Acxiom SpaceInfo – nowe rozwiązania dla Trade Marketingu i Sprzedaży

Acxiom Polska oferuje nowatorskie, kompleksowe rozwiązanie dla firm z sektora FMCG pracujących na co dzień z dużą liczbą punktów sprzedaży.

Idea

Wiedza o zasięgu oddziaływania i potencjale punktu handlowego pozwala na precyzyjne planowanie pracy handlowców. Natomiast precyzyjne informacje o tym, kim są mieszkańcy otoczenia sklepu pozwalają na dopasowanie asortymentu, ofert i promocji do ich potrzeb.

SpaceInfo to rozwiązanie oparte o bazę punktów sprzedaży MEMRB wzbogaconą o dane Acxiom oraz cyfrowe plany miast. W oparciu o analizę powyższych informacji firma może oceniać punkty sprzedaży na podstawie zewnętrznych kryteriów i optymalizować koszty ich obsługi.

Dotychczas, żadna firma w Polsce nie oferowała w jednym produkcie analiz opartych na szczegółowej analizie tego typu informacji. Źródła danych wykorzystywane w SpaceInfo to:

· Baza sklepów – „100% cenzus” dla miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców; przygotowana przez firmę MEMRB. Baza zawiera informacje o wszystkich punktach sprzedaży FMCG w danym mieście, charakterystyki lokalizacji oraz dane dotyczące powierzchni i liczby kas;

· Mapy cyfrowe – 487 planów miast zawierających kompletną sieć dróg oraz informacje o najważniejszych obiektach. Na cyfrowe mapy nanoszone są punkty sprzedaży wraz z ich opisami;

· Dane statystyczne GUS – opracowane na podstawie Spisu Powszechnego oraz Banku Danych Regionalnych. Są to informacje o wielkości populacji, strukturze wiekowej i typach gospodarstw domowych;

· Dane Acxiom – opisujące styl życia mieszkańców: zamożność, strukturę wiekową, dominujące zachowania zakupowe, preferencje względem kategorii produktów. Są to informacje o niemal 2 mln gospodarstw domowych.

Dane obrazujące lokalizację najbardziej atrakcyjnych punktów sprzedaży są wizualizowane na cyfrowych planach miast.

Możliwości

SpaceInfo to niezależne źródło danych o punktach sprzedaży, które można włączyć do dowolnych wewnętrznych systemów zarządzania sprzedażą. SpaceInfo może przybrać formę:

· Zestawu danych dołączanych do wewnętrznego systemu CRM – punkty istniejące w bazie zostają opisane poprzez nowe kryteria;

· Kompletnej bazy danych sklepów z danej kategorii wraz z opisem ich otoczenia;

· Serwisu internetowego, prezentującego informacje o punktach sprzedaży (istniejących w bazie lub nowowprowadzanych);

· Systemu integrującego: plany miast z naniesionymi punktami sprzedaży (spenetrowane i niespenetrowane), dane opisowe (wartość sprzedaży, potencjał konsumentów), strukturę regionów sprzedaży.

Opracowane przez Acxiom rozwiązanie zawiera wybrany zakres zmiennych, ale może też być wzbogacane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb Firmy. Standardowo dołączane są informacje o liczbie gospodarstw domowych, strukturze wieku, wykształcenia, średnich dochodach i potencjale zakupowym na kategorię produktu (np. premium). Ogromną zaletą baz danych firmy Acxiom jest jednoczesne wykorzystanie „twardych danych” GUS-u oraz informacji o stylu życia pochodzących z bazy, zebranej za pomocą „Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług”, zawierającej informacje o blisko 2 milionach gospodarstw domowych.

„SpaceInfo to narzędzie, które otwiera przed nami i naszymi Klientami bardzo ciekawe możliwości. Jestem przekonany, że wiele firm doceni jego walory.” – powiedział prezes Acxiom Polska, Krzysztof Kuwałek – „Staramy się systematycznie rozwijać naszą ofertę, edukować rynek i zachęcać do korzystania z nowoczesnych narzędzi marketingowych. Współpraca z MEMRB, opracowanie i wprowadzenie do oferty SpaceInfo to kolejne działania zmierzające do zaproponowania naszym Klientom rozwiązań precyzyjnie trafiających w ich oczekiwania i potrzeby.”

