Akcje Grupy Belvédère dostępne na GPW pod nazwą Sobieski od 21 kwietnia

– Chcemy silniej zaznaczyć obecność Belvédère na tak ważnym rynku, jakim jest dla nas Polska. W Polsce, miejscu powstania Grupy, generowane jest ponad 40 proc. przychodów spółki. Polski charakter ma też nasza sztandarowa marka – wódka Sobieski – powiedział Krzysztof Tryliński, prezes i dyrektor generalny Grupy Belvédère. – Dzięki notowaniu na GPW chcemy zainteresować spółką polskich inwestorów, w tym OFE, które w ograniczonym stopniu mogą kupować akcje firm notowanych poza Polską. Mamy nadzieję, że zyskamy w Polsce grono długoterminowych akcjonariuszy, którzy będą współdecydować o przyszłości firmy.

Grupa Belvédère notowana na paryskiej giełdzie jest obecna na ponad 120 rynkach Europy, Azji i obu Ameryk oraz jest najszybciej rozwijającą się firmą w Europie w sektorze napojów wysokoprocentowych. W 2007 r. Grupa Belvédère osiągnęła rekordową sprzedaż wysokości 1 042 mln EUR, odnotowując ponad 35 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Grupa Sobieski, wchodząca w skład Grupy Belvédère jest czołowym producentem i dystrybutorem alkoholi wysokoprocentowych w Polsce, z przeszło 28 proc. udziałem w rynku. W 2007 r. osiągnęła przychody wysokości 2 200 mln PLN. W skład Grupy Sobieski wchodzi firma Sobieski Sp. z o.o., pięć zakładów produkcyjnych, sieć 90 sklepów i 11 dystrybutorów.

Grupa Belvédère konsekwentnie realizuje przyjętą strategię rozwoju. Firma zamierza nadal intensywnie promować markę Sobieski tak, aby ta w okresie trzech lat zdobyła drugą pozycję pod względem udziału w światowym rynku wódki. Grupa w dalszym ciągu planuje systematycznie rozwijać zaplecze produkcyjne i logistyczne. W ostatnim okresie firma zakupiła zakład produkcyjny i spółkę dystrybucyjną w Brazylii oraz fabrykę wódki i likierów na Ukrainie, a także rozpoczęła produkcje wódki w destylarni na Florydzie w USA. Na rynku polskim strategia Grupy Sobieski opiera się na rozbudowie sieci dystrybucyjnej – od 2006 r. spółka przejęła 11 dystrybutorów na rynku hurtowym, a także wytrwale rozwija sieć własnych sklepów firmowych -Galeria Alkoholi.

Firma jest właścicielem cieszących się uznaniem międzynarodowych marek alkoholi, takich jak np. Danzka, Marie Brizard i William Peel, a także znanych w Polsce wódek Sobieski, Starogradzka, Polonaise czy Krakowska. Zarówno marka Sobieski, Starogardzka, Polonaise, jak i Krakowska – zakwalifikowane przez Drinks International do prestiżowego Klubu Milionerów – w 2007 r. zanotowały sprzedaż na poziomie ponad miliona 9 litrowych kartonów. Innymi ważnymi markami z obiecującą perspektywą dalszego wzrostu są Zawisza Czarny i Krupnik. Flagowy produkt Grupy, wódka Sobieski należy obecnie do grona siedmiu najlepiej sprzedających się marek wódki na świecie i jednocześnie jest marką o największej dynamice wzrostu udziału w globalnym rynku.

Wynik EBITDA Grupy Belvédère, uwzględniający przejęcie Marie Brizard oraz Florida, Distillers, po 3 kwartałach 2007 r. wyniósł 25,5 mln EUR względem 27 mln EUR za okres 3 kwartałów 2006 (pro-forma). Mniejszy w porównaniu do przychodów zysk jest efektem aktywnej polityki przejęć grupy, rozpoczętej z początkiem 2006 r. W celu skoncentrowania się na podstawowej działalności i optymalizacji wykorzystania aktywów Grupa zrealizowała swoje wcześniejsze zamierzenia i sprzedała część niealkoholową Marie Brizard, jak również The Vinegar and Cooking Wine, pozyskując 134 mln EUR. Z tych samych powodów Grupa Sobieski ogłosiła 4 kwietnia br. nieograniczony przetarg na kupno nieruchomości należących do Destylarni „Polmos” w Krakowie. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na zmniejszenie długu, a w konsekwencji przyczynią się do redukcji kosztów finansowych.