Alior Bank zarobił w 2012 roku ponad 332 mln zł

­

Wyniki finansowe wypracowane przez Alior Bank w 2012 r. potwierdzają skuteczność przyjętej strategii, łączącej zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami i produktami.Całkowite dochody grupy Alior Banku z działalności operacyjnej sięgnęły w minionym roku ponad 1 mld 434 mln zł, tj. o 44% więcej niż w 2011 r. Prawie połowę tych dochodów stanowił wynik odsetkowy, który zwiększył się o 44% do 711 mln zł. Dynamiczny wzrost wyniku odsetkowego to efekt stale rosnącego wolumenu kredytów i pożyczek udzielonych klientom przy jednoczesnymwzroście ich średniego oprocentowania. Wynik z tytułu opłat i prowizji wzrósł natomiast o niemal 38% do ponad 469 mln zł.

Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)

Skonsolidowany zysk netto Alior Banku za 2012 rok wyniósł 174 mln zł, czyli o 14% więcej od wyniku wypracowanego w 2011 r. – Ubiegłoroczny zysk netto Alior Banku był najwyższy w naszej dotychczasowej historii. Należy przy tym pamiętać, że wpływ na raportowany przez nas wynik miały jednorazowe koszty związane z debiutem Banku na warszawskiej giełdzie i rozliczeniem programu motywacyjnego. