Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Ruszyły płatności mobilne w Biedronce!

2013-10-08, 11:28
Płatności mobilne w Biedronce już działają. Dokonaliśmy pierwszego zakupu, płacąc telefonem i testując rozwiązanie w praktyce. Cały proces odbywa się bardzo szybko i sprawnie. Szybciej niż gotówką?

 

Od kilku dni media spekulują na temat płatności mobilnych w Biedronce. Oficjalnie miały ruszyć w weekend, ale na forum pracowniczym Biedronki pojawiła się informacja, że debiut został wstrzymany. Tymczasem udało mi się zapłacić telefonem w jednym ze sklepów w Radomiu. W innym kasjerka powiedziała, że ma popsutą kasę, ale płatności faktycznie już ruszyły.

 

Płatności dokonałem, płacąc PeoPay - rozwiązaniem udostępnionym przez Bank Pekao SA. Kasjerki nie potrafiły mi udzielić odpowiedzi, czy będzie do tego inna aplikacja. Ku mojemu zaskoczeniu cała operacja przebiegła bardzo sprawnie, wręcz błyskawicznie. Kasjerka wklepała do kasy kod okazany na telefonie, potwierdziłem to kodem PIN i kasa błyskawicznie wydrukowała rachunek.

 

O płatnościach mobilnych pisaliśmy już wielokrotnie. Z naszych informacji wynikało, że oprogramowanie zostało wdrożone już we wrześniu, a kasjerzy odbyli odpowiednie szkolenia. Nie wiadomo na razie, które banki oprócz Pekao będą obsługiwały płatności mobilne w Biedronce, bo biuro prasowe nie komentuje sprawy. Nieoficjalnie mówi się o Aliorze i Getinie. Nie wiadomo też, czy płatności będą opierać się tylko na kartach przedpłaconych Pekao SA, czy w jakiś sposób będą zintegrowane z rachunkiem osobistym.

 



Dla płatności mobilnych PeoPay wejście do Biedronki oznacza prawdziwy przełom. Sieć liczy ponad 2,2 tys. sklepów w Polsce. Klienci, którzy zdecydują się zapłacić telefonem w Biedronce, chętniej wyciągną komórkę także w innych miejscach. Wygląda więc na to, że płatnościom mobilnym IKO wyrósł prawdziwy konkurent. Zwłaszcza że rozwiązanie ma mieć charakter otwarty.

 

- Zależy nam także na tym, aby było to rozwiązanie, które ma charakter otwarty dla dowolnej liczby uczestników po stronie zarówno instytucji finansowych, jak i branży handlowo-usługowej. Umożliwiłoby to korzystanie z niego jak największej liczbie klientów. Jedną z aplikacji do płatności mobilnych, spełniających powyższe warunki, testowaliśmy na początku tego roku i została ona oceniona bardzo pozytywnie - usłyszeliśmy kilka dni temu w biurze prasowym Jeronimo Martins.

 

