Karty debetowe to najpopularniejszy typ karty płatniczej w Polsce. Stanowią klucz do pieniędzy zgromadzonych na koncie osobistym klienta. Z tego względu wraz ze wzrostem liczby kont osobistych i rosnącym ubankowieniem społeczeństwa, dynamicznie przybywa tego typu kart.
Z danych zebranych z banków wynika, że na koniec I kwartału 2017 roku instytucje finansowe obsługiwały już ponad 25,8 mln tego typu plastików. To aż o 2,3 mln więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i o 881 tys. więcej kwartał wcześniej.
W ciągu ostatniego roku najwięcej kart przybyło Alior Bankowi. Jest to jednak efekt przejęcia portfela Banku BPH. Na drugim miejscu jest PKO Bank Polski, który zwiększył liczbę kart o 399 tys. Trzecie miejsce zajmuje Raiffeisen Polbank. Co ciekawe, wydawane przez niego karty mają stałą opłatę, której nie da się uniknąć, a bank niemal podwoił swój portfel.Poniższy wykres prezentuje liczbę kont w porównaniu do liczby kart debetowych w poszczególnych bankach. Porównanie daje bardzo zróżnicowane wyniki. I tak na przykład Bank Zachodni WBK ma więcej kart debetowych niż rachunków dla klientów detalicznych. Z czego to może wynikać? Jeden klient może mieć kilka kart do swojego konta. Może to być plastik dla małżonki/małżonka, karta dla dziecka, dodatkowa karta w formie naklejki czy nawet karta w smartfonie (HCE).Na drugim biegunie mamy natomiast Eurobank, który ma 1,4 mln ROR, ale tylko 285 tys. kart debetowych. To efekt prowadzonej przez lata działalności w segmencie consumer finance. Bank zakładał konta klientom zaciągającym kredyty, by mogli z ich poziomu spłacać należności. Skoro eurobank ma tak mało kart debetowych, to najprawdopodobniej gros rachunków nie jest aktywnie używane. Mało kart ma też Bank Pocztowy, ale w tym przypadku jest to kwestia specyficznej grupy klientów. Bank do niedawna kierował swoje usługi przede wszystkim dla osób starszych, które raczej sceptycznie podchodziły do kart płatniczych.Drugi najpopularniejszy typ kart płatniczych w Polsce to karty kredytowe. Z raportu PRNews.pl za I kwartał 2017 roku wynika, że klienci mają 6,1 mln tego typu kart. |