10 wskazówek jak wybrać rozwiązanie telepresence

Z uwagi na fakt, że organizacje pragną redukować koszty bez ograniczania korzyści płynących z innowacji, rozwiązania telepresence stają się jednym z najważniejszych narzędzi biznesowych.

Dyrektorzy działów informatycznych stoją w obliczu wyzwania, jakim jest szybkie wdrożenie systemów telepresence w organizacjach mające na celu szybki zwrot z inwestycji poprzez redukcję kosztów i większą produktywność, jak również określenie, które rozwiązania, wśród tych oferowanych przez różnych dostawców, zapewnią maksymalną przewagę konkurencyjną.

 

Czym jest telepresence?


Niektórzy dostawcy twierdzą, że telepresence to całkiem nowa, odmienna technologia, co częściowo jest taktyką marketingową, a częściowo usprawiedliwieniem, dlaczego systemy telepresence tych dostawców nie działają poprawnie (lub wcale) w połączeniu z dwoma milionami standardowych systemów wideokonferencyjnych obecnie używanych na świecie. Faktem jest, że rozwiązania immersive telepresence są obecne na rynku już od ponad dekady.

 

Telepresence to bezprecedensowe doświadczenie komunikacji wizualnej, ułatwiające spotkania „twarzą w twarz” na duże odległości, które zapewnia tak naturalne wrażenie jakby wszyscy uczestnicy przebywali w jednym pomieszczeniu. Aby stworzyć prawdziwe doświadczenie telepresence, wraz ze wszystkimi czynnikami sensorycznymi towarzyszącymi spotkaniom osobistym, potrzebna jest pełna architektura HD (High Definition), łącząca w sobie takie funkcje jak HD voice, HD video oraz HD content-sharing (współdzielenie treści) wraz z całą infrastrukturą umożliwiającą transmisję w jakości High-Definition (jak np. mostki konferencyjne oraz rozwiązania do nagrywania i przesyłania).

 

W jaki sposób rozwiązanie telepresence zwiększa efektywność pracy?


Ponieważ rozwiązania wideo stają się coraz powszechniejsze i stanowią zasadniczy element infrastruktury organizacji w dzisiejszym zglobalizowanym świecie, systemy telepresence powinny stać się częścią szerszej strategii komunikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Aby poprawić efektywność pracowników na wszystkich poziomach, jak również, aby mieć możliwość stałej komunikacji „twarzą w twarz” z partnerami i klientami bez względu na to gdzie się znajdują, rozwiązanie telepresence musi obsługiwac różne środowiska i style pracy. W rzeczywistości, aby osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji dzięki lepszej produktywności, sprzęt telepresence musi wychodzić poza sale konferencyjne i musi być dostępne dla zespołów i osób, bez względu na to gdzie pracują – w siedzibie głównej, w filiach, w terenie, w podróży, czy też w domu.

 

Aby zbadać prawdziwe doświadczenie dostawcy telepresence, należy zwrócić uwagę czy ma on możliwość dostarczenia systemów telepresence „pod klucz” obsługujących aplikacje w sektorach wertykalnych takich jak instytucje rządowe, służba zdrowia, sądownictwo i edukacja; jak również głównych obszarach działalności takich jak: zasoby ludzkie, administracja czy obsługa.

 

W jaki sposób można porównać jakość doświadczenia telepresence z jakością jaką oferują tradycyjne systemy wideokonferencyjne?


Systemy telepresence wykorzystują technologię HD w celu zapewnienia komunikacji dającej naturalne wrażenie spotkania „twarzą w twarz”, co umożliwia odbywanie efektywnych spotkań na duże odległości i poczucie jakby uczestnicy przebywali w tym samym pomieszczeniu, które poprawia efektywność pracy zespołowej i jest poważną alternatywą dla podróży służbowych. Aby stworzyć wrażenie osobistego spotkania, oprócz wideo w jakości HD, potrzebne są funkcje takie jak obsługa głosu HD, współdzielenie treści w jakości HD oraz infrastruktura HD. Badania pokazują, że w dłuższym okresie czasu rozwiązania telepresence są faktycznie tańsze niż tradycyjne systemy wideokonferencyjne, ponieważ współczynniki wykorzystania tych systemów są dziesięciokrotnie wyższe, podczas gdy leżące u ich podstaw technologie i koncepcje powinny być takie same.

 

Czy korzystając z systemu telepresence łatwo jest uzyskać połączenie z systemami telepresence i wideo u klientów, partnerów i dostawców?


Rozwiązania telepresence oparte na otwartym standardzie zapewniają użytkownikowi wyjątkowe wrażenie bez względu na to czy jest on połączony z innymi urządzeniami tego samego dostawcy czy od innych. Oferując otwarte i oparte na standardzie rozwiązania umożliwiające obsługę aplikacji w różnych środowiskach pracy, firma Polycom jest godnym zaufania partnerem dla wiodących dostawców środowisk Unified Communications (UC), dostawców usług oraz partnerów sprzedaży, w tym firm takich jak: Microsoft, HP, IBM, Juniper, Siemens Enterprise Communication Group, Avaya oraz BroadSoft.

 

Dzięki strategicznym partnerstwom, które opierają się na strategii Polycom Open Collaboration Network (POCN), klienci mają dostęp do standardowych rozwiązań, które współpracują z posiadanymi już przez nich rozwiązaniami. Oznacza to, że nie muszą już dokonywać wymiany istniejącej infrastruktury IT w celu osiągnięcia znacznej przewagi konkurencyjnej przy pomocy rozwiązań telepresence oraz systemów współpracy audiowizualnej.

 

Jaki jest zwrot z inwestycji w rozwiązania telepresence?


