6 rad dla stron giełdowych spółek

Profesjonalne inwestycje giełdowe nie istnieją bez internetu. To fakt, który na przestrzeni lat potwierdzało każde kolejne badanie. Inwestorzy nie tylko muszą, ale chcą i chętnie korzystają z tej formy pozyskiwania informacji. Tym większą presję na prowadzenie profesjonalnych RI w kanale elektronicznym powinni czuć giełdowi emitenci.

Agencja interaktywna Autentika we współpracy z Bankier.pl przygotowała raport na temat budowy relacji inwestorskich. Zawarty w nim poradnik może służyć jako drogowskaz dla przedstawicieli spółek giełdowych, które myślą o usprawnieniu komunikacji ze swoimi akcjonariuszami.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu aż 73% inwestorów poszukuje informacji o spółkach na ich oficjalnych serwisach www. Podobna liczba respondentów przyznała, że zdarzyło jej się zrezygnować z zakupu akcji spółki, ponieważ strona RI była słabo wykonana lub nie budziła zaufania.

Aby zapobiec utracie zaufania inwestorów wiarygodna strona relacji inwestorskich powinna spełniać kilka prostych zasad. Najważniejsze rady wg autorów raportu to:

Myśl o odbiorcach serwisu

Minęły już czasy, kiedy strona była popisem umiejętności webmastera. Profesjonalna strona tworzona jest w filozofii user-centered. Podstawową potrzebą użytkownika serwisów relacji inwestorskich jest szybkie i sprawne docieranie do kluczowych informacji.

Warto pamiętać też o tym, że nie dla każdego odbiorcy polski jest językiem podstawowym, dlatego w zależności od specyfiki spółki, warto pomyśleć o odpowiednich wersjach językowych witryny.

Zachowaj spójność graficzną i wizerunkową

Są dwie drogi projektowania stron www relacji inwestorskich. Gdy spółka zdecyduje się na stworzenie autonomicznego serwisu relacji inwestorskich, należy pamiętać, aby był on w tej samej domenie co serwis korporacyjny oraz aby menu umożliwiało łatwe przejście do firmowej strony głównej.

Alternatywą jest podstona w serwisie korporacyjnym. W obu przypadkach nie należy zbytnio eksperymentować ze stylistyką, która powinna być spójna dla wszystkich stron spółki. Serwis relacji inwestorskich powinien być również wizerunkowo związany z firmą którą reprezentuje. W przeciwnym razie odbiorca może mieć wrażenie prowizoryczności serwisu.

Dbaj o przejrzystość graficzną i logiczne rozmieszczenie informacji

W badaniu aż 39% inwestorów uznało, że jednym z trzech najważniejszych oczekiwań wobec strony RI jest estetyczna szata graficzna i logiczne uporządkowanie treści. Dlatego kluczowym elementem procesu budowy serwisu www jest opracowanie architektury informacyjnej serwisu oraz przygotowanie mapy strony i makiet funkcjonalnych, piszą eksperci w raporcie.

Użytkownicy mają tendencję do uogólnień i przypisywania cech strony www do wizerunku całej firmy. Jeżeli na stronie www spółki będzie panował chaos informacyjny i graficzny, cecha ta może zostać przypisana także do kultury organizacyjnej firmy, dlatego warto pamiętać o zasadzie „jak cię widzą, tak cię piszą”.

Korzystaj z efektywnych narzędzi do komunikacji

Aby efektywnie komunikować się z odbiorcami należy stosować skuteczne narzędzia takie jak: dział aktualności wbudowany w stronę, newsletter, formularz kontaktowy, multimedia i wtyczki serwisów społecznościowych.

Przy projektowaniu strony skupić się warto tylko na wybranych formach komunikacji oraz pamiętać o tym, że raz wdrożone rozwiązania należy konsekwentnie realizować. W przypadku newslettera należy pamiętać o regularnych aktualizacjach, kanał społecznościowy wymaga monitoringu i moderacji a formularz kontaktowy nie może zmienić się w głuchą linię.

Eksponuj funkcjonalności istotne dla użytkowników

Na pierwszy plan wysunąć należy funkcjonalności, których użytkownik szuka. Nawet kosztem tych, którymi spółka chciałaby się chwalić. Dobra strona relacji inwestorskich spełnia oczekiwania przeciętnego akcjonariusza szukającego informacji. Z reguły oczekuje on: działu aktualności, kalendarium ważnych wydarzeń w spółce, newslettera, możliwości kontaktu z działem RI, aktualnych wskaźników finansowych i wyszukiwarki.

Przy wyborze elementów strony warto zachować umiar i nie dublować funkcjonalności. Istotne jest też konsekwentne realizowanie wybranych rozwiązań. Jeżeli na stronie znajduje się newsletter, należy go regularnie aktualizować. Rozwiązania społecznościowe wymagają z reguły stałej moderacji i interakcji z odbiorcą. Formularze kontaktowe powinny być proste w obsłudze i gwarantować odzew ze strony spółki.

Dbaj o język i formę komunikatów

Hermetyczny język nie pomaga spółce w zdobywaniu przychylności inwestorów. Warto poświęcić czas na wyrobienie pewnego rodzaju wrażliwości językowej pozwalającej na przekazywanie komunikatów na tyle uniwersalnych, że będą z łatwością zrozumiane przez każdy typ odbiorcy.

Istotną grupę odbiorców stanowić będą inwestorzy słabo jeszcze znający spółkę lub branżę, ale poszukujący okazji do zyskownej inwestycji. Taki odbiorca nie będzie chciał związać się ze spółką na dłużej, jeżeli nie będzie rozumiał, na czym polega jej biznes. Wszystkie komunikaty podawane powinny być w uniwersalnym formacie tekstowym, tak aby żadne bariery techniczne nie blokowały komunikacji.

Profesjonalne relacje inwestorskie opłacają się

Jeżeli spółkom poważnie zależy na rzetelnym informowaniu akcjonariuszy o swojej sytuacji, zaniedbywanie stron relacji inwestorskich jest grzechem ciężkim. Profesjonalne informowanie obecnych i potencjalnych akcjonariuszy leży w interesie każdej ze stron i na dłuższą metę przynosi spółce same korzyści.

Nie jest tajemnicą, że przejrzysta i kompleksowa polityka informacyjna spółki przyczynia się do wzrostu zaufania oraz ogranicza ryzyko inwestycyjne wynikające z niedoboru danych. Niższe ryzyko to wyższa i stabilniejsza wycena. Na rynku niepewność i brak informacji to koszt, nikt tak dobrze, jak managerowie dużych spółek nie wie tego lepiej.

Dlatego warto w interesie własnym i akcjonariuszy przykładać należytą staranność do polityki informacyjnej, w czym nowoczesne technologie z internetem na czele, wydatnie pomagają.

Jarosław Ryba
j.ryba@bankier.pl

Źródło: Bankier.pl