AIG odpowiada na ryzyka geograficzne

Polska gospodarka rośnie stabilnie od 25 lat. Polskie firmy budują sieci sprzedaży poza granicami kraju, szukają kapitału oraz partnerów do realizacji międzynarodowej ekspansji. Działalność w wielu jurysdykcjach prawnych i obszarach kulturowych wymaga jednak odpowiedniego ubezpieczenia.


Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, nadwyżka eksportu nad importem wyniosła w naszym kraju w 2015 roku 3,68 miliarda euro. Eksport, który za 2015 rok wyniósł 178,71 miliarda euro, zwiększył się w ujęciu rocznym o 7,8 proc. Import natomiast, który rósł wolniej – o 3,9 proc. w porównaniu do roku 2014, sięgnął 175,03 mld euro. Z kolei według wstępnych danych, rok 2016 przyniósł wzrost polskiego eksportu o 2,3 proc. (do 183,6 mld euro), importu o 0,9 proc. (do 178,9 mld euro) oraz dalsze znaczące zwiększenie nadwyżki obrotów (ponad 2-krotne, do blisko 4,8 mld euro). Przytoczone dane to dowód potwierdzający wzrost polskiej gospodarki. Po raz pierwszy od transformacji, Polska stała się eksporterem kapitału, notując nadwyżkę w bilansie handlowym m.in. z Holandią, Francją i Niemcami.

Ekspansja na kolejne rynki, oznaczająca możliwość oferowania usług nowym podmiotom, sprzyja rozwojowi rodzimych firm i daje możliwość nie tylko konkurowania ze spółkami zagranicznymi, ale również zdobycia nowych doświadczeń i wykorzystania ich na własnym podwórku. Polskie przedsiębiorstwa, dołączając do grona firm posiadających ekspozycję na ryzyka geograficzne związane z funkcjonowaniem w wielu jurysdykcjach prawnych i obszarach kulturowych, powinny jednak pamiętać o odpowiednim ubezpieczeniu swojej działalności. Dotyczy to szczególnie działalności na tzw. rynkach wschodzących, takich jak Brazylia, Rosja, Indie czy Chiny. Ryzyko ekspansji na podobnych rynkach wymaga odpowiedniej, ubezpieczeniowej ochrony.

– Powodzenie biznesowe na danym rynku zależy również od ubezpieczenia. Przykładowo, w przypadku, gdy firma rozwinie się na wybranym rynku, ale po pewnym czasie musi wycofać z niego określony produkt lub całkowicie zawiesić swoją działalność, ubezpieczenie pomoże pokryć koszty podobnych operacji. Polisa okaże się przydatna również w przypadku ochrony OC i majątku firmowych placówek – mówi Paweł Holnicki-Szulc, dyrektor działu Specialty Lines, East Zone EMEA Global Specialty w firmie AIG.

Dzięki globalnej sieci 65 tysięcy pracowników w 100 krajach, AIG jest naturalnym partnerem dla firm, posiadających ekspozycję na ryzyka geograficzne związane z działalnością w wielu jurysdykcjach prawnych i obszarach kulturowych. Firma oferuje im specjalistyczne narzędzia jak np. wycofanie produktu z rynku, ochronę OC i majątku sieci oddziałów, ubezpieczenia podróżne, polisy dla transakcji fuzji i przejęć.

Źródło: AIG