Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej - II kw. 2014

2014-09-05, 10:21

W ciągu ostatniego roku liczba klientów bankowości mobilnej wzrosła o ponad 1,3 mln osób. Z danych zebranych przez PRNews.pl wynika, że najwięcej mobilnych klientów mają: mBank, Pekao SA i PKO BP. Użytkowników bankowości mobilnej jest już ponad 3 miliony.


Bankowość mobilna na dobre zadomowiła się już na telefonach klientów banków. Z danych zebranych z 14 banków komercyjnych wynika, że aktywnych użytkowników mobilnych jest już ponad 3 mln. Biorąc pod uwagę, że boom na bankowość mobilną zaczął się mniej więcej 3 lata temu, wynik ten należy uznać za bardzo dobry. Zwłaszcza jeśli porównamy go z liczbą osób korzystającą z bankowości internetowej, która ma już 16 lat. Przy okazji warto przypomnieć, że bankowość mobilna wbrew pozorom nie jest nowym wynalazkiem. Na naszym rynku zadebiutowała w 2004 roku za sprawą Raiffeisen Banku. Wówczas jednak rozwiązanie to było raczej technologiczną ciekawostką dla najbardziej zaawansowanych użytkowników, niż narzędziem do codziennej obsługi rachunku.

 


Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej (aplikacja lub wersja lite)

Bank

II kw. 2013

II kw. 2014

Różnica

mBank


377 000

774 625

397 625

Bank Pekao SA


279 929

474 316

194 387

PKO BP


335 639

431 914

96 275

BZ WBK


172 000

319 300

147 300

ING Bank Śląski


144 000

270 669

126 669

Citi Handlowy


120 166

176 347

56 181

T-Mobile UB*


70 000

133 100

63 100

Bank Millennium*


60 901

109 858

48 957

Alior Bank


80 200

106 000

25 800

Getin Noble Bank*


13 000

77 500

64 500

Plus Bank


55 095

66 276

11 181

Eurobank


bd

63 373

63 373

Raiffeisen Polbank


19 500

20 000

500

Nordea Bank Polska


bd

6 200

6 200

ESBANK**


300

802

502

RAZEM:


1 707 930

3 030 280

1 322 350

* aktywowane aplikacje

** stan na sierpień

 

Dziś dla wielu klientów bankowość mobilna staje się głównym kanałem dostępu do rachunku i zarazem kontaktu z bankiem. To za sprawą ergonomicznych i dobrze opracowanych aplikacji, które pozwalają w komfortowy sposób korzystać z banku przez telefon. Niektóre banki za pomocą swoich aplikacji pozwalają wykonać niemal wszystkie operacje, które do tej pory zrealizować można było wyłącznie w internetowym serwisie transakcyjnym. W tym kontekście hasło, którym jeszcze do niedawno reklamowano bankowości internetową "dostęp 24/7" nabiera zupełnie nowego znaczenia. Telefon mamy przy sobie praktycznie cały czas.

 

Źródło: East News

 

W rzeczywistości użytkowników bankowości mobilnej jest znacznie więcej niż 3 miliony. Danych nie podały nam wszystkie banki, które udostępniają taką usługę. Brakuje chociażby Meritum Banku, który jako pierwszy na naszym rynku wprowadził aplikację umożliwiającą kompleksowe zarządzanie rachunkiem. Nie tylko jego obsługę, ale także możliwość złożenia wniosku o nowe konto. Żeby założyć rachunek wystarczy za pomocą aplikacji wypełnić formularz i dołączyć zdjęcia dowodu.

 

Tabela nie uwzględnia też sektora spółdzielczego. Wyjątkiem jest ESBANK, który podał nam liczbę aktywnych użytkowników swojej aplikacji mobilnej. W bankach spółdzielczych aplikacje mobilne to nadal pojedyncze rodzynki. Takie programy udostępnia swoim klientom sześć banków: Bank Spółdzielczy z Jastrzębia Zdroju, Bank Spółdzielczy we Wschowie, ESBANK, GBS Bank Barlinek, Pieniński Bank Spółdzielczy i Krakowski Bank Spółdzielczy.

