Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej - IV kw. 2013

2014-03-31, 10:44

Na koniec ubiegłego roku z bankowości mobilnej korzystało blisko 2,5 mln klientów. To 100 proc. więcej, niż na koniec 2012 roku. Aplikację mobilną udostępnia dziś 18 banków o profilu uniwersalnym.


Bankowość mobilna nie jest już jedynie branżową ciekawostką dla najbardziej zaawansowanych technologicznie klientów. Z danych zebranych od banków przez serwis PRNews.pl wynika, że na koniec 2013 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej wynosiła już blisko 2,5 mln osób. Dla porównania liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej to 12 mln osób.

 

I choć bankowość mobilna nie jest nowym rozwiązaniem, to jej dynamiczny rozwój przypada na ostatnie 2-3 lata. Pokrywa się z masową popularyzacją smartfonów i upowszechnieniem dostępu do internetu z poziomu telefonu komórkowego. Z kolei bankowość internetowa jest obecna na naszym rynku już od 15 lat. Nie trudno zauważyć, że adaptacja nowego kanału obsługi produktów bankowych zachodzi znacznie szybciej.

 

Liczba użytkowników bankowości mobilnej (aplikacja lub wersja lite)
Bank IV kw. 2012 IV kw. 2013
mBank 300 000 724 096
PKO BP 236 624 427 542
Bank Pekao SA 201 000 373 063
ING Bank Śląski 98 000 244 000
BZ WBK 124 819 239 000
Citi Handlowy 111 125 170 000
Alior Sync bd 102 109
Alior Bank bd 107 511
Bank Millennium 51 395 79 062
Plus Bank 52 596 57 784
Raiffeisen Polbank 17 200 23 300
Getin Noble Bank bd 36 000
Nordea Bank Polska -- 5 797
RAZEM: 1 192 759 2 470 370


Aplikację mobilną udostępnia swoim klientom 18 banków. Ostatnio program na smartfony udostępniły PlusBank i Meritum Bank. Ten ostatni poszedł o krok dalej niż konkurenci. Wprowadził aplikację, która w założeniu może całkowicie zastąpić bankowość internetową. Za pomocą Mobilnego Banku Meritum klient może wykonać te same operacje, które wykonuje przez internet. Włącznie z otwarciem konta osobistego. Z kolei Raiffeisen Polbank umożliwił swoim klientom rozmowę wideo z doradcą bezpośrednio z poziomu aplikacji na smartfonie. Ten kierunek pokazuje, jaką rolę w przyszłości może odegrać bankowość mobilna. Podział na "bardziej zaawansowaną" bankowość internetową i "okrojoną" bankowość mobilną może wkrótce zniknąć.

 

Dostępność aplikacji mobilnych

Bank Android iOS Windows Mobile BlackBerry Symbian Windows Phone 8
Alior Bank x x       x
Alior Sync x x       x
Bank BPH x x        
Bank Millennium x x     x
Bank Pekao SA x x x x x x
BNP Paribas Bank x x        
BZ WBK x x   x x x
Citi Handlowy x x   x    
Eurobank x        
Getin Noble Bank x x       x
ING Bank Śląski x x   x   x
Inteligo (IKO) x x   x x x
mBank x x       x
Meritum Bank x x        
Nordea Bank Polska x x        
PKO BP (IKO) x x   x x x
Plus Bank x x       x
Raiffeisen Bank Polska x x x x x x


Na tę chwilę wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości to aplikacje zdominują rynek bankowości mobilnej. Nie brakuje jednak głosów, że do gry wrócą jeszcze serwisy lite. Jednak nie w takiej formie, jaką znamy i jaką banki oferują obecnie. Przyszłość serwisów lite należeć może do stron przygotowanych w technologii RWD (ang. responsive web design). Owa technologia pozwala elastycznie skalować dowolny serwis do rozmiarów ekranu monitora urządzenia, na którym logujemy się do banku. Na tę chwilę żaden z banków nie udostępnia jednak jeszcze takiego rozwiązania.

 

Niewątpliwie strony w technologii RWD mogą być z punktu widzenia banków korzystniejsze pod względem kosztowym. Poza jednorazowym kosztem wdrożenia, odchodzi konieczność przygotowywania odrębnych wersji aplikacji dla różnych systemów operacyjnych oraz bieżących aktualizacji. Minusem rozwiązania jest natomiast brak możliwości zintegrowania chociażby z płatnościami mobilnymi, co jest możliwe w przypadku aplikacji. Ze względów kosztowych to właśnie na serwisy lite postawił sektor banków spółdzielczych. Mobilny dostęp do banku oferuje już kilkadziesiąt banków spółdzielczych. W tym przypadku strony lite działają jednak jeszcze w "starej" technologii - bez wykorzystania możliwości RWD.

 

Dostęp do banku przez komórkę oferuje dziś większość banków uniwersalnych. Z banku przez komórkę nie mogą wciąż jednak korzystać klienci Credit Agricole, Banku BGŻ, BOŚ Banku, Pocztowego, Deutsche Banku, BGŻOptimy, Toyota Banku czy Volkswagen Bank direct.

 

Aktualizacja 2014-04-02: Dane z tabeli zostały poprawione w przypadku Banku Pekao SA. W efekcie zmienia uległa ogólna liczba użytkowników bankowości mobilnej.

 

Wojciech Boczoń

Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl




Jak ktoś się lubi męczyć, to korzysta z bankowosci w smartfonie.
Jest to tak samo wygodne jak tablet, szczególnie, gdy srajtaśmy zabraknie.
szcz - Marzec 31, 2014, 12:29
#1
Autor tekstu się nie popisał, banki spółdzielcze też oferują apikacje mobilne
PS - Marzec 31, 2014, 14:24
#2
Ciekawe ponieważ mbank jest dostępny na platformę Windows Phone 8, natomiast według tabelki nie jest. Nieaktualne informacje macie.
Jacek - Marzec 31, 2014, 14:55
#3
Ja korzystam o ile jest to zwiazane z premiamii oferowanymi przez banki...Póki co najlepszą promocją była ta oferowana przez Getin - w styczniu za korzystanie z aplikacjii mastercard mobile był zwrot 50 procent wydanej kwooty - maksymalnie 200 plz..Można było m innymi zrobić zakupy albo opłacić swoje rachunki np. mieszczkanie garaż..Wydałem wtedy 400 plz i faktycznie otrzymałem 200 plz zwrotu... I to było coś...Bez dodatkowych profitów to niespecjalnie chce mi się używać tych aplikacjii..
gracz kontowy - Kwiecień 1, 2014, 00:37
#4
Jestem klientem tzw affluent i dziwie sie wczesniejszym komentarzom. Nie widzę dziś sensu korzystania z bankowości internetowej. Po co? Praktycznie wszystko robię z aplikacji na komórce, która do tego jest dużo bardziej funkcjonalna. Z Internetu korzystam raczej jako uzupełnienie. Przecież żeby założyć lokatę, sprawdzić saldo czy też zlecić przelew nie muszę odpalac komputera.
mobilny - Kwiecień 1, 2014, 09:45
#5
@mobliny
Zleceń bankowych robię bardzo mało w miesiącu. Te kilka zrobię przy okazji wlączenia komputera z dużym ekranem i wygodną klawiaturą. Na tanim smartfonie ekran jest mizerny, a ja już gorzej widzę. Kupno drogiego ogromnego smartfona (fableta czy napleta) nie jest moim marzeniem.
stary - Kwiecień 1, 2014, 13:21
#6

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do ponad 37 tys. odbiorców!