„Przyjmujemy z zadowoleniem możliwość wprowadzenia, we współpracy z Acxiom, tego rewolucyjnego narzędzia na polski rynek.” – mówi Kypros Evangelides, General Manager MEMRB International Poland – „Połączenie głębokiej wiedzy socjoekonomicznej firmy Acxiom ze szczegółową bazą adresową sklepów MEMRB, daje możliwość stworzenia unikalnego w skali kraju, innowacyjnego rozwiązania umożliwiającego pełne zoptymalizowanie działań sprzedażowych.”

Korzyści dla Firm:

· Efektywny i szybki sposób budowania bazy punktów sprzedaży o określonej i sprawdzonej jakości;

· Precyzyjne dotarcie do atrakcyjnych punktów sprzedaży, a pośrednio do finalnego konsumenta;

· Weryfikacja i segmentacja dotychczasowej sieci sprzedaży – dostosowanie działań marketingowych do wartości i potencjału segmentu;

· Najwyższy poziom szczegółowości analiz (możliwość znalezienia topowych, ze względu na grupę docelową, punktów sprzedaży);

· Elastyczność rozwiązań – możliwość dostosowania rozwiązań do konkretnych potrzeb.

Case Study

Firma zajmuje się produkcją żywności. Ma stabilną pozycję w dwóch kategoriach utrzymywaną przez kilka marek. Jej dział sprzedaży bazuje na sieci 80 przedstawicieli handlowych pracujących na terenie całego kraju. Ich zadaniem jest zbieranie zamówień oraz kontrola ekspozycji. Firma posiada własną bazę danych w której znajduje się 10 tysięcy punktów sprzedaży detalicznej.

Firma postanowiła poszerzyć swoją bazę o kolejne 10 tysięcy punktów, ale nie chce podwajać liczby przedstawicieli handlowych (może ją zwiększyć maksymalnie o 60%). Zadaniem Acxiom Polska było znalezienie metody pozyskiwania nowych punktów sprzedaży bardziej efektywnej i szybszej niż odwiedzanie ich po kolei przez handlowców. Dodatkowym zadaniem było zbudowanie systemu pozwalającego łatwo modyfikować obszary działań przedstawicieli handlowych oraz wizualizować efekty ich pracy na mapach cyfrowych.

Acxiom zaproponował rozwiązanie SpaceInfo. Z bazy MEMRB wybrano grupę sklepów o odpowiednim asortymencie. Każdy punkt został zgeokodowany i opisany ze względu na charakterystykę populacji zamieszkującej jego otoczenie. Analizy przeprowadzono pod kątem następujących parametrów:

· Liczby ludności

· Średniego dochodu gospodarstwa domowego

· Odsetka populacji w wieku 29-55 lat

Przed wyborem rekomendowanych do współpracy punktów, zaznaczono te, które już istnieją w bazie firmy. W ich przypadku wzbogacono jedynie bazę wewnętrzną, aby zachować spójność z opisem dodawanych sklepów. Wybrano 10 tysięcy punktów o najkorzystniejszej kombinacji następujących cech: powierzchni, potencjału otoczenia i lokalizacji.

Nowe oraz istniejące już w bazie punkty naniesiono na cyfrowe plany miast. Rejony działań przedstawicieli handlowych zmodyfikowano tak, aby były możliwie małe i spójne. Strukturę rejonów sprzedaży odzwierciedlono na cyfrowych mapach, jednocześnie umożliwiając sprawne raportowanie.

W ciągu 3 tygodni Firma zyskała bazę punktów o określonej i sprawdzonej jakości, wzbogaconej o obiektywne dane przybliżające potencjał każdego punktu sprzedaży oraz spójny system pozwalający lepiej planować i kontrolować pracę handlowców.

***

Acxiom jest czołowym amerykańskim koncernem oferującym rozwiązania łączące dane, usługi i zaawansowane technologie umożliwiające zarządzanie informacjami o klientach. Firma została założona w 1969 roku w Little Rock, Arkansas. Jest notowana na giełdzie NASDAQ. Zatrudnia ponad 6 000 pracowników w oddziałach na terenie Stanów Zjednoczonych, Europy, Australii i Azji. Obecnie dynamicznie wchodzi na kolejne rynki europejskie. Acxiom jest nowym właścicielem Claritas Polska.

Więcej informacji o firmie na stronach: www.acxiom.pl