 

Reszta banków postawiła na alternatywne rozwiązanie - lekkie strony transakcyjne. Niedawno firma Asseco, która dostarcza usługę do sektora spółdzielczego, pochwaliła się, że w ciągu sześciu miesięcy od momentu udostepnienia usługi, z bankowości mobilnej Asseco skorzystało już 40 tys. klientów w 50 bankach, a kolejne szykują się do wdrożenia. Biorąc pod uwagę profil klienta korzystającego z usług banków spółdzielczych, wynik ten można uznać za całkiem niezły.

 

Zobacz też: Bankowość mobilna powinna być dla wszystkich

 

W branży nie milknie dyskusja nad przyszłością bankowości mobilnej. Część osób uważa, że wcześniej lub później banki zrezygnują z obecnie lansowanych aplikacji na rzecz lekkich serwisów transakcyjnych. Bankowcy nie ukrywają bowiem, że aplikacje są droższe i bardziej czasochłonne w obsłudze. Nie tylko wymagają stałych aktualizacji, ale także odrębnych prac nad różnymi systemami operacyjnymi. Serwisy lite są tańsze, niezależna od systemu operacyjnego zainstalowanego na telefonie, bo działają z poziomu dowolnej przeglądarki internetowej, ale z drugiej strony nie dają dostępu do zaawansowanych funkcji, takich jak zakup biletów, skanowanie faktur czy w końcu płatności mobilnych.

 

Na razie aplikacje rządzą na naszych telefonach. Rynek ulega jednak dynamicznym zmianom i trudno przewidzieć, w którym kierunku będzie ewoluować bankowość w telefonach. W tym kontekście warto przypomnieć, że jeszcze 2-3 lata temu, większość banków wprowadzała aplikacje mobilne wyłącznie na system iOS. Dopiero po pewnym czasie pojawiały się ich androidowe odpowiedniki. Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie. Aplikacje powstają przede wszystkim na system Android, a dopiero później na iOS. Kto wie, czy za kilka lat to lekkie serwisy transakcyjne nie zawojują naszych telefonów?

 

w.boczon@bankier.pl


autor: Wojciech Boczoń



Prawdę mówiąc to nie znam nikogo kto by z bankowości mobilnej korzystał lub w najbliższym czasie zamierzał skorzystać więc nie wiem skąd te 3 mln. się wzięły no chyba, że pod bankowość mobilną podchodzi wysyłanie kodów SMS do zatwierdzania transakcji.
mike - Wrzesień 8, 2014, 08:35
#1
Mike, bo tu chodzi o grupe docelową, konkretny wiek, wieksze miasta... 3mln osob na prawie 40 mln obywateli to niewiele.
gościu - Wrzesień 8, 2014, 10:09
#2
Sam korzystam z bankowości mobilnej i znam wiele osób, które również z niej korzystają. Są to jednak osoby, które są nieco bardziej świadome w kwestiach finansów. Korzystają z kart kredytowych, lokat, jakiś promocji itp. Szary człowiek, któremu konto służy tylko po to, by miała gdzie pensja wpływać, często nawet o bankowości mobilnej nie słyszał, a jak słyszał, to nie korzysta, bo co miałby tam robić? On i bez bankowości mobilnej, jak robi przelew, to tylko za prąd czy czynsz.

PS. dlaczego w zestawieniu nie ma Smart Banku? Przecież to miał być pierwszy mobilny bank w Polsce.
abc - Wrzesień 8, 2014, 11:57
#3
@abc
Niestety nie wszystkie banki podają nam informacje o liczbie aktywnych użytkowników. Brakuje m.in. też Meritum czy BGŻ (lite).
Wojciech Boczoń - Wrzesień 8, 2014, 13:52
#4

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do ponad 37 tys. odbiorców!