Wszystko zaczęło się w 2002 roku w USA. Tam miały miejsce pierwsze testy płatności w technologii zbliżeniowej MasterCard ® PayPass™. W Europie PayPass zadebiutował w 2006 roku. Wówczas MasterCard Europe rozpoczął pierwsze w Europie testy bezstykowej formy płatności kredytowych z zastosowaniem mikroprocesorowej technologii EMV.
Odbyły się one we Francji, w Strasburgu i Tuluzie. Równolegle pilotaże w Wielkiej Brytanii prowadził Royal Bank of Scotland Group. PayPass podbijał kolejno rynki w Szwajcarii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech. Pod koniec 2007 roku przyszła pora także na Polskę. Polska była pierwszym krajem w Europie Centralnej, w którym udostępniono karty płatnicze w technologii zbliżeniowej.
Według ostatnich danych podawanych przez organizację MasterCard na koniec września 2008 roku PayPass pojawił się już w 25 krajach, w których miały miejsce wdrożenia lub testy tej technologii. Są to Australia, Kanada, Chiny, Czechy, Francja, Niemcy, Indonezja, Włochy, Japonia, Korea, Liban, Malezja, Meksyk, Mongolia, Filipiny, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwajcaria, Tajwan, Tajlandia, Turcja, Emiraty Arabskie, Wielka Brytania i USA. Na koniec 3 kwartału 2008 roku w obiegu było blisko 44 miliony kart i urządzeń wyposażonych w technologią MasterCard® PayPass ™ i Maestro® PayPass™, akceptowanych w 135 tysiącach punktów handlowo – usługowych na całym świecie.
Pierwsze urodziny płatności bezstykowych nad Wisłą
Na polskim rynku karty do płatności zbliżeniowych dostępne są już od roku. Pierwszym wydawcą przedpłaconych kart Maestro PayPass i kart kredytowych MasterCard PayPass jest Bank Zachodni WBK. Korzystając z tych kart można płacić za drobne zakupy (do 50 zł) bez konieczności szukania drobnych, podawania kodu PIN, czy składania podpisu na papierowym potwierdzeniu transakcji. Do wykonania płatności wystarczy tylko zbliżenie karty do specjalnego czytnika. To rozwiązanie pozwala na szybkie, łatwe i bezpieczne dokonywanie drobnych płatności, a same zakupy zajmują znacznie mniej czasu niż zapłata gotówką.
Aby otrzymać kartę Maestro PayPass nie ma konieczności otwierania konta. Kartę zasila się gotówką, przelewając określoną kwotę na numer rachunku dołączony do karty. Same karty dostępne są w internetowym markecie Banku Zachodniego WBK. W tej chwili wśród akceptantów kart z opisywaną technologią znajdują się miedzy innymi kawiarnie Coffee Heaven, sieć McDonald’s, Multikino, siec Empik, a wkrotce dołączą sklepy spożywcze Żabka. Karty PayPass akceptują też apteki sieci Euro-Apteka i saloniki prasowe RUCH.
W telefonie i w breloczku
Zastosowanie technologii zbliżeniowej nie jest ograniczone tylko do tradycyjnych plastikowych kart płatniczych. Dzięki aplikacji umieszczonej w chipie może ona zostać dodana do wielu urządzeń płatniczych, takich jak np. telefon komórkowy, zegarek, breloczek do kluczy czy opaska na nadgarstek. Takie niestandardowe rozwiązania funkcjonują już na europejskim rynku.
