W zestawieniu zebraliśmy dane z 22 banków o profilu uniwersalnym. Łącznie na koniec grudnia 2016 roku zatrudniały one pracowników na 119 816 etatach. To o 2970 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Największe redukcje miały oczywiście miejsce w bankach, które zostały przejęte przez konkurentów.
W Banku BPH zostało około 180 pracowników, podczas gdy rok wcześniej było ich ponad 5 tys. Kosztem BPH skokowo wzrosła liczba zatrudnionych w Aliorze – o ponad 4 tys. Fuzja nie obyła się jednak bez zwolnień grupowych. Bank zapowiedział, że zwolni do 2600 osób, a proces ten rozłożony będzie w czasie. W analogiczny sposób liczbę zatrudnionych zwiększył Bank BGŻ BNP Paribas, który w połowie 2016 roku wchłonął Sygma Bank.
PKO BP i Inteligo | 25 909 | 25 381 | Bank Pekao SA | 16 387 | 15 882 | BZ WBK | 11 200 | 11 700 | 500 | ||||||||||||
Alior Bank | 6 297 | 10 336 | 4 039 | ||||||||||||||||||
Bank BGŻ BNP Paribas | 7 588 | 8 238 | 650 | ||||||||||||||||||
ING Bank Śląski | 7 686 | 7 619 | Bank Millennium | 5 575 | 5 497 | mBank i Orange Finanse | 5 152 | 5 364 | 212 | ||||||||||||
Credit Agricole Bank Polska | 5 276 | 4 995 | Getin Noble Bank | 5 649 | 4 890 | Raiffeisen Polbank | 4 658 | 4 453 | Citi Handlowy | 4 213 | 3 640 | Eurobank | 2 999 | 2 918 | Santander Consumer Bank | 2 573 | 2 600 | 27 | |||
Deutsche Bank | 2 087 | 2 010 | BOŚ* | 1 517 | 1 476 | Bank Pocztowy | 1 386 | 1 335 | Plus Bank | 922 | 864 | TMUB** | 479 | 438 | Bank BPH | 5 233 | 180 | Razem: | 122 786 | 119 816 | |
Źródło: PRNews.pl |
W roku 2016 zwolnienia grupowe prowadził Getin Noble Bank. Liczba etatów została zredukowana o 759. W Citi Handlowym ubyło 573 etatów, w PKO BP – 528, w Banku Pekao – 505, w Credit Agricole – 281, a w Raiffeisen Polbanku – 205. Nie licząc wspomnianych wyżej Alior Banku i BGŻ BNP Paribas, liczba etatów wzrosła jedynie w trzech bankach: Banku Zachodnim WBK (500 etatów), mBanku (212 etatów) i Santander Consumer Banku (27 etatów).
Jaka przyszłość czeka pracowników sektora bankowego? Wszystko wskazuje na to, że dalsze cięcia są nieuniknione. Zwłaszcza, jeśli spojrzymy na zachód Europy. Nie ma miesiąca, by czołowi gracze nie ogłaszali planów redukcji zatrudnienia o setki etatów.
To efekt zmieniających się preferencji klientów, którzy coraz częściej wybierają kanały zdalne do obsługi swoich finansów. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu grupy Accenture (Banking Customer 2020 – Rising Expectations Point to the Everyday Bank, Accenture, 2015) wynika, że statystyczny klient kontaktuje się z bankiem 17 razy w miesiącu. Większość z tych kontaktów to kontakty zdalne. Tylko raz na miesiąc zagląda do bankowej placówki.
Z danych PRNews.pl wynika, że obecnie już 7,7 mln osób korzysta aktywnie z bankowości mobilnej. Użytkowników bankowości internetowej jest 15 mln. Osoby te nie potrzebują zaglądać do placówek, bo większość operacji wykonują zdalnie.
Jak pracuje się w banku? Podziel się doświadczeniami [Ankieta]