bankomat jak taksówkę w iTaxi. Posłuży do tego specjalna aplikacja mobilna. Usługa Money Collection to nowość na naszym rynku.

 


Kilka dni temu Idea Bank poinformował o rozpoczęciu współpracy z firmą iTaxi. Dziś znamy już więcej szczegółów nowego przedsięwzięcia. Jego owocem będzie usługa Money Collection kierowana do klientów biznesowych. Za sprawą specjalnej aplikacji przedsiębiorca będzie mógł bezpłatnie zamówić samochód z wbudowanym wpłatomatem, który odbierze dzienny utarg sklepu czy punktu usługowego. Środki maja być dość szybko księgowane na rachunku bankowym przedsiębiorcy. Bank deklaruje, że zajmie to nie więcej niż 30 min. Urządzenie będzie miało także funkcję bankomatu, więc klient będzie mógł także pobrać gotówkę żeby rozliczyć się z kontrahentem.

 


 

Na początek usługa będzie dostępna w Warszawie, Poznaniu oraz w Elblągu. W tych miastach mobilne e-bankomaty z funkcją wpłatomatu pojawią się jeszcze w tym roku. Docelowo Idea Bank planuje rozszerzyć ją na wszystkie większe miasta w Polsce. Bank liczy na to, że usługa przyjmie się na rynku. Z przeprowadzonych badań wynika, że co trzeci właściciel małej firmy przyjmuje płatności wyłącznie w gotówce. Pozostałe dwie trzecie łączą płatności gotówkowe z bezgotówkowymi. Mali przedsiębiorcy nie korzystają z usług konwoju, we własnym zakresie dostarczając zarobione pieniądze do banku. Aż 80 proc. badanych deklaruje, że robi to osobiście. Często pieniądze przewożone są publicznymi środkami transportu, wieczorami, po zamknięciu sklepu.

 


 

Rdzeniem usługi będzie mobilna aplikacja na systemy Android i iOS przygotowana we współpracy z firmą iTaxi. Logowanie będzie się odbywało za pomocą tokenu, który użytkownicy otrzymają w systemie bankowym. Po zalogowaniu klient zostanie zlokalizowany za pomocą GPSu w telefonie, a następnie będzie mógł zamówić najbliższy samochód - tak samo jak dziś zamawia taksówkę w iTaxi. System GPS będzie pokazywał, gdzie dokładnie znajduje się samochód i za ile zjawi się w umówionym miejscu. Klienci będą też mogli zamówić dowóz gotówki do firmy. Aplikacja pozwoli na wskazanie miejsca i terminu odbioru, a system po sprawdzeniu dostępności samochodu potwierdzi, czy operacja będzie możliwa.

 

Pierwsze testowe bankomaty zostaną zamontowane w samochodzie BMW i3 z napędem elektrycznym (samochód ma też dodatkowy silnik spalinowy). Idea Bank jako pierwszy będzie wykorzystywał ten model auta do celów innych niż przewóz osób. Bankomat zamontowany w BMW jest recyklerem z zamkniętym obiegiem gotówki. Przygotowany został na specjalne zamówienie przez firmę Noatech i zasila go własny system baterii. Samochodem będą się poruszać przeszkoleni pracownicy banku.

 

Zamawianie samochodów, wpłaty i wypłaty mają być bezpłatne. Usługa ma być udostępniona klientom biznesowym, którzy posiadają rachunek w Idea Banku. Samochody mają być dobrze zabezpieczone przez złodziejami, a ich trasa będzie na bieżąco monitorowana przez systemy GPS. Bank nie ujawnia więcej szczegółów, ale można podejrzewać, że będą tam zamontowane mechanizmy, które w razie porwania zniszczą gotówkę. Gdyby taki scenariusz się ziścił, klient nie poniesie straty. Pieniądze, które wpłaci do mobilnego bankomatu i tak będą księgowane na jego rachunku niemal od razu.

