Składki z ubezpieczeń w Grupie Allianz Polska wzrosły w 2009 roku o ponad 11% do 3,46 miliarda złotych. Złożyło się na to 1,6 mld zł w spółce majątkowej i 1,86 mld zł w ubezpieczeniach życiowych. Aktywa Grupy to już blisko 8,5 miliarda złotych. Zysk całej Grupy z wyłączeniem konsolidacji z Allianz Bank wyniósł 91 milionów złotych. Allianz Polska jest liderem wśród 10. spółek Allianz w regionie Europy Centralnej i Wschodniej.
Ubezpieczenia majątkowe
W 2009 roku składki w ubezpieczeniach majątkowych utrzymały się na niemal niezmienionym poziomie wobec 2008 roku i wyniosły 1,6 miliarda złotych. Wrosły ubezpieczenia przemysłowe do 406 milionów złotych, w tym ogniowe (16%), techniczne (8%) i finansowe (10%)., ubezpieczenia NNW i turystyczne zwiększyły się o 25% do 81 mln zł, ubezpieczenia mieszkań i budynków o 9% do 81 mln zł. Zmalały natomiast przychody z ubezpieczeń komunikacyjnych o 5% do 852 milionów złotych, głównie wskutek spadku sprzedaży nowych samochodów i reeksportu w kanale dilerskim.
Wartość wypłaconych odszkodowań wzrosła z 820 do 962 milionów złotych. Ostatecznie na koniec roku TU Allianz Polska osiągnęło wynik finansowy na poziomie -83,9 mln zł, natomiast z wyłączeniem konsolidacji z Allianz Bank wynik na koniec roku to ponad 37 mln zł zysku netto.
Ubezpieczenia na życie
Ubezpieczenia życiowe wzrosły o 23% do 1,8 miliarda złotych. Szczególnie zwiększyły się przychody z polis indywidualnych ze składką regularną o 5% do 215 milionów oraz z polisolokat o 54% do 898 milionów złotych, a także ubezpieczenia grupowe o 20% do 669 milionów złotych.
TU Allianz Życie wypłaciło ponad 1,2 miliarda zł w formie odszkodowań oraz świadczeń. Wynik finansowy netto w porównaniu z poprzednim rokiem wzrósł ponad 6,5-krotnie i wyniósł 38 milionów złotych.
TFI Allianz
Liczba klientów TFI Allianz na koniec roku wyniosła 22,6 tys. Zysk netto w 2009 roku to 3,2 mln zł. W 2009 roku TFI Allianz zwiększyło wartość zarządzanych aktywów do blisko 1,3 mld zł.
Subfundusze Allianz Globalny SFIO mogą pochwalić się znakomitymi wynikami inwestycyjnymi za 2009 rok – Allianz BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) przekroczył poziom 100% stopy zwrotu, a Allianz Akcji Rynków Wschodzących przyniósł klientom w ciągu roku 70 % zysku. Dobre wyniki od początku roku w swoich kategoriach osiągnęły subfundusze Allianz FIO: Allianz Małych i Średnich Spółek przyniósł 54,64% zysku, Allianz Budownictwo 2012 – 45,06%, a Allianz Akcji – 42,40%.
PTE
Aktywa OFE Allianz w ciągu roku wzrosły o 39% do 5 miliardów zł. Dobre wyniki inwestycyjne i wysokie 3-letnie stopy zwrotu dwukrotnie uprawniły OFE Allianz – w lipcu 2009 r. i styczniu 2010 r. – do wzięcia udziału w losowaniu ZUS dla osób, które nie dokonały w przewidzianym terminie wyboru OFE. To wraz z działaniami akwizycyjnymi zwiększyło liczbę klientów do ponad 421 tysięcy. Zysk netto towarzystwa wzrósł do 13 mln zł.
Allianz Bank
2009 rok był pierwszym rokiem działalności banku w ramach grupy Allianz. W tym czasie Allianz Bank pozyskał 21 tysięcy klientów i rozwinął sieć oddziałów do 55 placówek oraz 7 centrów bankowo-ubezpieczeniowych. Bank rozszerzał też ofertę produktową. Dzięki współpracy ze spółkami ubezpieczeniowymi zaproponował klientom atrakcyjne zniżki na ubezpieczenia mieszkaniowe i komunikacyjne, a w sierpniu rozpoczął sprzedaż kredytów hipotecznych. Opracowana została także strategia dalszego rozwoju, która zakłada zwiększenie w 2010 roku liczby klientów do 100 tys., nacisk na sprzedaż i uatrakcyjnienie oferty szczególnie w kredytach gotówkowych i hipotecznych oraz sprzedaż poprzez agentów.
Sieć dystrybucji
W związku z przekształcaniem oddziałów Allianz w agencje wyłączne, sieć placówek ubezpieczeniowych zwiększyła się ze 165 do 229 a liczba agentów wzrosła z 5714 do 6187 osób. Ponadto Allianz współpracuje z ponad 600 dilerami reprezentującymi 29 marek samochodów oraz z 400 brokerami. Do głównych partnerów bankowych należą Pekao S.A., Eurobank, Deutschebank, BRE Bank oraz Allianz Bank
Nagrody w 2009 roku
Grupa Allianz Polska otrzymała w 2009 roku m.in. takie nagrody jak:
* „Srebrny Parasol” od miesięcznika ekonomicznego „Home & Market” za jakość obsługi,
* Nagroda w organizowanym przez Narodowy Bank Polski konkursie „Sztuka cenniejsza niż złoto” za współpracę z Teatrem Roma przy wystawieniu „Upiora w Operze”,
* Tytuł Mecenasa Kultury Warszawy za pomoc udzielaną stołecznym przedsięwzięciom kulturalnym i artystycznym.
Źródło: Grupa Allianz