Napisz do autora: wboczon@prnews.pl


autor: Wojciech Boczoń



ciekawe, czy umowa PeoPay na 0% interchange fee (zgoda Pekao na 0% IF) będzie uznana przez "koalicję iKO" raczej jako "karta przetargowa" (w znaczeniu: osiagniecie Pekao), czy też raczej jako wyraz desperacji i kapitulacji ze strony systemu PeoPay, który nie liczy już na osiagnięcie powszechności rynkowej ;)
Grzegorz - Październik 8, 2013, 12:16
#1
ciekawe czy płatności mobilne ruszyły w całej Polsce, czy też Radom to jakiś odosobniony przypadek
lolekanabolek - Październik 8, 2013, 14:17
#2
PeoPay zaczął i skończy na biedronce. W IKO weszło więcej graczy. I przede wszystkim działa z kontem a nie z portmonetką.
ktoś - Październik 8, 2013, 15:38
#3
@ktos - IKO dziala z kontem w PKO, a jak bedzie w innych bankach, to nie wiadomo
Lonis - Październik 8, 2013, 18:18
#4
pofatygowałem się i kupiłem dzisiaj 5 bułek w biedronce, zapłaciłem peopay i poszło sprawnie, bez żadnych problemów, minus tylko to te konto prepaid, ale z tego co wiem, to bank ma peopay podłączyć do konta w banku
lolekanabolek - Październik 8, 2013, 19:02
#5
Nie rozumiem tego chorego pędu w płatności mobilne.
Ilu z nas zapomniała kiedyś portfela? I dlaczego ja mam koniecznie płacić telefonem?...jaką mam tu przewagę nad kartą szczególnie NFC, nie mówiac już o gotówce. Ludzie jak naprawdę nie nosicie żadnych drobnych w portfelu to żyjecie w Warszawie. Nawet w miastach ok 400 tys mieszkańców jest tysiące punktów gdzie kartą zapłacic się nie da. Model peopaya jest mozliwy do powielenia tylko w siesiach i wymaga wcale nie małego ingerowania w oprogramowania kas fiskalnych. to są bardzo duże bariery dla małych sieci, które bardzo czesto nie maja kas fiskalnych podlączonych do sieci, ale tez bariery dla samych sieci sprzedązy bo aktualizacja oprogramowania kasy to są koszty i ryzyko że coś się nie powiedzie. To są także przede wszystkim koszty, któe zwróca się o tyle o ile absorpcja rozwiązania będzie bardzo wysoka. Tyle zachwytu nad iko a jest 50 tysiecy w 6 miesięcy. Z 6 mln...to są wartości poniżej 1% bazy klienckiej. Na dodatek 75% operacji to wypłata z bankomatu. Nie widze sensu takim projektom i nie wierzę że ludzie rzucą się, zeby płacić telefonem tylko dlatego że banki tak będa chciały
orestes - Październik 8, 2013, 21:03
#6
Dokładnie. Pytanie jak daleko zajdzie Bank Pekao z interchange na poziomie absolutnego zera. O tym się oficjalnie nie mówi, ale to współpraca bez większych korzyści po stronie banku.
@Grzegorz - Październik 8, 2013, 23:57
#7
Najlepszym komentarzem jest obrazek, do którego link umieszczam poniżej:

http://www.cda.pl/grafika/9544193
qaz - Październik 9, 2013, 00:15
#8
ja wiem czy bez zadnych korzysci?
Jest szansa, ze zwieksza liczbe kont.
Integracja w pozostalych sklepach gdzie dadza sobie intercharge powyzej 0%.
Darmowa reklama :)
Wdrozenie tego nawet w malej placowce wcale nie jest wielkim kosztem.
Wystarczy tablet z modemem 3g i odpowiednia aplikacja, przeciez to nie kasa musi generowac PIN.
Moze to byc urzadzenie zewnetrzne, gdzie wprowadza sie kwote z kasy, kod od klienta i generuje sie PIN.
Łukasz - Październik 9, 2013, 08:58
#9
@orestes

Po raz drugi dzisiaj krzyczę "Święte słowa". Też głoszę od samego początku, że w skali PKO i eService te liczby to żaden sukces (szczególnie jeżeli popatrzymy na liczbę transakcji ATM).
IKO jest nie wygodne w użytkowaniu, a po obniżce IF traci właściwie jakikolwiek sens. Zupełnie nie rozumiem banków, które się w to obecnie angażują - przyznam szczerze, że tłumaczę to sobie ślepym pędem w stylu "Samcik pisał o kartach NFC to musimy je wyłączyć" teraz piszą jaki wielki sukces osiągnięto z tym IKO to musimy się koniecznie dołączyć, a potem się zobaczy czy to ma sens.

@Łukasz
Nawet jeżeli zdecydujemy się na rozwiązanie z tabletem czy smartphone'm to nie będzie to ani tanie, ani proste. Trzeba ten tablet kupić, do tego dorzucić abonament za internet, a w przypadku taniego urządzenia dorzucić jeszcze modem. Dalej jeszcze trzeba to gdzieś ustawić i wziąć pod uwagę ile czasu zajmuje taka transakcja.

