Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej – III kw. 2015

2015-11-13, 12:23

Na koniec III kwartału 2015 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 5 mln osób. Najwięcej mobilnych użytkowników ma mBank, ale nie podaje informacji o liczbie wykonanych przez nich transakcji. Pod względem transakcyjności liderem jest ING Bank Śląski.

 

Na koniec III kwartału liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej w ankietowanych przez nas 12 bankach wynosiła 4 964 tys. osób. To użytkownicy, którzy minimum raz w miesiącu  logują się do aplikacji lub serwisu lite z poziomu urządzenia mobilnego. Najwięcej aktywnych użytkowników ma mBank – 1 162 tys.

 

Robin Lund .com, YAY Foto

 

Po piętach depcze mu PKO BP, w którym do konta z poziomu aplikacji mobilnej lub serwisu lite loguje się 900 tys. osób. Gdyby jednak uwzględnić także te osoby, które z poziomu urządzeń mobilnych logują się do standardowego systemu transakcyjnego, liczba aktywnych użytkowników wynosiła 1 200 tys. osób.

 

Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Minimum 1 logowanie miesięcznie do aplikacji lub serwisu lite

Bank

III kw. 2014

III kw. 2015

mBank

810 890

1 162 000

PKO BP

536 025

900 000

Bank Pekao SA

531 871

889 184

BZ WBK

372 056

612 142

ING Bank Śląski

310 199

521 802

Bank Millennium

bd

307 368

Alior Bank

117 000

160 524

Bank BGŻ BNP Paribas

bd

139 814

Eurobank

81 985

85 000

Citi Handlowy

62 523

70 392

T-Mobile UB

147 000

58 000

Raiffeisen Polbank

24 355

57 900

RAZEM:

2 993 904

4 964 126

Źródło: PRNews.pl. W przypadku TMUB dane za III kw. 2014 nie są porównywalne do danych za III kw. 2015 - bank podawał wcześniej według innej metodologii.

 

Niestety w obu przypadkach nie dowiemy się, ile mobilnych transakcji finansowych wykonują klienci mBanku i PKO BP – oba banki odmówiły udzielenia odpowiedzi. Na bazie dostępnych informacji możemy więc wysnuć wniosek, że pod tym względem liderem jest ING Bank Śląski. Jego klienci w trzecim kwartale wykonali aż 5,4 mln operacji finansowych w kanałach mobilnych (przelewy, doładowania telefonów). Bank Zachodni WBK podał, że w III kwartale jego klienci wykonali 1,8 mln transakcji, a w banku Millennium 1,3 mln. W tym ostatnim przypadku są to wyłącznie operacje wykonane w aplikacji mobilnej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że bank Millennium od wakacji udostępnia też bankowość internetową w wersji Responsive Web Design (RWD). System można więc bez trudu obsługiwać na innych urządzeniach, takich jak tablety, komórki czy nawet telewizory.

 

Liczba operacji w kanale mobilnym

Bank

III kw. 2015

ING Bank Śląski

5 422 138

BZ WBK

1 836 863

Bank Millennium*

1 317 265

Raiffeisen Polbank

287 906

Alior Bank

269 962

Citi Handlowy

203 000

BGŻ BNP Paribas*

59 926

T-Mobile UB

40 000

*tylko w aplikacji

Źródło: PRNews.pl

 

Bank Millennium wysuwa się natomiast na lidera pod względem liczby założonych lokat w kanałach mobilnych. W III kwartale klienci założyli ich ponad 26 tys. W tym przypadku nie bez znaczenia jest niewątpliwie fakt, iż bank oferuje stosunkowo wysokie oprocentowanie lokat zakładanych przez smartfony.

