Franczyzobiorca sieci Albert ma możliwość zamawiania towarów od dostawców po cenach wynegocjowanych przez Ahold dla całej sieci. Ceny towarów są jednakowe dla wszystkich placówek, niezależnie czy należą do firmy czy też działają na zasadzie licencji. Koszty inwestycji w supermarket Albert są więc rekompensowane niskimi cenami za towar. Dostawami towarów do sklepu zajmuje się franczyzodawca, natomiast franczyzobiorca pokrywa cenę ich zakupu i koszty transportu. Franczyzobiorca nie musi więc utrzymywać własnego transportu. Sklep otrzymuje dostawy produktów codziennie lub co drugi dzień. Zamówienia sklepu na dostawy kierowane są bezpośrednio do jednego z czterech centrów dystrybucji w Polsce. Przekazywane są drogą elektroniczną, poprzez specjalnie opracowany system informatyczny. Centrala pośredniczy też pomiędzy supermarketami w wymianie towarów. Jeśli w jednym miejscu nie ma popytu na dany towar jest on kierowany do innego supermarketu. Przynależność do sieci Albert zmniejsza więc ryzyko nietrafionych zakupów.
Biznes sprawdzony – także lokalnie
Zanim właściciel sklepu zdecyduje się otworzyć supermarket Albert, Ahold przygotowuje dla niego analizę ekonomiczną danej lokalizacji. Analiza zawiera informacje m.in. o planowanych inwestycjach, profilu demograficznym oraz zamożności i zwyczajach konsumpcyjnych klientów. Dzięki temu potencjalny franczyzobiorca może zweryfikować opłacalność biznesu w kolejnych 10 latach. Pozna potencjał lokalnego rynku, a także wysokość obrotów, jakie będzie generował jego Albert. Analiza ekonomiczna pozwoli franczyzobiorcy szybko reagować na zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów. Wyniki badań rynku lokalnego decydują również o wielkości powierzchni otwieranego Alberta oraz o doborze asortymentu.
Pakiet franczyzowy sieci Albert
Przed otwarciem supermarketu właściciele i załoga franczyzowych Albertów przechodzą kompleksowe szkolenie, które odbywa się w działających już placówkach Albert. Oprócz tego, kilka razy w roku pracownicy franczyzowych Albertów przechodzą szkolenia na konkretnych działach, zwłaszcza tych ze świeżą żywnością.
W trakcie funkcjonowania supermarketu, Ahold udziela pomocy w zakresie doboru asortymentu, ekspozycji towaru, spraw administracyjnych, systemu zaopatrzenia i zamówień oraz marketingu. Ahold nie pobiera żadnych opłat na fundusz marketingowy. Całość kosztów reklamowych (reklama prasowa, radiowa i telewizyjna) bierze na siebie Ahold Polska. Franczyzobiorca ma również stały kontakt z dyrektorami regionalnymi sieci Albert. W zamian za to franczyzobiorca zobowiązany jest do wnoszenia na rzecz franczyzodawcy opłaty od obrotu w wysokości 2% przychodów w pierwszym roku działalności supermarketu i 3% w następnych latach. Ponadto, franczyzobiorca musi przestrzegać reguł zawartych w umowie franczyzowej, dotyczących m.in. utrzymywania ustalonego asortymentu, polityki promocyjnej oraz standardów wyglądu sklepu.
Zasady inwestycji w supermarket Albert
Minimalna powierzchnia supermarketu Albert to ok. 300 mkw. Ahold Polska rozwija sieć w miastach powyżej 5 tys. mieszkańców. Franczyzobiorcą Alberta może zostać osoba, która już prowadzi sklep spożywczy oraz taka, która dopiero zamierza wejść w tego typu biznes. Od tego zależy również wysokość inwestycji.
Jeśli jest to nowa lokalizacja, a lokal wymaga dokładnego remontu i przeróbki, inwestycja może wynieść ok. 400 tys. zł. Jeśli wystarczy wymienić sprzęt komputerowy i drobne wyposażenie, to kwota taka zamknie się poniżej 100 tys. zł. – mówi Zdzisław Potempa, dyrektor ds. franczyzy w Ahold Central Europe Ahold Polska bierze również udział w procesie otwarcia sklepu franczyzowego Albert, który obejmuje m.in. pomoc w zmianie wizualizacji, szkolenie personelu oraz kampanię marketingową związaną z otwarciem.
Albert w Polsce i na świecie
Sieć supermarketów Albert rozwija się w Polsce od 1995 r. Aktualnie w naszym kraju są 173 Alberty, w tym cztery Alberty franczyzowe. 7 i 8 marca zostaną otwarte dwa kolejne franczyzowe Alberty. Do końca roku Ahold planuje otworzyć w Polsce 50 franczyzowych supermarketów Albert.
Siecią supermarketów Albert w Polsce zarządza Ahold Polska, do którego należą również hipermarkety Hypernova. Spółka jest właścicielem ok. 250 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży w naszym kraju.
Od 1 stycznia 2003 roku Ahold Polska wraz z spółkami Aholda z Czech i Słowacji utworzyły Ahold Central Europe. Zadaniem ACE jest umocnienie Aholda na rynkach lokalnych we wszystkich trzech krajach oraz rozwój tam sieci supermarketów Albert oraz hipermarketów Hypernova.