Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości internetowej - III kw. 2016

2016-11-24, 13:06

Na koniec września 2016 roku ankietowane przez nas banki miały blisko 32 mln klientów z dostępem do bankowości internetowej. Najwięcej aktywnych użytkowników mają PKO BP, mBank i ING Bank Śląski.

 

Na ankietę dotyczącą liczby klientów indywidualnych mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej odpowiedziało nam 16 banków. Odpowiedzi nie przesłały tym razem Citi Handlowy i T-Mobile Usługi Bankowe, więc w tym wypadku przyjęliśmy dane zgodnie ze stanem na koniec czerwca 2016 r. Łącznie ankietowane instytucje mają blisko 32 mln klientów z dostępem do e-bankingu.

 

thetaXstock

 

Liczba jest tak wysoka, bo klienci w wielu przypadkach się dublują. Dziś standardem staje się już posiadanie kilku produktów w różnych bankach. W większości przypadków klient podpisujący umowę o lokatę czy nową kartę kredytową dostaje od razu dostęp do bankowości internetowej. Często też bankowość internetowa traktowana jest jako osobny produkt. Oznacza to, że klient wypowiadający umowę o konto osobiste musi też wypowiedzieć umowę o dostęp do kanałów zdalnych. W innym przypadku bank zamknie rachunek, ale klient nadal będzie się mógł zalogować do systemu transakcyjnego.

 

Liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej (nie tylko ROR)

Bank

III  kw. 2015

III kw. 2016

Różnica

PKO BP i Inteligo

7 656 431

8 477 700

821 269

mBank

3 763 929

3 884 357

120 428

ING Bank Śląski

2 904 893

3 110 976

206 083

Bank Pekao SA

2 856 470

3 089 131

232 661

Alior Bank

2 551 360

2 940 850

389 490

BZ WBK

2 773 356

2 840 192

66 836

Bank Millennium

1 593 510

1 750 680

157 170

Bank BGŻ BNP Paribas

726 614

1 258 864

532 250

Credit Agricole Bank Polska

683 439

749 106

65 667

Raiffeisen Polbank

609 425

668 545

59 120

Citi Handlowy*

416 258

660 000

243 742

T-Mobile UB*

514 836

643 387

128 551

Bank Pocztowy

368 843

487 328

118 485

Eurobank

346 000

428 000

82 000

Deutsche Bank

297 652

295 200

-2 452

Orange Finanse

bd.

247 746

bd.

BOŚ

124 000

133 100

9 100

Plus Bank

bd.

117 027

bd.

RAZEM:

28 187 016

31 782 189

 

* bank nie podał danych za III kw. 2016. Przyjęto dane za II kw. 2016

Źródło: PRNews.pl

 

Aktywnych użytkowników bankowości internetowej jest znacznie mniej. Zgodnie z przyjętą przez nas definicją, są to osoby które przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR przez internet. W ankietowanych przez nas bankach na koniec III kwartału 2016 roku takich klientów było 13,7 mln. Nie wszyscy chcieli się jednak podzielić informacjami na ten temat. Wśród wielkich nieobecnych brakuje Banku Millennium, który nie chce podać liczby aktywnych klientów internetowych.

 

Liczba klientów indywidualnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR za pomocą bankowości internetowej.

Bank

III kw. 2015

III kw. 2016

Różnica

PKO Bank Polski

3 277 989

3 562 100

284 111

mBank

1 872 914

1 894 066

21 152

ING Bank Śląski

1 735 595

1 804 711

69 116

BZ WBK

1 632 066

1 749 198

117 132

Bank Pekao SA

1 523 040

1 670 258

147 218

Alior Bank

675 981

725 703

49 722

Bank BGŻ BNP Paribas

388 926

465 268

76 342

Credit Agricole

bd.

376 644

bd.

Getin Noble Bank

719 191

324 000

-395 191

Citi Handlowy**

330 226

320 000

-10 226

Raiffeisen Polbank

232 970

241 245

8 275

Eurobank

169 000

191 000

22 000

Deutsche Bank

192 686

178 200

-14 486

Bank Pocztowy

135 556

135 528

-28

Plus Bank

bd.

60 944

bd.

Orange Finanse

bd.

42 015

bd.

RAZEM:

12 886 140

13 740 880

 

* brak danych za III kw. 2015. Przyjęto dane z grudnia 2015.

** bank nie podał danych za III kw. 2016. Przyjęto dane za II kw. 2016

Źródło: PRNews.pl


Liczba aktywnych internautów wygląda ciekawie w zestawieniu z liczbą prowadzonych przez banki ROR-ów. Z wykresu poniżej możemy się dowiedzieć, że w dużych bankach  do kont regularnie loguje się najwyżej 50-60 proc. użytkowników. W przypadku takich banków jak PKO BP czy Pekao jest to normalne zjawisko, bo banki mają sporą grupę klientów preferujących tradycyjne kanały. Uwagę zwracają natomiast m.in. dane mBanku, który jeszcze do niedawna działał wyłącznie jako bank internetowy - bez placówek. Ma 1,9 mln aktywnych klientów bankowości internetowej, ale rachunków prowadzi aż 3,1 mln. W tym kontekście zastanawiająco wyglądają też dane Orange Finanse.


Liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej w porównaniu do liczby ROR-ów prowadzonych przez banki.

 

 

 

Duże dysproporcje obserwujemy ponadto przy bankach wywodzących się z segmentu consumer finance – Credit Agricole, euro banku i Getinie – oraz w Banku Pocztowym i Aliorze. W bankach trudniących się do niedawna głównie sprzedażą kredytów jest to naturalne. Konta osobiste dokładane były tam do pożyczek jako rachunki do spłat rat. Po spłacie zobowiązania większośc z nich zalega w statystykach jako nieaktywna.

 

Nieco inaczej można tłumaczyć różnice między liczbą ROR, a liczbą aktywnych użytkowników bankowości internetowej w Banku Pocztowym i Aliorze. Pocztowy obsługuje raczej konserwatywną grupę klientów, którzy do zarządzania rachunkiem wybierają tradycyjne kanały. Z kolei Alior rozbudował swoją bazę ROR-ów m.in. za pomocą usługi „rachunki bez opłat”. Podobnie jak w Pocztowym, klienci preferujący obsługę w okienkach, nie potrzebują kontaktu za pomocą bankowości internetowej.

 

Z danych Związku Banków Polskich wynika, że na koniec czerwca 2016 roku – nowszych danych jeszcze nie ma – umowę o bankowość internetową miało podpisane 31,5 mln klientów, a aktywnie z tej usługi korzystało 15,2 mln. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost liczby aktywnych klientów indywidualnych wyniósł ponad 1,1 mln (blisko 8 proc.).

 


autor: Wojciech Boczoń



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!