Alior Bank podsumował III kw. 2024 r. Zysk netto wyniósł 666 mln zł

Alior Bank kończy III kwartał 2024 r. z rekordowym zyskiem netto – tym razem w wysokości 666 mln zł. Rosną również przychody, które wyniosły 1,58 mld zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku. Poziom aktywów zwiększył się o 6 proc. w ujęciu rocznym do 91,2 mld zł. Marża odsetkowa wyniosła rekordowe 6,32 proc.

fot. Shutterstock

Zysk netto Alior Banku za III kw. 2024 r. w wysokości 666 mln zł, oznacza wzrost o 16 proc. względem III kw. 2023 r. Łącznie, od I do III kw. br., bank wypracował zysk netto na poziomie 1,83 mld zł. To wzrost o 27 proc. w ujęciu rocznym. W omawianym okresie przychody ogółem wyniosły 4,52 mld zł, natomiast w samym III kwartale 1,58 mld zł.

– Osiągnięty w III kw. 2024 r. zysk netto w wysokości 666 mln zł jest rekordowy w historii banku, to imponujące osiągnięcie. Warty podkreślenia jest również fakt, że skonsolidowany zysk netto za cztery ostatnie kwartały wyniósł 2,42 mld zł. Dzięki sprzyjającemu otoczeniu makroekonomicznemu oraz stabilnemu zarządzaniu, Alior Bank w III kw. 2024 r. utrzymał bardzo wysoką rentowność, osiągając zwrot na kapitale (ROE) w wysokości 25,7 proc. – mówi Zdzisław Wojtera, wiceprezes zarządu Alior Banku kierujący pracami zarządu.

Poziom aktywów zwiększył się o 6 proc. rok do roku, osiągając 91,2 mld zł, w porównaniu z 86,3 mld zł na koniec III kw. 2023 r. Wolumen kredytów brutto osiągnął 66,3 mld zł, a wolumen kredytów pracujących 61,5 mld zł, co stanowi wzrost o odpowiednio 3 proc. i 5 proc. w odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej.

Klienci indywidualni

W segmencie klientów indywidualnych Alior Bank może pochwalić się efektami budowania trwałej relacji, dzięki której liczba klientów z regularnymi wpływami zwiększyła się o 7 proc. Jednocześnie, liczba flagowych rachunków „Konto Jakże Osobiste” wzrosła o 20 proc., łącznie do 882 tys. kont.

Nieustannie rozwijana jest aplikacja Alior Mobile. Dzięki temu, bank ma aktualnie już ponad 1,2 mln klientów mobilnych. W ostatnich miesiącach aplikacja została wzbogacona o odświeżony wygląd historii i transakcji oraz nowe opcje limitów płatności, dokumentów i dyspozycji czy pytań. Liczba przelewów zleconych za pośrednictwem aplikacji wzrosła o 21 proc. w ujęciu rocznym, a liczba transakcji BLIK w tym samym okresie zwiększyła się o 31 proc.

Wartość konsekwentnie budowanego portfela kredytów hipotecznych przekroczyła już 20 mld zł. Zapewnia to Alior Bankowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc. Liczba klientów z kredytem hipotecznym zwiększyła się o 9 proc. w porównaniu ze stanem na koniec III kw. poprzedniego roku.

– Wyniki sprzedaży kredytów hipotecznych są dla nas satysfakcjonujące, ale nie wyczerpują naszych ambicji. Dalej będziemy rozwijać ofertę oraz pracować nad tym, aby dostarczyć jak najlepszy produkt. Rosnące zaufanie klientów, poza wynikami finansowymi, odzwierciedla także między innymi liczba użytkowników aplikacji mobilnej, która wynosi ponad 1,2 mln – mówi Jacek Iljin, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Stopa okresowo stała dominuje w strukturze nowej sprzedaży kredytów hipotecznych. W III kw. 2024 r. udział w sprzedaży kredytów tego typu wynosił około 79 proc. i był o blisko 3 pp. wyższy w porównaniu z II kw. 2024 r.

Bank zaraportował także wzrost w segmencie pożyczek gotówkowych. W ujęciu rocznym wartość sprzedaży pożyczek wzrosła o 10 proc. Udział sprzedaży zdalnej w ostatnim kwartale wyniósł 55 proc. Nieznaczny, 3 proc. spadek sprzedaży kw. do kw. spowodowany był konserwatywną polityką cenową. Bank konsekwentnie realizował strategię zabezpieczania wolumenów wysokokwotowych ubezpieczeniem od utraty pracy. Wartość portfela kredytów konsumpcyjnych wyniosła 15,9 mld zł, zapewniając bankowi 10-proc. udział w rynku.

Portfel kredytów ratalnych wzrósł o 7 proc. do 4,7 mld zł. Dzięki temu Alior Bank zapewnił sobie udział w rynku na poziomie 17,8 proc. (stan na sierpień 2024 wg danych BIK). Liczba klientów consumer finance w ujęciu rocznym wzrosła o 6 proc. Po trzech kwartałach 2024 r. sprzedaż kredytów ratalnych wzrosła o 345 mln zł rok do roku.

