Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Liczba placówek bankowych – III kw. 2016

2016-11-25, 14:20

Niemal wszystkie ankietowane przez nas banki ograniczyły  tym roku sieć placówek własnych. Wszystko wskazuje też na to, że ten trend będzie kontynuowany. Zmieniają się bowiem preferencje klientów, którzy zamiast do oddziałów wolą zaglądać do smartfona. W niedalekiej przyszłości może to skutkować zmniejszeniem sieci nawet o kilkadziesiąt procent.

 

W ciągu trzech kwartałów tego roku ankietowane przez nas banki komercyjne zamknęły łącznie 524 placówki własne. Najwięcej Bank BPH, który zmniejszył swoją sieć do 62 oddziałów. W listopadzie 2016 roku punkty te zostały wcielone do sieci Alior Banku, ale poniższa tabela nie uwzględnia jeszcze migracji – zmiany będą widoczne dopiero w raporcie PRNews.pl za IV kwartał 2016 r. Sieć urosła jedynie w dwóch bankach – mBanku i Idea Banku.

 

Liczba placówek własnych

Bank

IV kw. 2015

III kw. 2016

Różnica

PKO Bank Polski

1 278

1 251

-27

Bank Pekao

975

942

-33

BZ WBK

723

658

-65

Bank BGŻ BNP Paribas

508

487

-21

Credit Agricole Bank Polska

416

415

-1

ING Bank Śląski

395

386

-9

Bank Millennium

411

381

-30

Alior Bank

328

299

-29

Eurobank

287

275

-12

Raiffeisen Polbank

309

266

-43

Getin Noble Bank

277

262

-15

Bank Pocztowy

281

254

-27

Santander Consumer Bank

167

163

-4

Deutsche Bank

147

120

-27

Plus Bank

96

96

0

BOŚ

93

90

-3

mBank

74

81

7

Idea Bank

59

75

16

Bank BPH

254

62

-192

Citi Handlowy

45

36

-9

Razem:

7 123

6 599

-524

Źródło: PRNews.pl

 

W analizowanym okresie banki zamykały też placówki partnerskie. Spory wzrost możemy zaobserwować w przypadku Banku BGŻ BNP Paribas, ale wynika on z przejęcia sieci oddziałów Sygma Banku. Z kolei w Banku BPH wiąże się on z przekazaniem częsci standardowych placówek w ręce prywatnych przedsiębiorców.

 

Liczba placówek partnerskich

Bank

IV kw. 2015

III kw. 2016

Różnica

Bank Pocztowy

4 703

4 600

-103

Plus Bank

1 336

1 300

-36

PKO Bank Polski

881

887

6

Alior Bank

523

502

-21

Bank BPH

185

292

107

Eurobank

198

206

8

Getin Noble Bank

199

191

-8

Santander Consumer Bank

136

148

12

Bank BGŻ BNP Paribas

22

135

113

BZ WBK

114

110

-4

mBank

62

57

-5

Credit Agricole Bank Polska

46

49

3

Raiffeisen Polbank

25

24

-1

Bank Pekao

bd.

bank nie podaje

Razem:

8 430

8 501

71

Źródło: PRNews.pl

 

Bankowcy nie ukrywają, że w niedalekiej przyszłości konieczna będzie dalsza redukcja sieci oddziałów. Coraz częściej  przy planowaniu strategii na najbliższe lata padają hasła „cyfryzacja” i „digitalizacja”. Wpływ na taki stan rzeczy mają zmieniających się preferencji klientów. Dziś już ponad 7 mln osób aktywnie używa bankowości mobilnej, a 15 mln korzysta z bankowości internetowej.  Osoby te zaglądają do placówek coraz rzadziej.

 

W 2015 roku grupa Accenture opublikowała raport pt. Banking Customer 2020 - Rising Expectations Point to the Everyday Bank. Wynika z niego, że statystyczny klient kontaktuje się z bankiem 17 razy w miesiącu. Większość z tych kontaktów to kontakty zdalne. Tylko raz na miesiąc zagląda do bankowej placówki. Najchętniej wybiera bankowość internetową (robi to 7 razy w miesiącu), telefoniczną infolinię (4 razy) i bankowość mobilną (3 razy). W badaniu wzięło udział 9000 osób z 12 krajów, więc trend migracji w kierunku kanałów zdalnych jest globalny.

 

Źródło: Accenture

 

Z danych Banku Światowego wynika natomiast, że w ciągu minionych lat sieć placówek bankowych na naszym rynku mocno się rozrosła. W 2004 roku na 100 tys. Polaków przypadało 26 placówek. Dziesięć lat później, w roku 2014, było to już 33 oddziały. W tym samym okresie średnia dla krajów strefy Euro spadła z 33 do 28 oddziałów. Na tle Europy Zachodniej i tak wypadamy przyzwoicie, bo na przykład w Hiszpanii na 100 tys. dorosłych mieszkańców przypada aż 70 placówek, a we Włoszech 60. Z drugiej jednak strony mamy kraje skandynawskie. Tam w okresie 2004 – 2014 liczba placówek przypadających na 100 tys. mieszkańców spadła z 25 do 17, a niektóre banki - np. Duński Danske Bank i szwedzki SEB - zmniejszyły sieć placówek o ponad 60 proc.

 

Analitycy Citibanku w opublikowanym wiosną tego roku raporcie Citibank Research Citi GPS: Global Perspectives & Solutions piszą, że banki europejskie znajdują się właśnie w ważnym punkcie zwrotnym. Ich zdaniem w niedalekiej przyszłości  banki europejskie będą musiały podjąć decyzje o zmniejszeniu sieci. W zależności od rynku, cięcia mogą sięgać od 40 do nawet 70 proc. placówek (najwięcej w krajach Półwyspu Iberyjskiego). W tym kontekście trudno zakładać, że nasz rynek zostanie zieloną wyspą na tle Europy.  Zwłaszcza, że pod względem innowacyjności i liczby klientów korzystających z kanałów elektronicznych jesteśmy w europejskiej awangardzie.

 


autor: Wojciech Boczoń



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!