80 proc. Polaków nie potrafi wymienić żadnej marki wirtualnego operatora telefonicznego

Jednocześnie prawie milion Polaków (5,8 proc. osób w wieku powyżej 15 l.) deklaruje, że planuje zmienić operatora telefonicznego w ciągu roku. Na pytanie o podobne plany kolejne kilkaset tysięcy Polaków (3,5%) deklaruje, że nie podjęła jeszcze decyzji w tej sprawie. Największej migracji można spodziewać się wśród najmłodszych (16,2% planujących zmianę w grupie 15-17 l.).

Raport „Marka MVNO” przedstawia też szczegółowe wyniki badania znajomości poszczególnych marek operatorów wirtualnych. Najbardziej rozpoznawalną marką MVNO okazał się Mobilking. W badaniu wspomaganej rozpoznawalności uzyskał aż 30,6% wskazań. Pozostali gracze uplasowali się daleko w tyle. Analogiczny wynik dla mBank mobile to 8,6%, dla MyAvon – 7,9%, a dla Carrefour Mova – 6,3%. Raport wskazuje jednak, że jednocześnie aż 80% dorosłych Polaków nie jest w stanie wymienić spontanicznie żadnej marki MVNO.

„Dobre wyniki Mobilking są dowodem skuteczności intensywnej i kontrowersyjnej kampanii prowadzonej przez tę markę. Część pozostałych operatorów działa jednak w zasadzie jako programy lojalnościowe i wysoka rozpoznawalność przez ogół społeczeństwa nie jest ich nadrzędnym celem komunikacyjnym” – komentuje Norbert Kilen z On Board PR – „Bez wątpienia wielu z nich nie prowadzi jednak odpowiednich działań, które mogłyby przyspieszyć ich rozwój”.

„Wyniki badania rozpoznawalności poszczególnych marek są związane z ich charakterem” – zauważa Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „Na przykład jako pierwszą markę Mobilking wskazuje 2-krotnie więcej mężczyzn niż kobiet. Z kolei marka MyAvon związana z firmą kosmetyczną jest wymieniana spontanicznie 4-krotnie częściej przez kobiety niż przez mężczyzn”

Z raportu „Marka MVNO” firmy On Board PR wynika, że nowym operatorom bardzo trudno będzie pozyskać klientów z uwagi na duże nasycenie rynku. Aż 77% dorosłych Polaków deklaruje, że posiada już służbowy lub prywatny telefon komórkowy. Ci, którzy go nie mają to w większości przypadków ludzie starsi i osoby deklarujące najmniejsze zarobki.

„Operatorzy wirtualni trochę zbyt późno zostali dopuszczeni do boju o abonentów” – komentuje Piotr Kuriata z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (www.kigeit.org.pl) – „Wejście na tak trudny rynek wymaga sporych nakładów, a MVNO na razie nie są w stanie konkurować z operatorami infrastrukturalnymi takimi jak Era, Orange, Plus czy Play”

Raport „Marka MVNO” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem są postawy Polaków wobec wirtualnych operatorów telefonicznych. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone we wrześniu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Raport „Marka MVNO” został bezpłatnie udostępniony na stronie www.onboard.pl.