Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

First Data Polska: 7 grzechów głównych w płatnościach kartą

2016-07-13, 13:30

Wakacje sprzyjają płatnościom elektronicznym - na urlop wygodniej jest wziąć kartę niż rulon banknotów. Płatności kartą cenimy nie tylko za wygodę, ale też za szybkość transakcji i bezpieczeństwo. Eksperci First DataTM Polcard potwierdzają - płatności kartą są coraz bezpieczniejsze, warto jednak pamiętać o tym, by nie grzeszyć lekkomyślnością, kiedy z nich korzystamy.


- W te wakacje, jak co roku, spodziewamy się odnotować 5,5-procentowy wzrost transakcji kartą. To dobry moment, żeby przypomnieć użytkownikom kart i sprzedawcom o zasadach bezpiecznego korzystania z karty. Coraz chętniej zabieramy kartę na urlop i powinniśmy zachować ostrożność- przypomina Olga Małecka, Marketing Manager First Data Polska, właściciela marki Polcard.

Odkąd w latach 90. pojawiły się w Polsce karty płatnicze, co roku eksperci notują coraz większą popularność transakcji kartowych. Z ostatniego raportu NBP wynika, że w drugim półroczu 2015 r. dokonaliśmy ich 1,76 mld - to o 13% więcej niż w pierwszym. Wartość transakcji wynosiła natomiast 269,3 mld zł, co z kolei oznacza wzrost o 11,8%. W całej puli transakcji kartą coraz więcej miejsca zajmują płatności bezgotówkowe.

 

Czy za rosnącą popularnością płatności kartami idzie bezpieczeństwo? Eksperci NBP zapewniają, że tak, i to właśnie wyższemu poziomowi bezpieczeństwa przypisują coraz większą popularność kart płatniczych wśród Polaków. We wspomnianym raporcie czytamy, że banki w badanym okresie po raz pierwszy zanotowały spadek transakcji oszukańczych.


Za co lubimy karty?


Do transakcji bez gotówki przekonuje nas wygoda - karta zajmuje w portfelu mniej miejsca i sprawia mniej kłopotu. Jeśli zdarzy nam się zgubić kartę lub dojdzie do jej kradzieży, możemy szybko ją zastrzec i uniknąć niepotrzebnych strat. Strata gotówki najczęściej oznacza stratę bezpowrotną.

 

Płatności kartą pokochaliśmy również za szybkość. MasterCard podaje, że transakcje zbliżeniowe w Polsce stanowią już ponad 55% wszystkich płatności kartami z logo tej organizacji. Należymy do krajów o najwyższym użyciu kart zbliżeniowych na świecie. Tę nowoczesną formę płatności polubiliśmy bardziej niż Amerykanie i mieszkańcy Europy Zachodniej.


Uważaj na kartę w wakacje!


Polacy obdarzają płatności kartą coraz większym zaufaniem. Z badania przeprowadzonego przez Verifone wynika, że już 83% Polaków uważa płatności kartą za bezpieczne - to prawie 20% więcej niż rok wcześniej.


Jednak samo zaufanie nie wystarczy. Potrzebna jest też znajomość zasad, które uchronią nas przed kłopotami - zwłaszcza w wakacje, kiedy transakcji wykonujemy więcej niż zwykle.

Zarówno sprzedawcom, jak i urlopowiczom zdarza się przy transakcjach kartą popełniać błędy wynikające z pośpiechu, niewiedzy lub też uśpionej w czasie wypoczynku czujności. Oto najważniejsze z nich:

 



7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH URLOPOWICZA

 


7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH SPRZEDAWCY

 



 


1. Nadmiar gotówki w portfelu

 


1. Przyjmowanie płatności niepodpisaną kartą

 


Upewnij się, że w miejscu, do którego udajesz się na wypoczynek, jest bankomat. Jeśli okaże się, że tak – nie przesadzaj z zapasem gotówki Zawsze możesz też skorzystać z usługi cash back w sklepie.