 

Liczba lokat założonych w kanale mobilnym

Bank

III kw. 2015

Bank Millennium

26 054

PKO BP

15 000

BZ WBK

12 965

Raiffeisen Polbank

12 940

Alior Bank

3 328

Źródło: PRNews.pl

 

Prezentowane w pierwszej tabeli dane nie zawierają wszystkich uczestników rynku. Danych o liczbie aktywnych klientów bankowości mobilnej nie chciały nam podać m.in. Getin Bank, Bank Smart,  Plus Bank i Bank BPH. Nie uwzględniają też sektora bankowości spółdzielczej. Dostępu do bankowości mobilnej nie oferują natomiast nadal Credit Agricole, Bank Pocztowy, BOŚ Bank, Toyota Bank czy Volkswagen Bank direct. Trzy pierwsze z wyżej wymienionych pracują już jednak nad aplikacją i ich klienci wkrótce dostaną dostęp do m-bankingu.

 

Dane, które zbieramy o aktywnych użytkownikach zawierają zbiorcze informacje o dwóch kanałach: aplikacjach i wersjach lite. Niektóre banki podają tę liczbę oddzielnie. I tak na przykład w Citi Handlowym liczba aktywnych użytkowników to 70 tys. z czego z lekkiej strony korzysta tylko 13 klientów, w BZ WBK łączna liczba to 612 tys., z czego 267 tys. to użytkownicy lite, w BGŻ BNP Paribas Polska łączna liczba to 140 tys., z czego 112 tys. to użytkownicy lite, w ING Banku 522 tys., z czego 45 tys. to użytkownicy lite, a w Eurobanku 85 tys. z czego 33 tys. to użytkownicy lite.

 

Pięć milionów aktywnych użytkowników bankowości mobilnej to dużo. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że na dobrą sprawę rozkwit bankowości mobilnej przypada na ostatnie kilka lat. Cezurą może być rok 2009, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza aplikacja mobilna na system iOS. Choć trzeba zaznaczyć, że historia bankowości mobilnej na polskim rynku jest równie stara jak bankowości internetowej. Ta z kolei wynik pięciu milionów użytkowników osiągnęła dopiero w 2007 roku, czyli 9 lat po debiucie systemu w Powszechnym Banku Gospodarczym.

 

Bankowość mobilna przestaje być powoli kanałem dla najbardziej zaawansowanych technologicznie użytkowników. Smartfony są dziś w powszechnym użyciu, a klienci chętnie pobierają na telefony różne aplikacje – w tym bankowe. Telefon staje się dziś pełnoprawnym kanałem dystrybucji produktów finansowych, co niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Na skutek wzrostu popularności kanałów elektronicznych, banki rewidują swoje strategie i ograniczają sieć oddziałów. Podczas ostatniej konferencji wynikowej Banku Zachodniego WBK, prezes Mateusz Morawiecki przyznał, że w najbliższym czasie planowane jest zmniejszenie liczby placówek o kilkadziesiąt punktów. Jako przyczynę podał właśnie wzrost znaczenia elektronicznych kanałów dostępu, w tym bankowości mobilnej. Jest to najprawdopodobniej jaskółka zmian, które czekają branżę bankową w niedalekiej przyszłości.

 

 



Kiedys w dobie prymitywnego kapitalizmu wciskano nam ze zagraniczne inwestycje podniosa poziom techniczny naszych bankow. Niestety jest odwrotnie. Dawny Lukas Bank po przejeciu przez Credit Agricole cofnal sie. Od wielu lat klienci czekaja na tak podstawowa sprawe jak aplikacja mobilna... znajac poprzedniego tworce i wlasciciela Lukasa ta apka bylaby juz dawno.
abx - Listopad 13, 2015, 18:00
#1
Bzdury. CA jest właścicielem tego banku od 15 lat, a nie tylko od momentu zmiany nazwy (Łukasiewicz był "właścicielem" przez całe 3 lata od 1998 do 2001, potem sprzedał akcje CA).
xdx - Listopad 14, 2015, 13:24
#2
Kiedy możemy się spodziewać raportu z liczbą RORów i klientów za 3Q? Pozdrawiam
Sylwia - Listopad 25, 2015, 12:42
#3

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 37 tys. odbiorców!