„Złote EFFIE 2012” w kategorii „Long term marketing excellence” to kolejna po „Grand Prix EFFIE 2009” nagroda za najwyższą efektywność komunikacji, jaka została przyznana Alior Bankowi w ciągu 4 lat działalności. Alior Bank to jedyna marka w Polsce, która zdobyła główne nagrody zarówno za kampanię launchową, jak i za działania marketingowe w długim okresie.
8 października 2012 r. Alior Bank został wyróżniony „Złotym EFFIE 2012” – najwyższą nagrodą w kategorii „Long Term Marketing Excellence” – za innowacyjność i najwyższą efektywność komunikacji marketingowej na przestrzeni ostatnich lat. Potwierdzają to zarówno wskaźniki wizerunkowe, jak i osiągnięcia biznesowe banku.
Zaledwie po trzech latach od debiutu rynkowego Alior Bank stał się jedną z największych polskich marek bankowych, przełamującą paradygmaty komunikacyjne w swojej kategorii. Stosując oryginalny, długofalowy format komunikacyjny Alior Bank znalazł się w grupie 5 banków o najbardziej rozpoznawalnej marce oraz osiągnął najwyższą skuteczność komunikacji w branży finansowej. Ponadto bank niezmiennie zajmuje pozycję lidera pod względem kluczowych atrybutów wizerunkowych marki: „dla klientów
o wyższych wymaganiach”, „wyznaczającej trendy” i „wyróżniającej się na tle konkurencji”.
”Otrzymana przez Alior Bank, agencję reklamową PZL oraz dom mediowy Maxus nagroda Złote EFFIE 2012 w kategorii „Long term marketing excellence” jest dowodem na to, że konsekwencja w realizacji przyjętych założeń, odpowiednio dobrany zespół marketingu, a także twórcza współpraca klienta i agencji pozwalają osiągnąć i utrzymać najwyższy poziom komunikacji, nie tylko w okresie kampanii launchowej, ale – co szczególnie istotne – również w dłuższej perspektywie. I może to być komunikacja inteligentna i wyróżniająca, zapadająca w pamięć odbiorcy” – powiedziała Barbara Szołomicka, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR Alior Banku.
Unikalna strategia komunikacji – „Wyższa kultura bankowości”
Jury konkursu EFFIE 2012 doceniło strategię komunikacji, dzięki której Alior Bank w ciągu zaledwie czterech lat stał się silną i wyróżniającą marką na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków bankowych w Europie. Kluczowym elementem strategii było przekonanie konsumentów, że Alior Bank to nowa jakość w branży finansowej, która zmienia zasady dotychczas panujące na rynku.
Aby ten cel osiągnąć, zaproponowano klientom wyjątkową markę, opartą na połączeniu dwóch światów, które na pozór są ze sobą sprzeczne: solidnych zasad tradycyjnej bankowości oraz nowatorskich rozwiązań
i usług finansowych. Dzięki temu bank mógł zaoferować klientom w standardzie produkty i usługi, które dotychczas dostępne były tylko dla nielicznych. Wyrazistym symbolem, łączącym te dwa światy, a zarazem ikoną marki, jest postać „Bankiera w meloniku”. Strategię komunikacji wspiera hasło „Wyższa kultura bankowości”.
Najwyższa efektywność marketingowa i biznesowa
Skuteczność komunikacji Alior Bank zawdzięcza przede wszystkim trafnemu pozycjonowaniu marki, zastosowaniu adekwatnej do niego, długofalowej platformy komunikacyjnej, optymalnemu doborowi kanałów komunikacji oraz innowacyjności stosowanych rozwiązań i formatów. Efektywność wdrożonej strategii potwierdzają zarówno wskaźniki marketingowe, jak i osiągnięcia biznesowe. W wyniku kompleksowych i spójnych działań komunikacyjnych Alior Bank osiągnął w ciągu 3 lat wszystkie
wyznaczone cele długoterminowe, znacznie przekraczając założenia przyjęte w strategii biznesowej banku. Na przełomie listopada i grudnia 2011 r. – świadomość spontaniczna marki w grupie docelowej wynosiła 47% (cel: 20%), świadomość wspomagana – 87% (cel: 65%), a znajomość komunikacji banku – 49% (cel: 40%). Tym samym Alior Bank znalazł się w top 5 marek bankowych (cel: top 10) i jednocześnie osiągnął status najefektywniej komunikującej się marki w sektorze oraz marki numer jeden pod względem takich atrybutów, jak „wyznaczająca trendy”, „wyróżniająca się”, „dla klientów o wyższych wymaganiach”.
