-
Skonsolidowany zysk netto Alior Banku przekroczył 332 mln zł i był o 113% wyższy niż w 2011 r. Po uwzględnieniu jednorazowych kosztów związanych z debiutem na GPW i rozliczeniem programu motywacyjnego, wynik netto Banku ukształtował się na poziomie przekraczającym 174 mln zł, co oznacza wzrost o 14% rok do roku.
-
Całkowite dochody z działalności operacyjnej zwiększyły się w 2012 r. o 44% do 1 mld 434 mln zł, w tym wynik odsetkowy sięgnął 711 mln zł (+44%), a wynik prowizyjny 469 mln zł (wzrost o 38%).
-
Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank sięgnęła na koniec 2012 r. 14,5 mld zł, a wartość zgromadzonych depozytów 17,5 mld zł. To odpowiednio 43% i 29% więcej niż na koniec 2011 r. Współczynnik kredytów do depozytów wyniósł 83%.
-
Sieć dystrybucji Alior Banku powiększyła się w ubiegłym roku o 312 placówek. Ich łączna liczba wyniosła 750, z czego 100 to placówki nowego typu – mini oddziały Alior Bank Express.
-
Bank utrzymał pozycję lidera na krajowym rynku w pozyskiwaniu nowych klientów. Z jego produktów i usług pod koniec 2012 r. korzystało już 1,49 mln klientów, czyli o 0,5 mln więcej niż rok wcześniej.
-
Dzięki wypracowanemu zyskowi oraz w wyniku emisji nowych akcji, kapitały własne Alior Banku zwiększyły się o 102%% do 2,2 mld zł, a współczynnik wypłacalności wzrósł do 17%, co daje stabilne podstawy do dalszego bezpiecznego, a zarazem wciąż dynamicznego rozwoju działalności.
Wyniki finansowe wypracowane przez Alior Bank w 2012 r. potwierdzają skuteczność przyjętej strategii, łączącej zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami i produktami.Całkowite dochody grupy Alior Banku z działalności operacyjnej sięgnęły w minionym roku ponad 1 mld 434 mln zł, tj. o 44% więcej niż w 2011 r. Prawie połowę tych dochodów stanowił wynik odsetkowy, który zwiększył się o 44% do 711 mln zł. Dynamiczny wzrost wyniku odsetkowego to efekt stale rosnącego wolumenu kredytów i pożyczek udzielonych klientom przy jednoczesnymwzroście ich średniego oprocentowania. Wynik z tytułu opłat i prowizji wzrósł natomiast o niemal 38% do ponad 469 mln zł.
Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)
Skonsolidowany zysk netto Alior Banku za 2012 rok wyniósł 174 mln zł, czyli o 14% więcej od wyniku wypracowanego w 2011 r. – Ubiegłoroczny zysk netto Alior Banku był najwyższy w naszej dotychczasowej historii. Należy przy tym pamiętać, że wpływ na raportowany przez nas wynik miały jednorazowe koszty związane z debiutem Banku na warszawskiej giełdzie i rozliczeniem programu motywacyjnego. Bez uwzględnienia tych kosztów wynik netto wyniósł ponad 332 mln zł, co oznacza wzrost o 113% –powiedział Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
Programem motywacyjnym w Alior Banku objętych jest ponad 100 osób, w tym Zarząd i menedżerowie, którzy na przestrzeni ostatnich czterech lat najbardziej przyczynili się do jego rozwoju. Po debiucie Banku na GPW w grudniu 2012 r. Grupa Carlo Tassara – z własnej puli akcji – przekazała uczestnikom programu motywacyjnego łącznie 2,4 mln akcji oraz przekaże 1,3 mln akcji do 30 czerwca 2014 r. Akcje te są objęte ograniczeniem zbywalności (lock-up) do 2 lat. Koszt rozliczenia programu motywacyjnego (149 milionów zł) ponoszony jest wyłącznie przez Grupę Carlo Tassara. Jednak zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej, musiał on także być jednorazowo uwzględniony w rachunku wyników Banku jako koszt, jednocześnie nie pomniejszając jego kapitałów, a zatem wartości Banku. Najważniejszy wskaźnik brany pod uwagę przy wycenie banków, jakim jest C/WK, nie ulega zmianie.
