Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej – IV kw. 2016

2017-02-13, 12:48

Na koniec 2016 roku banki miały blisko 7,7 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej.  To osoby, które korzystają z aplikacji, systemów RWD i serwisów lite. Użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji natywnych jest około 3,5 mln.

 

Aktualizacja: Po publikacji raportu mBank przesłał dane o liczbie użytkowników aplikacji mobilnej. Tekst i tabele zostały zaktualizowane.

 

Na koniec 2016 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej wyniosła 7,7 mln osób. To o 2 mln więcej niż rok wcześniej. Zgodnie z przyjętą przez nas definicją są to klienci, którzy logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego. Do tej grupy zaliczamy więc także osoby, które korzystają ze standarodowych systemów transakcyjnych w telefonie komórkowym lub w tablecie. 

 

Jason Reed, FORUM

 

Dotyczy to głównie klientów tych banków, które nie posiadają odrębnych aplikacji tabletowych, systemów lite czy wersji RWD. Czyli na przykład posiadaczy ROR-ów w PKO BP czy mBanku.

 

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego

Bank

IV kw. 2015

IV kw. 2016

Różnica

PKO BP

1 328 905

1 652 460

323 555

Bank Pekao SA

1 014 647

1 495 681

481 034

mBank

1 092 440

1 327 555

235 115

ING Bank Śląski

500 000

1 048 486

548 486

BZ WBK

666 278

974 336

308 058

Bank Millennium

402 689

595 756

193 067

Alior Bank

115 054

128 809

13 755

Eurobank

90 000

111 707

21 707

Citi Handlowy

74 959

86 200

11 241

Raiffeisen Polbank

52 501

68 210

15 709

T-Mobile UB*

60 000

60 875

875

Credit Agricole

0

45 034

45 034

Bank BGŻ BNP Paribas

118 621

35 589

-83 032

Nest Bank*

bd.

29 470

29 470

Plus Bank

13 947

27 750

13 803

Razem:

5 530 041

7 687 918

2 157 877

* wyłącznie aplikacja mobilna

** na koniec 2016 wyłącznie aplikacja mobilna. Bank zamknął serwis lite

 

Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, które łączą w sobie cechy komputera przenośnego i tabletu. Z tego względu różnica między użytkownikiem bankowości mobilnej, a klientem korzystającym z bankowości internetowej będzie się powoli zacierać. Poprosiliśmy więc banki o podanie liczby aktywnych użytkowników aplikacji natywnych zainstalowanych w telefonach. Okazuje się, że w wielu bankach różnica między liczbą osób logujących się z urządzeń mobilnych (ogółem), a liczbą użytkowników aplikacji jest ogromna.

 

Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej na telefon komórkowy

Bank

IV kw. 2016

mBank 854 025

PKO BP

638 141

ING Bank

616 055

BZ WBK

537 088

Alior Bank

113 854

eurobank

73 564

Raiffeisen Polbank

68 209

TMUB

60 875

Citi Handlowy

48 793

Credit Agricole

45 034

BGŻ BNP Paribas

35 589

Nest Bank

29 470

Plus Bank

15 873

Pekao

bd.

Millennium

bd.

Razem:

3 136 570

 

W mBanku z aplikacji mobilnej korzysta 854 tys. spośród 1,3 mln klientów. PKO BP podaje, że ma 1,6 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Z aplikacji korzysta 638 tys. osób. W ING Banku Śląskim spośród miliona klientów mobilnych, aplikację ma 616 tys. osób. Podobnie jest w BZ WBK. Dwa duże banki odmówiły podania szczegółowych danych. To Pekao i Millennium. Najprawdopodobniej tam sytuacja wygląda tak samo. Można więc szacować, że z aplikacji natywnych korzysta łącznie nie więcej niż 3,5-3,7 mln osób.

 

Liczba transakcji finansowych wykonanych z poziomu aplikacji mobilnej

Bank

IV kw. 2015

IV kw. 2016

Różnica

ING Bank Śląski

5 771 629

8 466 971

2 695 342

PKO BP

bd.

4 987 696

bd.

Bank Millennium

1 670 228

4 606 544

2 936 316

BZ WBK

2 177 142

3 900 427

1 723 285

Eurobank

bd.

502 143

bd.

Alior Bank

256 285

482 489

226 204

Raiffeisen Polbank 321 044 475 043 153 999

Credit Agricole

0

304 873

304 873

Citi Handlowy

221 000

229 773

8 773

BGŻ BNP Paribas Bank

191 892

160 889

-31 003

T-Mobile UB

564 000

116 321

-447 679

Nest Bank

bd.

103 198

bd.

Plus Bank

bd.

39 442

bd.

 

Część banków podała nam informacje o liczbie zrealizowanych transakcji finansowych. Do tej grupy zaliczają się przelewy, polecenia zapłaty, spłaty kredytów czy też operacje Blikiem. Najwięcej transakcji wykonują klienci ING Banku Śląskiego. Różnica między kolejnymi bankami w zestawieniu jest jednak ogromna. Bank zapewnia nas, że statystyki te nie są przekłamane – takie same dane podawane są też w prezentacjach podczas konferencji wynikowych.

 

Liczba założonych lokat

Bank

IV kw. 2015

IV kw. 2016

Różnica

PKO BP

19 580

63 989

44 409

Bank Millennium

31 769

58 369

26 600

BZ WBK

13 365

25 285

11 920

Raiffeisen Polbank 9 252 11 236 1 984

Credit Agricole

0

9 176

9 176

Alior Bank

1405

5 106

3 701

Citi Handlowy

1 876

2 250

374

TMUB

bd.

1 966

bd.

Plus Bank

bd.

946

bd.

Nest Bank

bd.

389

bd.

 

Przybywa też osób, które zakładają lokaty przez bankowość mobilną. Nie jest to zaskoczeniem, bo lokaty mobilne są z reguły nieco lepiej oprocentowane. Choć nie jest to już regułą. Z ostatniego rankingu lokat mobilnych opublikowanego na łamach Bankier.pl wynika, że różnice między zwykłymi depozytami, a lokatami z aplikacji zaczynają się powoli zacierać.

 

Po raz pierwszy w naszym raporcie pojawił się Nest Bank. Na koniec 2016 roku miał 29 tys. użytkowników aplikacji mobilnej. Danych nie podają nam wciąż Idea Bank i BOŚ Bank. Bankowości mobilnej nie udostępniają natomiast swoim klientom już tylko trzy banki. To Volkswagen Bank, Toyota Bank i Bank Pocztowy. Ten  ostatni pracuje jednak nad osobną marką bankową dla cyfrowych klientów. W planach ma utworzenie Envelo Banku. 

 


autor: Wojciech Boczoń



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!