 

w.boczon@bankier.pl


autor: Wojciech Boczoń



  • etykiety:
Pracownicy dostają gówniane pensje a kasa idzie na coś takiego bez sensu.
de - Wrzesień 15, 2014, 09:54
#1
Pomysł sensowny, ale lepiej jednak przekonywać nawet małe firmy do rozliczeń bezgotówkowych. Nie zawsze jednak da się uniknąć gotówki i to niekiedy sporej, więc taka usługa realnie przekona firmy (zwłaszcza handlowe) do otwarcia rachunku w Idea Banku.

@de
Pensje to ogólny problem w PL omijający jedynie rynek wysokiej klasy specjalistów, o których trzeba mocno walczyć i w pewnym stopniu zawody, na które zawsze jest duży popyt.
Paweł Nyczaj - Wrzesień 15, 2014, 10:11
#2
Trudno mi uwierzyć, żeby ten pomysł był obliczony na sukces biznesowy. Sukces PR-owy murowany, z tym nie polemizuję, ale biznesowo? Koszt przysposobienia takiego samochodu, ochrony transportowanych środków, szkolenia kierowców, itp. Coś mi się wydaje, że poza fazą koncepcyjną nie znajdzie szerszego zastosowania i będzie to nisza. Z resztą jak pomysły mobilnych placówek bankowych i bankomatów.
Przem30 - Wrzesień 15, 2014, 13:42
#3
Pomysł dobry. Dobry marketing, sprawdzenie czy rynek potrzebuje takiej uslugi przy okazji. ALE duży koszt pozyskania klienta (bmw+procedury, szkolenia, serwis, CC, przystosowanie) no i bezpieczeństwo... weź tu wpłącaj np milion zł na ulicy, jeszcze Ci wywieje. Bezpieczenstwo samego małego pojazdu, to już nie jest duży dostawczak opancerzony ko małe gowienko ekologiczne. To jest hybryda wiec z elektryka moze byc jakis problem nieprzewidziany. Myśłę że robią pilota w porozumieniu z BMW a potem to torchę "przerobią" przyziemnie jak sie sprawdzi
Gościu - Wrzesień 15, 2014, 15:20
#4
Nie wiem czy można tak zwalać problem byle jakich pensji w bankach (w tym Idea Bank) na ogólny tan rzeczy w PL
Sprawdźcie zyski banków i zyski firm farmaceutycznych a potem porównajcie sobie pensje specjalistów i managarów (tych z banków to śmiech na sali mimo, że banki mają zyski netto liczone w milionach... no ale to zostaje dla prezesów)
vrv - Wrzesień 15, 2014, 15:37
#5
@Gościu
Wpłatomaty generalnie pozwalają wpłacić naraz 50 banknotów, więc jednorazowo da się wpłacić do 10000, gdyby wpłacać wyłącznie banknoty 200 zł. O jednorazowej wpłacie milionowego utargu nie ma wiec mowy (do takich celów trzeba sobie zamówić samochód z konwojentem). Zwykle do tych obwoźnych wpłatomatów trafi od kilku stów do góra kilku tys a zapewne jednorazowo nie będzie we wpłatomacie więcej niż kilkadziesiąt tys. Trochę też będzie ubywać, bo tam będzie recykler a samochód będzie można zamówić także w celu wypłaty gotówki, a nie tylko wpłaty.

BMW i3 jest samochodem hybrydowym, wiec ma dodatkowy silnik spalinowy, gdyby elektryczny siadł. Wygląda to na pilota i może nawet BMW dopłaca do interesu, bo i3 nie jest tanie http://life.forbes.pl/sensacyjne-bmw-... (z silnikiem spalinowym cena dochodzi do 160 tys). Z artykułu wynika, że to auto robią na zamówienie (na pewno robią wnętrze dla 2 osób i wstawiają lekki pancerz, bo nowoczesne opancerzenie nie musi ważyć kilku ton, jeśli wystarczy powstrzymywanie pojedynczych strzałów, a jak wiadomo w tym wozie nie będą wożone jednorazowo miliony złotych, nawet o 100 tys jednorazowo będzie ciężko) i może wtedy są benefity unijne za wykorzystanie auta ekologicznego.
Paweł Nyczaj - Wrzesień 15, 2014, 18:47
#6
@Paweł Nyczaj