Skuteczność kampanii znacząco przyczyniła się również do realizacji kluczowych celów biznesowych Alior Banku. Na koniec 2011 roku Bank obsługiwał już 988 tys. klientów, osiągając tym samym cel 12 miesięcy wcześniej niż zakładał to biznesplan. Natomiast zysk netto Banku na koniec 2011 roku wyniósł 152 mln złotych, przekraczając przyjęte założenia o 52%.
Obecnie, po blisko czterech latach od rozpoczęcia działalności operacyjnej, Alior Bank jest najszybciej rozwijającym się bankiem w Polsce, utrzymuje pozycję wśród 10 najlepszych marek bankowych pod względem świadomości wspomaganej i spontanicznej oraz świadomości komunikacji. Bank wyznacza trendy rynkowe zarówno w zakresie innowacyjnych produktów i usług, jak i komunikacji, a z jego usług korzysta już ponad 1,3 mln klientów. Należy podkreślić fakt, że Alior Bank osiąga tak znaczące wyniki marketingowe i biznesowe dysponując relatywnie mniejszymi budżetami niż rynkowa konkurencja oraz bez wykorzystywania celebrytów w komunikacji.
Zwycięski zespół
Nagrodę Złotego EFFIE 2012 w kategorii „Long term marketing excellence” odebrali przedstawiciele Departamentu Marketingu i PR Alior Banku w składzie: Barbara Szołomicka – Dyrektor Departamentu Marketingu i PR, Michał Wójcik – Dyrektor ds. Marketingu, Bartosz Niemaczek – Menedżer ds. Zarządzania Marką i Łukasz Penszko – Menedżer ds. Promocji. To grupa ekspertów, którzy
w niezmienionym składzie pracują od blisko 5 lat. Na przestrzeni tego czasu wprowadzili na rynek dwie silne marki bankowe – Alior Bank i Alior Sync – oraz dwa oryginalne formaty komunikacyjne. W tym samym składzie odbierali również nagrodę GRAND PRIX EFFIE w 2009 roku za wprowadzenie na rynek Alior Banku i najefektywniejszą kampanię w kategorii „launch”.
Szczególna rola w realizacji strategii komunikacji przypada agencji reklamowej PZL, z którą Alior Bank współpracuje od początku. „Doceniamy PZL za ich inteligentne, wyrafinowane koncepty kreatywne, najwyższą jakość proponowanych rozwiązań, a także, co równie ważne, za stały, wysoki poziom zaangażowania wszystkich pracowników. To agencja, która nie boi się wyzwań i proponuje rozwiązania, które łamią rynkowe schematy” – powiedziała Barbara Szołomicka, Dyrektor Departamentu Marketingu
i PR w Alior Banku.
Zespół Alior Banku od początku współpracuje również z tym samym domem mediowym – Maxus Warszawa. „Cenimy doświadczenie i niestandardowe rozwiązania proponowane przez zespół Maxusa. Dzięki nim mogliśmy zapewnić zrównoważoną i ciągłą obecność Alior Banku w mediach w otoczeniu skutecznie podkreślającym „wyższą kulturę bankowości”. Wzorowa współpraca z Maxusem pozwoliła uzyskać tak wyjątkowe wyniki, pomimo relatywnie mniejszego budżetu od rynkowej konkurencji.” – dodaje Barbara Szołomicka, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR.
Konkurs Komunikacji Marketingowej EFFIE jest organizowany w tym roku już po raz 13. To najważniejsze i najbardziej opiniotwórcze, a zarazem najbardziej prestiżowe wydarzenie w branży marketingowej.
W trakcie dorocznej Gali EFFIE nagradzane są najbardziej efektywne kampanie reklamowe w 20 kategoriach. W jury EFFIE zasiadają liczni przedstawiciele reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych, instytutów badawczych oraz mediów.
/United PR