Podczas gdy sama oszczędność kosztów podróży służbowych zapewnia szybki zwrot z inwestycji, organizacje realizują również znaczne zyski związane z redukcją czasów przestoju oraz ograniczeniem emisji dwutlenku węgla. Ponadto, systemy telepresence umożliwiają wykonywanie większej ilości zadań przy mniejszym nakładzie pracy, dzięki zwiększeniu dostępu do globalnych zasobów oraz umożliwieniu wirtualnym zespołom łączenia się z każdego miejsca w każdej chwili.

 

Usługi wideo stale się rozwijają, co stanie w przyszłości z wcześniej zakupionymi rozwiązaniami?


Aby dostosować sprzęt do zmieniających się potrzeb biznesowych, ważne jest aby dostawca platformy telepresence odpowiadał również za płynną integrację aktualnych rozwiązań wideo. Jak również ważne jest aby zapewniał kompatybilność wsteczną umożliwiającą współdziałanie z ponad dwoma milionami starszych systemów wideo wykorzystywanych obecnie na świecie.

 

Aby wybrać system wideo, który będzie efektywnie działał w przyszłości, należy skorzystać z usług dostawcy, który posiada wiele patentów w zakresie wideo i jest w stanie dostarczyć rozwiązanie wysokiej rozdzielczości (high-definition – HD) obsługujące format 1080p zarówno w infrastrukturze, jak i urządzeniach końcowych.

 

Jakie rozwiązanie telepresence najlepiej odpowiada moim potrzebom?


Oferta rozwiązań telepresence High Definition działających w sieciach IP jest bogata, od rozwiązań telepresence do zastosowań osobistych po rozwiązania typu immersive telepresence:

 

Rozwiązania immersive telepresence

Rozwiązania immersive telepresence firmy Polycom zapewniają naturalne wrażenie spotkania „przy tym samym stole”, gdzie każdy z uczestników jest przedstawiany w naturalnym rozmiarze. Daje to możliwość rozmowy i odczytywania języka ciała osób tak, jakby przebywały w tym samym pomieszczeniu.

 

Rozwiązania telepresence do sal konferencyjnych

Wszechstornne rozwiązania HD Polycom przeznaczone dla sal konferencyjnych pozwalają także na współdzielenie treści w czasie rzeczywistym.

 

Rozwiązania telepresence dla komputerów osobistych

Rozwiązania Polycom dla komputerów osobistych umożliwiają korzystanie z zalet komunikacji audiowizualnej w jakości HD w biurach domowych, w filiach przedsiębiorstw, jak również przez użytkowników mobilnych.

 

W jaki sposób można określić interoperacyjność rozwiązania telepresence?


Niektórzy dostawcy nie przestrzegają otwartych standardów komunikacji wizualnej i nadal potwierdzają interoperacyjność swoich rozwiązań, jednak faktycznie działanie ich systemów jest znacznie gorsze w przypadku połączeń wielopunktowych z systemami dostarczonymi przez inne firmy. W rzeczywistości, systemy te oferują niższą jakość obrazu i dźwięku – uniemożliwiając naturalną komunikację i utrudniając zaangażowanie użytkownika. Aby mieć pewność, że połączenia z innymi istniejącymi systemami wewnątrz i na zewnątrz organizacji są możliwe, należy szukać rozwiązań wykorzystujących standardowe technologie komunikacji wizualnej (H.264 dla funkcji wideo, H.239 dla funkcji współdzielenia treści, szyfrowanie AES, itp.).

 

Jaki wpływ będzie miało wdrożenie rozwiązania telepresence na moją obecną infrastrukturę IT?


Tam, gdzie systemy wideokonferencyjne są już w powszechnym użyciu, dodanie standardowych rozwiązań telepresence jest relatywnie proste. Jednakże, należy mieć na uwadze fakt, że rozwiązania telepresence oferowane przez niektórych producentów wymagają wdrożenia specjalnej platformy telefonicznej (do zarządzania połączeniami). Z tego powodu, w celu zapewnienia obsługi aplikacji telepresence konieczne może być zastosowanie nowszej wersji platformy i/lub infrastruktury. Zamiast tego, lepiej jest szukać rozwiązań współdziałających z wieloma dostawcami sieci, aby nie być skazanym na tylko jeden system.

 

Co jest potrzebne do bieżącego zarządzania rozwiązaniami telepresence?


Tak samo jak w przypadku ruchu sieciowego innego typu, aby zapewnić maksymalną wydajność połączenia telepresence wymagają zarządzania; zaleca się wybieranie dostawców platform wideo, którzy są w stanie dostarczyć specjalistyczne produkty z zakresu infrastruktury sieciowej umożliwiające priorytetyzację i ustawianie ruchu wideo w najważniejszych aplikacjach.

 

Funkcje zarządzania siecią powinny również obejmować automatyczną realizację i integrację z korporacyjnymi książkami adresowymi oraz istniejącymi narzędziami, jak również scentralizowane funkcje zarządzania. W przypadku rozwiązania immersive telepresence, dostawca powinien być w stanie dostarczyć pełne funkcje Centrum Operacyjnego Sieci Wideo (Video Network Operations Centre) oraz zapewnić usługę wsparcia przez cały okres życia inwestycji.

 

Autor artykułu, Grzegorz Arent od ponad 10 lat zajmuje się tematyką tele i wideokonferencji. Ukończył Politechnikę Warszawską, z wykształcenia jest Magistrem Inżynierem. Od blisko dwóch lat pełni funkcję Sales Engineer w firmie Polycom, Polska. Do jego głównych zadań należy wsparcie przedsprzedażne dla partnerów z Polski, Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy i Estonii. Zalety nowoczesnych wideokonferencji prezentował na wielu seminariach i konferencjach w kraju i za granicą.

 

Źródło: Polycom