5 mld zł w produktach strukturyzowanych

– Wzrost polskiego rynku produktów strukturyzowanych nabrał tempa. Już w pierwszych pięciu miesiącach tego roku Polacy zainwestowali w ten sposób ponad 2,5 mld zł, a do końca roku poziom sprzedaży powinien przekroczyć 5 mld zł. To oznaczałoby 40-procentowy wzrost w relacji do roku ubiegłego i stawiało Polskę w europejskiej czołówce pod względem dynamiki rozwoju rynku produktów strukturyzowanych – mówi dr Robert Benson, założyciel i Dyrektor Zarządzający Arete Consulting, właściciela serwisu www.StructuredRetailProducts.com

Łączną wartość aktywów zainwestowanych jak dotąd w produkty strukturyzowane w Polsce można szacować na ponad 11 mld zł. To nadal stosunkowo niewiele w porównaniu z kwotą 104,9 mld zł, które na koniec maja utrzymywaliśmy w funduszach inwestycyjnych. Zainteresowanie funduszami jednak spada, a produkty strukturyzowane zyskują na popularności w szybkim tempie. W Europie wartość aktywów w strukturach (803 mld euro na koniec 2007) stanowi 13 proc. kwoty ulokowanej w funduszach (6,2 bln euro). Jednocześnie aktywa europejskich funduszy inwestycyjnych w ubiegłym roku zwiększyły się jedynie o 4,2 proc.*, a w przypadku struktur odnotowany został 28-proc. wzrost.

– Pojawienie się produktów strukturyzowanych w Polsce to rewolucja porównywalna z upowszechnieniem się funduszy inwestycyjnych w roku 2001. Inwestorzy indywidualni mogą teraz zarabiać praktycznie na dowolnych klasach aktywów. To dzięki „strukturom” do portfeli Polaków trafiły surowce. Fundusze nie były w stanie szybko i efektywnie dostarczyć tej klasy aktywów inwestorom. Struktury to po prostu kolejny krok w ewolucji produktów inwestycyjnych. Przy czym błędem jest kojarzenie produktów strukturyzowanych wyłącznie z gwarancją kapitału. Z powodzeniem mogą to być rozwiązania bezpośrednio konkurencyjne dla agresywnych funduszy inwestycyjnych czego przykładem jest oferta produktów dostępnych na warszawskiego giełdzie – mówi Maciej Kossowski, prezes Wealth Solutions.

Polski rynek rozwija się niezwykle szybko ale dystans do nadrobienia jest spory. W tym roku w Polsce pojawiło się ok. 110 produktów. W tym samym czasie w Niemczech dostępnych było ponad 115 tys. ofert. Sprzedaż produktów strukturyzowanych per capita w Szwajcarii to ponad 4,2 tys. euro, w Belgii 2,4 tys. euro, a w Niemczech blisko 1 tys. euro. W Polsce w tym roku może się zbliżyć do poziomu 40 euro.

* źródło: EFAMA (www.efama.org) „The State of the European Investment Fund Industry at End 2007”