Millward Brown SMG/KRC na zlecenie sieci biur nieruchomości Metrohouse S.A. przeprowadził badania na temat korzystania z usług biur nieruchomości przez osoby poszukujące do zakupu nieruchomości.
Usługi pośredników w obrocie nieruchomościami w porównaniu do sytuacji w Europie Zachodniej, czy w Stanach Zjednoczonych, gdzie niemal każda transakcja jest nadzorowana przez brokera, są w Polsce nadal umiarkowanie popularne. Wśród badanych respondentów deklarujących chęć zakupu nieruchomości 20% twierdzi, że przy poszukiwaniach będzie wspierać się pośrednikiem. 40% respondentów zamierza poszukiwać ofert bezpośrednio. Znamienny jest fakt, że aż 34% badanych pomimo faktu poszukiwania nieruchomości w najbliższej przyszłości nie potrafi odpowiedzieć, czy będzie poszukiwać na własną rękę, czy też wspierać się biurem pośrednictwa.
Dla osób, które zdecydowały się na współpracę z pośrednikiem największe znaczenie ma bogata oferta prezentowana przez biura nieruchomości, fachowa i profesjonalna pomoc i doradztwo, a także bezpieczeństwo transakcji, a co za tym idzie pewność dokonywanego zakupu.
Dlaczego zamierza Pan/Pani skorzystać z pośrednictwa agencji nieruchomości?
agencje mają bogatą ofertę: 31%
fachowa i profesjonalna pomoc i doradztwo: 29%
bezpieczeństwo/większa pewność zakupu: 18%
pomoc w załatwianiu formalności: 15%
pomoc prawna: 14%
brak czasu na samodzielne zajmowanie się zakupem: 12%
agencja zna realia rynku/ ma większe rozeznanie: 9%
łatwy/prosty sposób na zakup nieruchomości: 7%
mają sprawdzone oferty/sprawdzają nieruchomości: 6%
zaufanie do agencji: 5%
szybkość załatwienia transakcji: 4%
nie znam się na tym/brak doświadczenia własnego: 2%
pomoc w negocjacjach ceny: 2%
pomoc w uzyskaniu kredytu: 2%
inne: 3%
nie wiem: 8%
W badaniu zapytano też respondentów, które z oferowanych przez biuro nieruchomości usług są dla nich najbardziej istotne. Największy odsetek poszukujących mieszkań uważa za bardzo ważne „szczegółowe sprawdzenie nieruchomości pod względem prawnym i technicznym” (48%). Również wyszukiwanie nieruchomości oraz pomoc prawna przy transakcji mają dla respondentów szczególnie istotne znaczenie (odpowiednio 43% i 42%).
Komentarz: Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse S.A.
Badania wskazują, że co piąta osoba poszukująca nieruchomości korzysta z usług pośrednika. W porównaniu do USA i krajów zachodnioeuropejskich jest to słaby wynik. W USA transakcje bezpośrednie należą do rzadkości, nawet pomimo tego, że koszt usługi pośrednika jest wyższy niż w Polsce. Jednak tam, w przeciwieństwie do naszego kraju, system pracy pośrednika opiera się na umowach z klauzulą wyłączności, i co istotne, wynagrodzenie brokera jest pobierane tylko od strony sprzedającej nieruchomość.
Respondenci przywiązują dużą wagę do prezentowanej przez pośredników oferty oraz oczekują fachowego i profesjonalnego doradztwa. Szczególnie cenią weryfikację oferty przez biuro, co w dużym stopniu daje im gwarancję poprawnie przeprowadzonej transakcji. Nie może to dziwić w sytuacji, kiedy pośrednik uczestniczy w czynnościach, których efektem jest podjęcie wieloletnich zobowiązań kredytowych klientów.
34% respondentów nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy przy poszukiwaniu nieruchomości będzie wspierać się usługami pośrednika. Jest to wyraźny sygnał dla całego środowiska, że dbałość o wizerunek zawodu pośrednika i propagowanie zalet współpracy z agentem powinno przysporzyć biurom w najbliższym czasie wielu nowych klientów zainteresowanych współpracą.
Źródło: Metrohouse