Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Dwie promocje sprawiły, że liczba transakcji Blikiem w POS wystrzeliła w górę. Rekordowe dane po III kwartale 2016

2017-02-15, 12:36

Narodowy Bank Polski opublikował nowe dane na temat Blika. W III kwartale 2016 roku wykonaliście rekordową liczbę transakcji w terminalach POS. Na dodatek po raz pierwszy liczba transakcji Blikiem w internecie przewyższyła liczbę wypłat z bankomatów.

 

W III kwartale użytkownicy Blika wykonali 334 tys. transakcji w terminalach POS. W porównaniu do pozostałych operacji, czyli wypłat z bankomatów i transakcji w sklepach internetowych to wciąż niewiele. Jeśli jednak zestawimy to z danymi o płatnościach w POS w poprzednich kwartałach, to wzrost jest rekordowy. Kwartał wcześniej płatności w POS-ach było zaledwie 89 tys. Jest to zatem wzrost o 275 proc.

 

Iko, Yay Foto

 

Zapytałem biuro prasowe Polskiego Standardu Płatności skąd ten pik. Okazuje się, że to efekt dwóch promocji prowadzonych  w okresie letnim. Największy wzrost Blik zawdzięcza akcji prowadzonej na stacjach Orlen. Za każde wydane 50 zł klienci dostawali 1000 punktów Vitay. Tankując bak samochodu do pełna można więc było zarobić nawet kilka tysięcy punktów, a później wymienić to na zniżki. Promocji sprzyjał okres wakacyjny, kiedy to więcej podróżujemy i wydajemy na paliwo. W tym czasie w nadmorskich kurortach trwała druga promocja przygotowana z Projektem Scena Kulturalna. Płatności Blikiem premiowane były zniżkami na bilety do kina czy kawę.

 

BLIK po III kw. 2016

 

I kw. 2016

II kw. 2016

III kw. 2016

Liczba banków

7

7

7

Liczba użytkowników

1 700 000

2 000 000

2 200 000

Liczba punktów handlowo-usługowych

141 241

157 276

158 873

Liczba POS

146 249

152 043

169 081

Liczba sklepów internetowych

30 035

36 182

38 502

Liczba bankomatów

14 576

14 273

15 373

Liczba wypłat gotówki w bankomacie

500 000

700 000

916 000

Liczba transakcji w internecie

160 000

274 000

929 000

Liczba płatności w terminalach

90 000

89 000

334 600

Liczba płatności P2P

bd.

31 000

48 900

Żródło: opracowanie własne na podstawie danych NBP


Tradycyjnie sporą popularnością cieszyły się wypłaty z bankomatów za pomocą Blika. Warto pamiętać, że metoda ta sprawdza się nie tylko wtedy, gdy zapomnimy portfela, ale jest również bezpieczniejsza niż pobierania gotówki kartą. Odpada bowiem ryzyko zeskanowania plastiku przez nakładkę do skimmingu.

 

Źródlo: NBP

 

Ogromny wzrost możemy też zaobserwować w przypadku transakcji Blikiem w internecie (240 proc. kwartał do kwartału). Prawdopodobnie spora w tym zasługa PKO BP. To mniej więcej w tym czasie bank podpiął Blika do opcji „Płacę z iPKO”. Po wybraniu tej metody można opłacić transakcję na dwa sposoby: tradycyjnie przez pay-by-linka lub kodem Blik.

 

W III kwartale 2016 roku o 1100 maszyn zwiększyła się też sieć bankomatów akceptujących Blika - do poziomu 15 373 sztuk. Przybyło też 2 320 sklepów internetowych obsługujących tę formę płatności -  na koniec września Blikiem można było zapłacić w sieci w 38 502 punktach. Sieć terminali POS wzrosła aż 17 tys. sztuk do poziomu 169 tys.

 

Ciekawe, jak będą się prezentowały statystyki Blik po IV kwartale 2016 roku. To w tym okresie PSP ruszył z pierwszą kampanią telewizyjną reklamującą swój system płatności. Nie zachwalał tam jednak transakcji w terminalach POS – komunikowano możliwość pobierania gotówki z bankomatów, opłacania zakupów w internecie i wykonywania przelewów p2p.

 


autor: Wojciech Boczoń



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!