89 proc. Polaków nie korzystało jeszcze z zakupów grupowych

Mimo że zakupy grupowe na dobre zagościły w polskim e-commerce, to jednak tylko 42 proc. Polaków wie, że te istnieją. Co więcej – tylko 11 proc. z nich kupiło co najmniej jeden kupon. Prowadzi to do ciekawych wniosków: mimo szerokich działań reklamowych i stałej obecności zakupów grupowych w mediach społecznościowych, prawie 90 proc. Polaków nigdy nie skorzystało z ich oferty.

Wiemy, że są, ale nie korzystamy

Świadomość istnienia zakupów grupowych jest znacznie wyższa niż korzystanie z nich – komentują autorzy ostatnich badań zachowań polskich internautów, Research.NK i Socializer.

Najstarsi wiedzą najwięcej – według badań w poszczególnych grupach wiekowych, o zakupach grupowych słyszało 52 proc. osób w wieku 60-75 lat, 47 proc. w wieku 40-59 lat, 40 proc. w wieku 25-39 lat i 36 proc. w wieku 15-24 lata.

Najlepiej rozpoznawalnym serwisem zakupów grupowych jest Groupon, na drugim i trzecim miejscu, z trzykrotnie niższą rozpoznawalnością, są Citeam i Gruper.

Kupon jak karta stałego klienta w aptece?

– Warto zauważyć, że tzw. serwisy zakupów grupowych tak naprawdę niewiele mają wspólnego z „kupowaniem razem z innymi”. Stanowią po prostu usługę dystrybucji kuponów zniżkowych przez internet, a te nie są u nas tak popularne jak np. na zachodzie. To też tłumaczy wysokie zainteresowanie starszych grup internautów, które różnego typu zniżki i kupony (nie tylko internetowe) wykorzystują stosunkowo często. Wyzwaniem segmentu, który od pewnego czasu nie rośnie, jest jakość oferowanych po niższych cenach usług i produktów – mówi Krzysztof Sobieszek, pełnomocnik zarządu ds. badań w Naszej Klasie Sp. z o.o.

Ankietowani z grupy wiekowej 60-75 lat najczęściej słyszeli już o zakupach grupowych, ale badanie nie mówi, czy także najczęściej z takich ofert korzystają. Rzeczywiście osoby z tej grupy wiekowej często dysponują niewielkimi środkami pieniężnymi i czasem (np. emeryci), dlatego zainteresowanie wszelkimi zniżkami rośnie.

Trend spadkowy w zakupach grupowych

– Mimo tego, że zakupy grupowe na dobre weszły w kanony polskiego e-commerce, to wydaje się obserwować trend spadkowy – przynajmniej w dynamice rozwoju i rentowności tego typu biznesów,  opartych głównie na sprzedaży usług. Coraz więcej obrotów odnotowują natomiast kluby zakupowe, takie jak zlotewyprzedaze.pl czy Markafoni – skupiające się na sprzedaży namacalnych produktów, a działających w modelach zbliżonych do zakupów grupowych – komentuje Łukasz Misiukanis, prezes Socializer SA.

Badanie zostało zrealizowane przez Research.NK w marcu 2012 r. na reprezentatywnej grupie badawczej, którą tworzyły 2874 osoby.