Rozumiem Twoje argumenty ale nie przemyślałeś jednej sprawy. O tyle o ile dobrą uwagą może być jakaś zabawa z UE w tym zakresie tak jaki "przedsiębiorca" będzie chciał wpłacać kilka tysięcy płacąc za taką usługę ? Skoro sklepy osiedlowe niektóre mimo iz maja utargu kilka tysiecy nie przyjma nawet płątnosci kartą bo im szkoda kilku groszy na złotówce i wolą w ogole częsci klientów nie obsługiwać. To te swoje np 6000 zaniesie do banku w torbie. Takie autko musi na siebie zarobić też. Pomyśl o sobie, masz 5 000zł, chciałbys dodatkowo ponieść koszt wpłaty ? To nie są kwoty, dla których warto robić szum, a takie bmw wystarczy byle suvem do rowu zepchnąć by okraść a nie od razu strzelać. Trudno w szczegółach w akapicie to rozpisać ale z punktu widzenia banku i przedsiębiorcy to nie jest takie hop siup jak sie wydaje prawnie, administracyjnie.
Gościu - Wrzesień 16, 2014, 07:57
#7
Koszt auta ok. 360k zł plus koszt urządzenia - maszyny np. Wincor'a kosztują ok 100k zł. Dodatkowo przysposobienie auta i mamy jakieś ca. 500-600k zł za urządzenie. Dość drogo, jak na obsługę kilkudziesięciu podmiotów. Dodatkowo-ile takich aut wypuszczą, np. w Poznaniu. 1, 2 szt? Wszyscy sklepikarze kończą dzień mniej więcej o tej samej porze, więc przy dużej popularności usługi będzie kolejka i trzeba będzie czekać. Zamiast cash-taxi dostaną cash-karetkę (chodzi mi o czas oczekiwania na usługę). Czyli atut szybszej usługi będzie fikcją. A to z kolei wpłynie na obniżenie transakcyjności w maszynie, czyli zwrot z urządzenia będzie odłożony w czasie. Dla przykładu - żeby ATM zaczął wychodzić na swoje potrzeba ok 2k transakcji miesięcznie. Tu cena usługi (czyli przyjęcia gotówki w placówce) jest wyższa niż wypłaty w ATM, ale z kolei dochodzi koszt związany z eksploatacją samochodu... Nawet przy 1000 transakcji miesięcznie oznacza to obsługę ok 40 podmiotów jednego dnia. Trochę dużo na moje oko przy dzisiejszych realiach. Dlatego uważam, że ten projekt jest nierealny z biznesowego punktu widzenia. No chyba, że za tym pójdzie redukcja sieci placówek, co zrekompensuje nakłady na ruchomą strefę bankomatowo-wpłatomatową. Wtedy zaczyna to wyglądać nieco inaczej.
Przem30 - Wrzesień 16, 2014, 08:46
#8
"Bankomat zamontowany w BMW jest recyklerem z zamkniętym obiegiem gotówki."

Wydawało mi się, że istotą bankomatu i wpłatomatu jest właśnie OTWARTY obieg. Tzn. że maszyna przyjmuje banknoty z zewnątrz lub wydaje je "na zewnątrz". Słowo "zamknięty" sugeruje, że banknoty krążą w trzewiach machiny. Ale w takim przypadku po co ten samochód?

Szanowny Autorze, proszę wyjaśniać nam maluczkim słowa pochodzące ze slangu okołobankowego, bo nie każdemu jest on znany. A niektórych nadwrażliwców nawet razi.
Horeszko - Luty 6, 2015, 15:57
#9

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do ponad 37 tys. odbiorców!