Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej – II kw. 2015

2015-08-19, 14:54

Na koniec czerwca 2015 r. liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła już 4,3 mln. Aktywni użytkownicy przynajmniej raz w miesiącu logują się do banku przez telefon.

 

Za aktywnego użytkownika przyjmujemy osobę, która przynajmniej raz w miesiącu loguje się do konta z poziomu aplikacji mobilnej lub serwisu lite. Według takiej metodologii dane podało nam 11 banków. Tym razem odpowiedzi nie udzielił T-Mobile Usługi Bankowe. W tabeli przyjęliśmy więc ostatnie dostępne dane, które pochodzą z końca marca 2015 r.


Fot. W.Boczoń


Na koniec pierwszego półrocza w mBanku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 1 mln. Jak podał bank w komunikacie prasowym, klienci najczęściej łączą się z urządzeń działających na systemie Android - to blisko 60 proc. użytkowników. Na drugim miejscu znajduje się system iOS dla urządzeń Apple (30 proc.), a dalej środowisko Windows Phone (11 proc.).

 

Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej.  Minimum 1 logowanie miesięcznie do aplikacji lub serwisu lite

Bank

II kw. 2015

mBank

1 003 874

PKO BP*

808 945

Bank Pekao SA

729 194

BZ WBK

570 000

ING Bank Śląski

490 000

Bank Millennium

277 805

Alior Bank

124 132

Bank BGŻ BNP Paribas

108 230

Eurobank

70 000

Citi Handlowy

68 619

T-Mobile UB**

45 808

Raiffeisen Polbank

43 825

Razem:

4 340 432

* 1 001 817 z uwzględnieniem klientów, którzy z poziomu urządzenia mobilnego logują się też do pełnego serwisu iPKO

** Bank odmówił podania danych po pierwszym półroczu, przyjęto dane za I kw. 2015.

 

Na drugim miejscu znajduje się PKO Bank Polski, który ma 809 tys. aktywnych użytkowników. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę także te osoby, które logują się do serwisu iPKO (standardowa bankowość internetowa PKO BP) z poziomu urządzenia mobilnego, to także i w tym przypadku liczba użytkowników mobilnych przekroczyła już milion.

PKO BP jest natomiast liderem pod względem dynamiki wzrostu użytkowników mobilnych. W ciągu roku przybyło mu 377 tys. aktywnych użytkowników.  Drugie miejsce zajął bank Pekao SA, który od czerwca 2014 roku zwiększył liczbę aktywnych o 255 tys. Trzecie miejsce zajmuje BZ WBK (+ 250 tys.), a czwarte mBank (+ 229 tys.).

 

Powyższe zestawienie nie uwzględnia wszystkich banków, które oferują bankowość mobilną.  Danych o aktywnych użytkownikach nie podają na przykład Bank SMART, Getin Bank czy PlusBank. Nie można jednak wykluczyć, że wraz z nieobecnymi w zestawieniu liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej może wynosić nawet 4,5 mln.

 

Większość banków oferuje bankowość mobilną pod postacią aplikacji natywnych. Część klientów nadal korzysta jednak z wersji lite lub RWD. Na przykład w Alior Banku do aplikacji loguje się 59 tys., a z wersji lite korzysta ponad 70 tys. (niektórzy korzystają z obu na raz). Odwrotny trend obserwuje ING Bank Śląski, gdzie z aplikacji korzysta 445 tys. klientów, a z wersji lite około 45 tys. Pozostałe banki nie chcą rozbijać na podawanych nam danych na wersje lite i aplikacje. Część klientów skazana jest na wersje lite lub systemy RWD ze względu na systemy operacyjne zainstalowane na telefonach. Większość banków wspiera tylko dwa główne systemy operacyjne: Android i iOS.

 

Nie można jednak wykluczyć, że liczba aktywnych użytkowników wersji lite w bankach takich jak ING czy Millennium wkrótce wzrośnie. Bank Millennium udostępnił właśnie klientom nowy system transakcyjny w technologii RWD. Jest on standardowo dostępny pod zwykłym adresem URL i można z niego korzystać bez względu na rodzaj systemu operacyjnego w telefonie. Technologia RWD automatycznie dopasowuje ekran do wyświetlacza urządzenia – od komputera po tablet i komórkę. Prace nad podobnym rozwiązaniem kończy też ING Bank Śląski. Dla części klientów takie rozwiązanie może okazać się atrakcyjniejsze niż aplikacja natywna.

 

w.boczon@bankier.pl



Panie Redaktorze. Jedno pytanie - jak może Pan wierzyć tym statystykom PKO BP. Proste rozumowanie - liczba pobrań aplikacji IKO na Android jest w przedziale 500k- 1 mln.
Biorać pod uwagę, że średnio maksymalnie 50% pobrań będzie aktywnych (posiadanie wiekszych liczb byłoby jakimś ewenementem bo realnie to jest pewnie 25-35%) to na samym Androidzie liczbe aktywnych wyniesie maksymalnie 500k (przy założeniu, że liczba pobrań jest bliska milion). Nie wierze by Windows Phone i IOS generowały łącznie 300k aktywnych Uzytkowników. Nawet przy skali tego banku jest to po prostu niemozliwe. O statystykach mbanku nawet nie wspomne . W miarę wiarygodne sa jedynie statytyki od 4 miejsca.
orestesapc - Sierpień 20, 2015, 08:43
#1
@orestesapc
Trzeba pamiętać, że same aplikacje to nie wszystko. Część klientów korzysta z serwisów typu lite. Pamiętajmy, że takie serwisy w PKO BP czy mBanku pojawiły się jeszcze przed "erą aplikacji". Wielu klientów mogło się do nich przyzwyczaić i preferuje tę formę bankowości mobilnej.

Tego czy - i w jakim stopniu - statystyki są naciągane, nie jestem w stanie zweryfikować. Takie informacje banki podają do publicznej wiadomości.
Wojciech Boczoń - Sierpień 20, 2015, 08:57
#2
T-Mobile UB po wprowadzonych zmianach w cenniku raczej zahamował swoje wzrosty. Nic dziwnego, że nie chcą się chwalić danymi. Spadków chyba raczej nie będzie, ale na duży rozwój, to bym też nie liczył. U mnie w rodzinie do likwidacji poszły 2 konta w T-Mobile UB, ale dopiero w lipcu/sierpniu. Z niecierpliwością czekam na statystyki z liczbą kont.
marki - Sierpień 20, 2015, 20:06
#3

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 37 tys. odbiorców!