Zdrowy portfel kredytów finansowany depozytami
Dzięki skutecznej akcji kredytowej wolumen kredytów i pożyczek udzielonych klientom przez Alior Bank sięgnął na koniec 2012 r. 14,5 mld zł, co oznacza wzrost o 43% r/r. Grupa pozostaje przy tym wierna zasadzie finansowania kredytów w całości za pomocą depozytów klientów. Ich saldo na koniec 2012 r. wynosiło 17,5 mld zł, tj. o 29% więcej niż na koniec 2011 r. Współczynnik kredytów klientów do depozytów klientów wyniósł 83%.
Efektem polityki przyjętej przez Bank w połączeniu ze skutecznym zarządzaniem ryzykiem kredytowym jest dobrej jakości portfel kredytów. Wynik z tytułu odpisów aktualizacyjnych i rezerw wzrósł w 2012 r. o 49% do 282 mln zł, przy czym koszt odpisów w relacji do średniego salda kredytów spadł z 2,4% do 2,3%.
Kredyty (mld zł)
Depozyty (mld zł)
Co ważne, rozwój działalności grupy Alior Banku idzie w parze z poprawą jej efektywności kosztowej. Wskaźnik C/I na koniec 2012 r. ukształtował się na poziomie 53% (bez uwzględnienia wspomnianych kosztów jednorazowych związanych z debiutem na GPW oraz wyceną programu motywacyjnego), czyli o 11 p.p. poniżej poziomu z 2011 r.
Lider w pozyskiwaniu klientów
W ubiegłym roku Alior Bank utrzymał pozycję lidera na polskim rynku pod względem liczby pozyskiwanych klientów – na koniec 2012 r. ich liczba wyniosła 1,49 mln (o 0,5 mln więcej niżrok wcześniej), z czego 1 mln 383 tys. stanowili klienci indywidualni, a prawie 104 tys. klienci biznesowi.
Liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (rachunki w złotych, z wyłączeniem rachunków prowadzonych przez Alior Sync) wzrosła do 1 mln 76 tys. szt., czyli o 300 tys.,
w porównaniu z końcem 2011 r. W połowie roku uruchomiony został internetowy oddział Banku – Alior Sync, który dzięki niezwykle atrakcyjnej ofercie i innowacyjnym rozwiązaniom pozyskał w ciągu 6,5 miesiąca działalności ponad 135 tys. rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych prowadzonych w złotych.
Alior Bank kontynuował jednocześnie rozwój tradycyjnej sieci dystrybucji, dzięki czemu stworzył jedną z największych sieci w Polsce, liczącą na koniec 2012 r. już 750 placówek (wobec 438 na koniec 2011 r.). Klienci Banku mogli korzystać z jego produktów i usług w 209 oddziałach własnych, 441 placówkach partnerskich oraz 100 mini oddziałach Alior Bank Express.
Niezwykle ważnym wydarzeniem dla działalności Alior Banku w 2012 r. był jego debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Z emisji nowych akcji Bank pozyskał 700 mln zł. – Dzięki pozyskanym środkom oraz wypracowanemu zyskowi, kapitały własne Alior Banku wzrosły na koniec 2012 r. ponaddwukrotnie do 2,2 mld zł, a współczynnik wypłacalności do 17%. Daje nam to stabilne podstawy do dalszego bezpiecznego rozwoju i realizacji celów strategicznych, w tym podwojenia udziałów rynkowych w średnim terminie – podsumował Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
Szacowany udział Banku w krajowym rynku na koniec 2012 r. wynosił 2,3% dla depozytów oraz 1,9% dla kredytów.
W 2013 r. Bank zamierza kontynuować wzrost działalności, umacniać i pogłębiać relacje
z klientami oraz rozwijać kluczowe projekty: Alior Sync (wirtualny bank), Alior Express (minioddziały) i Consumer Finance.