Turecki Garanti Bank najpierw w 2007 roku wprowadził na rynek zegarki z technologią MasterCard PayPass, a w styczniu 2008 do swojej oferty dołączył także telefony. W kwietniu 2008 roku MasterCard wraz z hiszpańskim bankiem La Caja Insular de Ahorros de Canarias uruchomiły pilotaż z wykorzystaniem minikart z technologią PayPass przymocowywanych do breloczków. Technologia PayPass może być także łatwo dodana do każdej karty MasterCard: kredytowej, debetowej lub pre-paid, czy też do karty Maestro. Największy potencjał dla płatności bezstykowych widzimy w punktach handlowo – usługowych, w których ważne jest tempo i wygoda obsługi. Potwierdza to także badanie, które na zlecenie MasterCard przygotował w 2007 roku Research International Pentor. Wynika z niego, że Polacy najchętniej widzieliby PayPass w: supermarketach (64% wskazań), sklepach spożywczych, cukierniach, lodziarniach (57%) oraz aptekach (55%). Kartami z technologią PayPass nasi rodacy chcieliby płacić zwłaszcza za przejazdy, bilety komunikacji miejskiej, kulturę (kino, teatr, koncerty), opłaty parkingowe (40% i więcej).
Badani wierzą, że technologia zbliżeniowa skróci kolejki w kasach sklepowych – 76% badanych wskazało jako takie miejsca sklepy spożywcze, 67% – pocztę, 61% – apteki, a 59% – stacje benzynowe. Doświadczenia z krajów, w których technologia zbliżeniow zadomowiła się już na dobre, pokazują, że podstawową grupę użytkowników kart MasterCard PayPass stanowią osoby ceniące nowinki technologiczne, szybkość zakupów i wygodę. Według wspomnianego już badania przeprowadzonego przez RI Pentor największe zainteresowanie kartami w technologii zbliżeniowej PayPass wykazali respondenci w wieku poniżej 50 roku życia, z wykształceniem średnim i wyższym, o miesięcznych dochodach przekraczających 1500 złotych, mieszkający głównie w dużych miastach.
Myślac o grupie użytkowników technologii bezstykowej warto pamiętać, że w każdym przypadku to bank – wydawca karty decyduje, jak profilować produkt, do jakiej grupy klientów kierować w pierwszej kolejności ofertę kart wyposażonych w technologię PayPass.
Kolejny krok w ewolucji rynku kartowego – płatności mobilne
Następnym krokiem w rozwoju płatności zbliżeniowych z pewnością będą płatności mobilne wykorzystujące technologię bezstykową (NFC – Near Field Comunication) w telefonach komórkowych. W tym przypadku telefon komórkowy wystarczy przybliżyć do specjalnego czytnika i poczekać na sygnał dźwiękowy, którym telefon potwierdzi płatność za transakcję. Płatności mobilne są w tej chwili rzeczywistością w kilku europejskich krajach m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Norwegi, Turcji. W Polsce nad wspólnym systemem pracują także operatorzy komórkowi oraz organizacja MasterCard.
Wszystkim się to opłaca
Jak wykazują badania, transakcje przy użyciu karty MasterCard PayPass zabierają znacznie mniej czasu niż zapłata gotówką, co oznacza oszczędność czasu dla klientów oraz skrócenie obsługi transakcji dla punktów handlowo-usługowych. Z punktu widzenia banku, karta zbliżeniowa to szersza oferta dla klientów. Zarówno dla banków jak i handlowców to także szansa na zwiększenie obrotów, ponieważ – jak pokazują wewnętrzne badania MasterCard – użytkownicy kart, po dodaniu do standardowych funkcjonalności technologii PayPass, używają swoich kart średnio nawet o jedną czwartą częściej niż wcześniej. Technologia PayPass to także poczucie bezpieczeństwa i wygody. Karty płatnicze Maestro® PayPass ™ oraz MasterCard® PayPass™ pozwalają także na dokonywanie płatności w sposób tradycyjny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przy większych kwotach wymagane jest potwierdzenie płatności (przez użycie kodu PIN lub złożenie podpisu na potwierdzeniu transakcji) lub dokonanie transakcji w sposób tradycyjny (z użyciem mikroprocesora lub paska magnetycznego).
Krzysztof Drzyzga
Business Development Manager MasterCard
Artykuł pochodzi
z Numeru Specjalnego Przeglądu Finansowego Bankier.pl Partnerem wydania jest Visa |
Źródło: Bankier.pl