MGvF - Październik 9, 2013, 14:24
#10
orestes ma całkowitą rację. Wielokrotnie mówiłem (pisałem), że nie widzę najmniejszego sensu w płatnościach czymkolwiek innym niż gotówka i/lub standardowa karta (o ile dany punkt obsługuje karty). Nie rozumiem tego pędu ... tzn. rozumiem, chodzi o zwiększenie sprzedaży wszystkiego, co sią da, bo płacąc elektronicznie ludzie w znakomitej większości przestają panować nad wydawanymi pieniędzmi. Po za tym płatność gotówką trwa szybciej niż jakąkolwiek inną metodą, no chyba, że ktoś jest po prostu bardzo powolny lub kompletnie nieprzygotowany przy kasie. Ja dbam o swój czas jak i innych dla tego podchodząc do kasy jestem przygotowany, towar wyłożony, a w ręku czeka już gotówka, zwykle odliczona co do grosza (bo w drodze do kasy już mam zsumowane w pamięci wszystkie wydatki). No i dzięki temu nikt nie przetwarza jakichkolwiek danych na mój temat ... nie widzę potrzeby, aby ktokolwiek wiedział gdzie jestem oraz co, gdzie i kiedy kupuję. To wyłącznie moja sprawa.
TomekK - Październik 9, 2013, 15:14
#11
@TomekK

W pełni popieram. Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że w ich interesie jest korzystanie z metod standardowych jak karta płatnicza, którą zapłacą wszędzie i dostaną do rachunku w każdym Banku.
Płatności mobilne - po co? A jeżeli już to poproszę o jakiś standard - bo nie zamierzam chodzić do banku X tylko dlatego, że prowadzi konto, z którego można mobilnie zapłacić w sklepie Y.
Dlaczego jest tyle szumu wokół tych płatności w Biedronce - bo dotąd akceptowali tylko gotówkę, nie chcąc płacić sieciom kart (VISA / Mastercard) opłaty za przetwarzanie transakcji!
nowy - Październik 9, 2013, 17:19
#12
IKO jest powiązane z kontem ale uruchomiło również portmonetkę. Co do niezrozumienia pędu do mobilnych płatności - konta internetowe 10 lat temu to też była nisza a teraz zobaczcie, kto chodzi do oddziału? Postępu nie zatrzymany a zachwilę dorosną dzieciaki wychowane na tabletkach, smartfonach itp.
Profil - Październik 9, 2013, 18:40
#13
Zalezy czym sa i beda platnosci mobilne dla uzytkownikow. Chodzi o prostote, latwosc uzycia, szybkosc. Dla wielu platnosc mobilna to naklejka pp na telefonie i im to wystarcza. Docelowo pewnie naklejka wniknie w telefon (jakis otwarty standard NFC a nie MyWallet), ale dzialajaca na tej samej zasadzie, tj raz wgralem i bez bawienia sie w logowanie, PINy itd moge zaplacic zblizajac telefon do terminala.
Liss - Październik 9, 2013, 21:21
#14
#profil

Tylko dzieciaki wychowane na tabletach i smartfonach płacą dziś kartami. Jak widza ilośc moich transakcji kartą ilość transakcji ludzi 5 lat ode mnie młodszych to widzę przepaść. Płacą za produkt po 2,5 zł kartą i idą specjalnie do żabki lub fresha żeby to zrobić. Jeżeli chodzi o wygodę to karta szczególnie zbliżeniowa jest super.

