Badanie przeprowadzone przez firmę Ipsos Mori na zlecenie MasterCard wykazało, że konsumenci chcą w coraz większym stopniu kontrolować swoje finanse. Ponadto, zmagają się oni z problemami, których rozwiązaniem mogą być karty przedpłacone.
Badanie przeprowadzone w sześciu europejskich krajach, w tym w Polsce, wykazało, że 77% respondentów regularnie sprawdza stan swojego konta, zaś 79% wie dokładnie, ile wynosi kwota limitu na ich karcie kredytowej. W czasach, w których większość otrzymywanych przez nas e-maili jest niechcianym spamem, wiadomości dotyczące kwestii finansowych są wyjątkiem: 66% Europejczyków czyta wszystkie lub przynajmniej większość listów, jakie otrzymują od swojego banku lub od wydawców kart. Potrzeba posiadania większej kontroli nad własnymi pieniędzmi idzie w parze z ograniczonym zaufaniem do banków – tylko 54% respondentów zadeklarowało, że ufa swoim bankom, a jedynie 31% stwierdziło, że ich bank dostarcza im wystarczającą ilość informacji.
Firma MasterCard wychodzi z założenia, że karty przedpłacone mogą zapewnić konsumentom większą kontrolę nad ich finansami. 77% badanych, którzy zaczęli korzystać z możliwości oferowanych przez karty pre-paid, uznało to doświadczenie za wysoce satysfakcjonujące.
Wiele ankietowanych osób jest zdania, że skuteczniejsze zarządzanie zasobami finansowymi nie jest jedyną korzyścią związaną z użytkowaniem kart przedpłaconych: 67% podróżujących jest zdania, że zapewniają one wyższy poziom bezpieczeństwa podczas zagranicznych wycieczek, zaś 70% rodziców dzieci w wieku od 13 lat wzwyż twierdzi, że karty przedpłacone są narzędziem doskonale nadającym się do nauki zarządzania finansami dla ich pociech.
Badanie ujawniło również, że nadal wiele osób preferuje staromodny sposób oszczędzania poprzez odkładanie pieniędzy „w skarpetę”, gromadząc gotówkę na czarną godzinę – pomimo tego, iż 64% z nich woli płacić kartą. Choć tradycyjne metody dają niektórym konsumentom poczucie bezpieczeństwa, to rozwiązania przedpłacone związane są ze znacznie mniejszym poziomem ryzyka, umożliwiają kontrolę wydatków i dają łatwy dostęp do pieniędzy w każdej chwili, bez potrzeby składania wizyty w oddziale banku, co regularnie czyni jedynie 35% z nas.
„Karty pre-paid zostały stworzone po to, aby dać konsuemntom kolejne narzędzie pozwalające im sprawować lepszą kontrolę nad ich finansami. Użytkownicy tych kart uważają je za bardzo pomocne w tym względzie. 69% respondentów twierdzi, że dzięki tym kartom łatwiej im kontrolować wydatki, zaś 73% jest nawet zdania, że pomogły im one uniknąć zaciągnięcia długów.Największą uwagę do finansów przywiązują kobiety – 83% z nich dokładnie kontroluje swoje wydatki. Dane jasno wskazują, że kampanie informacyjne w tym obszarze przeznaczone dla kobiet cieszyłyby się szczególnie dobrym odbiorem na Węgrzech i w Polsce” – stwierdził Carlo Enrico, Prezes MasterCard w Europie Środkowej i Wschodniej.
Badanie, które przeprowadzono w Belgii, na Węgrzech, w Holandii, Polsce, Hiszpanii oraz Turcji, zaowocowało konkretnymi przykładami wykorzystania przez konsumentów korzyści, jakie niosą ze sobą karty przedpłacone:
- Rodzice: „Zawsze powtarzamy synowi, że nie powinien od razu wydawać wszystkich pieniędzy. Chcielibyśmy, żeby był bardziej przewidujący. Żeby zdawał sobie sprawę z tego, że te pieniądze mogą mu być potrzebne w przyszłości na coś innego” – stwierdziła Máté z Węgier.
- Turyści: „Wyjeżdżając zagranicę wpłacam pieniądze na kartę przedpłaconą. Dzięki temu mam ze sobą żelazną rezerwę, której nie muszę trzymać w gotówce” – zauważyła Emma z Belgii.
- Odkładanie „w skarpetę”: „Karta przedpłacona pomaga zarządzać finansami, bo nie można nią zrobić debetu. W pewnym okresie naszego życia wydawaliśmy pieniądze bezmyślnie, a później okazywało się, że nie jesteśmy w stanie nic zaoszczędzić. Pieniądze na karcie przedpłaconej dzielę równo na wszystkie 30 dni miesiąca” – powiedział Marek z Polski.