787 złotych dla każdego pracownika

To nie wyborcze obietnice, a fakty! Średnio statystycznie dokładnie 787 złotych

w świadczeniach pozapłacowych otrzymał każdy pracownik od swojego pracodawcy
w 2014 roku. To wzrost o ponad 8,5 punktu procentowego w porównaniu do roku poprzedniego – wynika z badania „Rynek świadczeń pozapłacowych 2015” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na Zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu tego roku.


Jeśli pomnożymy średnią przyznaną kwotę przez liczbę aktywnych zawodowo pracowników zatrudnionych w firmach zatrudniających powyżej 9 osób oznacza to, że 5,6 miliona1 osób otrzymało świadczenia pozapłacowe o wartości ponad 4,4 miliardów złotych. Firmy dbają również o różnorodność motywatorów, dlatego oprócz kwoty rośnie również ich liczba – obecnie, ankietowani pracodawcy deklarują, że oferują swoim pracownikom średnio statystycznie 4,8 różnych rodzajów świadczeń.

W dobie coraz bardziej wymagającego rynku pracy, system nagradzania przechodzi ewolucję
– podstawowe wynagrodzenie przestaje odgrywać kluczową rolę, zdecydowanie zaś rośnie znaczenie świadczeń pozapłacowych. Dlatego z roku na rok kwoty na świadczenia dla pracowników systematycznie rosną. Ś
wiadczenia pozapłacowe okazują się najlepszym rozwiązaniem dla pracodawców, którzy chcą zmotywować pracowników do efektywniejszej pracy lub budować ich lojalność i zaangażowanie. – wyjaśnia Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services

Co ważne badanie „Rynek świadczeń pozapłacowych 2015” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na Zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu tego roku pokazuje, że 90% ankietowanych firm deklaruje, że w 2015 roku utrzyma budżet na niezmienionym wysokim poziomie, a 6% organizacji zakłada wzrost wydatków na ten cel.

Inwestycja w budowanie zaangażowania pracowników to długoterminowa inwestycja w zyski firmy. Dlatego pracodawcy coraz chętniej korzystają z dobrodziejstw świadczeń pozapłacowych i przeznaczają na ten cel coraz wyższe budżety. Rodzajów świadczeń oferowanych przez firmy jest coraz więcej. Są to: kupony, karty przedpłacone, opieka medyczna, kultura i sport, a także dofinansowanie posiłków. Najważniejsze jest, aby przy tworzeniu programów motywacyjnych dać pracownikom wybór. Z pomocą przychodzą w tym obszarze platformy do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi takie jak Sodexo Select, jedno z najbardziej sprawdzonych tego typu rozwiązań funkcjonujących na polskim rynku.

Metryczka badania „Rynek świadczeń pozapłacowych 2015”

Badanie przeprowadził niezależny instytut ARC Rynek i Opinia na Zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2015 roku. Pomiar przeprowadzono metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w studiu ARC Rynek i Opinia. Badanie przeprowadzono na próbie ogólnej firm N=900 respondentów – osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.