Problem jaki ja widze z płątnosciami mobilnymi jest taki, że trzeba to zrobić telefonem albo smartfonem, że wymaga to dostępu do sieci albo wygenerowania czeku, czyli ograniczania sobie wydatków do kwoty (gdzie tu ta wygoda) są tysiące miejsce nawet w warszawie gdzie mobilne płacić się nigdy nie da. Chociażby puby czy restauracje w kamienicach. Z tego chociażby powodu gotówka nie umrze zbyt szybko, a po obniżeniu IF banki na tyle wywindują opłaty za konta, że ludzie jeszcze mocniej przerzucą się na płatnosci kartami, żeby nie płacić tych 10PLN.
Powiedz mi co wtedy się stanie z tymi IKO i Peopayami. Najdroższe w płatnościach mobilnych dla banków będzie jednak koszt marketingowy. Wiem co to MasterCard, Visa, niektórzy wiedzą co do AMEX albo Discover.. a IKO, PeoPay? poza nami pasjonatami nikt tego nie zna? Problem iko jest taki, że nie ma oznaczeń, nie ma promocji w sklepach stacjonarnych jakie dawał MC przy płatnościach zbliżeniowych, lokalny format nie znajdzie tyle pieniędzy co MC czy V.
Zanim płatności mobilne staną się znane może nawet będa już metody płacenia kciukiem czy głosem. Świat idzie coraz szybciej a wprowadzenie nowego stadnardu to lata...czy za 3 lata bankiny będą mieć determinacje żeby bić się z V i MC?
orestes - Październik 9, 2013, 21:26
#15
jak ktoś ma rachunek w pekao to można go już podłączyć zamiast prepaida, nie będzie już musiał doładowywać konta prepaid
lolekanabolek - Październik 14, 2013, 08:20
#16
cytując:
"błyskawicznie", "wklepała do kasy kod okazany na telefonie", "potwierdziłem to kodem PIN"

co z ową błyskawicznością w przypadku pomyłki w "wklepywaniu"?
co z brakiem zasięgu sieci komórkowej?
czy jak mi padnie bateria to jestem bez kasy?

jak dla mnie błyskawicznymi są płatności zbliżeniowe ale widać inaczej mierzę czas ;)
rowerek - Październik 15, 2013, 11:44
#17
@rowerek
tworzysz problemy
cytując:
"co z ową błyskawicznością w przypadku pomyłki w "wklepywaniu"?"

a co z tą z błyskawicznością w przypadku pomyłki przy przepisywaniu kwoty do terminala?? Albo w przypadku błędnie wydanej reszty??

cytuję:
"co z brakiem zasięgu sieci komórkowej?"

a jak bank będzie miał awarię??

cytuję:
"czy jak mi padnie bateria to jestem bez kasy?"

a jak ci się karta uszkodzi??

cytuję:
jak dla mnie błyskawicznymi są płatności zbliżeniowe ale widać inaczej mierzę czas ;)

jak komuś nie pasuje to może gotówką płacić, wtedy jest super hiper błyskawicznie, szczególnie jak szpera w portfelu i próbuje wyłuskać miedziaki
lolekanabolek - Październik 15, 2013, 12:02
#18
" jak komuś nie pasuje to może gotówką płacić, wtedy jest super hiper błyskawicznie, szczególnie jak szpera w portfelu i próbuje wyłuskać miedziaki "
Tak, a ktoś kto płaci kartą jest zwykle maga szybki, bo karta jest zieś głęboko schowana, zanim ją wyjmie, zanim uzyska się połączenie i autoryzację ... mija cenny czas.
Nie jestem za jakąkolwiek formą dyskryminacji, ale uważam, że dla osób płacących kartą (bądź jakimkolwiek innym niż gotówka sposobem) powinna być oddzielna kasa / kolejka. Wówczas ja marnowałbym mniej czasu przy kasie.
TomekK - Październik 16, 2013, 15:50
#19
@Liss
Takie rozwiązanie jest testowane m.in. przez Orange. Nazywa się to SP TSM (Servie Provider Trusted Service Manager).
http://bank24.blox.pl/2013/10/Technol...
Kusznier - Październik 17, 2013, 09:00
#20
dziś w Biedronce dostałem ulotkę, że mogę placic telefonem przez aplikację iKASA dostępną z Alior Bankiem, PEAKO i GetinBankiem. Niestety strona www.ikasa.com.pl lub biedronka.aliorbank.pl nie działają więc WIELAK LIPA. Do tego w samej biedronce nie ma zasięgu sieci komórkowej (na pewno Play i Orange) oraz brak ogólnodostępnego wifi bo sklep znajduje się w podziemiach dużego centrum handlowego.

Płatności może i są ale tylko przez peopay a to dośc mocno dyskwalifikuje tą usługę :(
p.a.o.l.o - Październik 20, 2013, 17:48
#21

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do ponad 37 tys. odbiorców!