Klienci biznesowi

Pomimo niesprzyjającej koniunktury Alior Bank utrzymuje udziały rynkowe w sprzedaży kredytów na poziomie 4,5 proc. Dla jednoosobowych działalności gospodarczych udział ten wynosi ponad 9 proc. W ostatnim kwartale w segmencie przedsiębiorstw (poza JDG), bank zwiększył sprzedaż o 22 proc. W ujęciu rocznym, łączny przyznany limit kredytowy w III kw. zwiększył się o 10 proc.
W minionym kwartale bank pozyskał 5 tys. mikroprzedsiębiorstw. Kontynuacja rozwoju procesów zdalnych przełożyła się na 99-proc. wzrost sprzedaży rachunków on-line w tym segmencie. Już 80 proc. dyspozycji realizowanych jest zdalnie, podczas gdy w III kw. 2023 r. było to 63 proc.

Widoczne są także efekty poprawy jakości portfela kredytowego. Portfel niepracujący zmniejszył się aż o ¼ . Ogółem wolumen kredytowy zanotował spadek w wysokości 7 proc.

Zarządzanie ryzykiem kredytowym

Alior Bank kontynuuje transformację strategii zarządzania ryzykiem kredytowym, co przekłada się na istotną odporność portfela kredytowego na wymagające otoczenie makroekonomiczne. W efekcie, z uwzględnieniem pozytywnych zdarzeń o charakterze niecyklicznym, wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) za trzy kwartały 2024 r. wyniósł 0,62 proc.

– Obecnie nie identyfikujemy ryzyk, które mogłyby istotnie negatywnie wpłynąć na poziom CoR i spodziewamy się, że w 2024 r. koszty ryzyka Grupy Alior Banku, z uwzględnieniem zdarzeń niecyklicznych, będą się kształtowały na poziomie około 0,6 proc. Przy założeniu braku istotnych zmian makroekonomicznych w najbliższych latach, koszty ryzyka Grupy powinny utrzymać się na poziomie 0,8 proc. Kontynuujemy też redukcje udziału portfela tzw. kredytów niepracujących, dzięki czemu na koniec września wskaźnik NPL osiągnął 7,1 proc. – komentuje Tomasz Miklas, wiceprezes zarządu Alior Banku.

Do zdarzeń niecyklicznych w III kw. Alior Bank zaliczył rezerwy na potencjalny wpływ powodzi na portfel kredytowy. Bez zdarzeń jednorazowych, w trzech kwartałach wskaźnik CoR ukształtowałby się na poziomie 0,8 proc.

Nagrody dla Alior Banku

Organiczny rozwój Alior Banku został dostrzeżony przez zewnętrznych interesariuszy. W wyniku kwartalnej rewizji w sierpniu br. Alior Bank dołączył do prestiżowego indeksu MSCI Poland Global Standard. Obejmuje on 13 spółek, z dominującym udziałem instytucji finansowych. Najlepsza jakość obsługi w kanałach zdalnych została doceniona w konkursie „Instytucja Roku” organizowanym przez „Moje Bankowanie”. Bank zdobył także tytuł „World’s Best Financial Innovation Labs 2024” za osiągnięcia w dziedzinie innowacji finansowych oraz wkład w rozwój nowych technologii wspierających bankowość.

Alior Bank dla społeczności

W związku z klęską żywiołową, jaka dotknęła południe Polski, Alior Bank dołączył do inicjatywy fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i wsparł finansowo walkę ze skutkami powodzi. Środki pomogły w zapewnieniu interwencyjnej pomocy oraz zakupie niezbędnego sprzętu i artykułów medycznych. Klientom dotkniętym klęską bank umożliwił ubieganie się o czasowe odroczenie rat kredytowych dla pożyczek gotówkowych i kredytów ratalnych. Kredytobiorcy hipoteczni za pośrednictwem Alior Banku mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Klienci zyskali także możliwość wnioskowania w trybie uproszczonym o przedłużenie umowy dla kart kredytowych i limitu odnawialnego w rachunku.

Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w III kw. 2024 roku:
• Przychody: 1,58 mld zł
• Zysk netto: 666 mln zł
• Bezpieczna pozycja kapitałowa:
Bardzo wysokie współczynniki kapitałowe Tier1 oraz TCR na koniec września 2024 r. znacząco przekraczają minima regulacyjne, odpowiednio o: 811 pb. (4,2mld zł) oraz 644 pb. (3,3mld zł).
• NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 7,1 proc.
• NIM (marża odsetkowa netto): 6,32 proc.
• ROE (rentowność kapitału własnego): 25,7 proc.
• C/I (koszty do dochodów): 30 proc.

Źródło: Alior Bank