 


Nie przyjmuj płatności, jeśli karta jest niepodpisana. Karta bez podpisu właściciela jest nieważna – masz prawo ją nawet zatrzymać.

 


2. Nadmiar kart w portfelu

 


2. Niesprawdzanie podpisu klienta

 


Trzymaj się zasady jednej karty. Jeśli stracisz portfel, tę jedną kartę szybko zastrzeżesz, dzwoniąc pod odpowiedni numer.

 


Za granicą wciąż jest sporo kart, których transakcje wymagają autoryzacji podpisem właściciela. Uważnie porównaj podpis klienta z podpisem na karcie. Masz również prawo do sprawdzenia dowodu tożsamości klienta.

 


3. Nieobecność podczas transakcji

 


3. Nieuwaga podczas pracy

 


Nie oddawaj swojej karty sprzedawcy nawet na chwilę. Jeśli sprzedawca chce oddalić się z Twoją kartą np. na zaplecze, zaprotestuj – masz prawo być przy całej transakcji.

 


Nerwowość i pośpiech, duże zakupy, podejrzany wygląd klienta – to powinno obudzić Twoją czujność i zmobilizować Cię do uważnej weryfikacji transakcji.

 


4. Powierzanie karty innym osobom

 


4. Lekceważenie niepokojących sygnałów

 


Nie powierzaj swojej karty nawet bliskim. Pamiętaj, że w przypadku zagubienia to Ty zostaniesz obciążony za nieuprawnione transakcje. W banku możesz wskazać pełnomocnika rachunku, który otrzyma osobną kartę.

 


Jeśli ten sam klient w krótkich odstępach czasu robi małe zakupy, płacąc za nie zbliżeniowo bez potwierdzania PIN-em, sprawdź jego tożsamość.

 


5. Zapisywanie PIN-u

 


5. Ignorowanie komunikatów terminalu

 


PIN do Twojej karty powinieneś znać tylko Ty. Nigdzie go nie zapisuj, a jeśli musisz to zrobić, nie przechowuj notatki razem z kartą. Zdecydowanie złym pomysłem jest zapisywanie PIN-u na karcie! Nikomu nie udostępniaj PIN-u – podobnie jak trzycyfrowego kodu z rewersu karty CVV2/CVC2, służącego do transakcji internetowych.

 


Jeśli na wyświetlaczu urządzenia pojawi się informacja, że karta jest zablokowana, natychmiast powiadom policję.

 


6. Wypłacanie pieniędzy w podejrzanym bankomacie

 


6. Brak przenośnego terminala

 


Przed wypłatą pieniędzy zawsze przyjrzyj się bankomatowi. Sprawdź, czy nie ma zainstalowanej kamery, nakładki na klawiaturze lub skanera w czytniku kart.

 


Twoi klienci chcą być obecni przy całej transakcji. Zainwestuj w przenośny terminal, by zapewnić im ten komfort.

 


7. Wysokie limity transakcji na karcie

 


7. Wyrzucanie wydruków potwierdzenia transakcji

 



 


Ustal w banku limity, które pozwolą Ci na swobodne korzystanie z karty na co dzień, a jednocześnie utrudnią kradzież pieniędzy z konta.

 


Wydruki potwierdzenia transakcji mogą Ci się przydać podczas ewentualnych reklamacji klienta. Przy płatnościach zbliżeniowych zatrzymaj te z komunikatem błędu. Jeśli przyjmujesz płatność kartą z chipem i paskiem magnetycznym, zbieraj wszystkie – również te potwierdzające uznania karty po zwrocie towaru przez klienta.

 

 

ZAPAMIĘTAJ TEN NUMER!


Straciłeś kartę? Zastrzeż ją natychmiast pod całodobowym numerem 828 828 828. Zapisz go w telefonie, by zawsze był pod ręką. Jeśli jesteś za granicą, poprzedź numer prefiksem +48. Więcej informacji znajdziesz na www.zastrzegam.pl.

 

First Data



  • etykiety:

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!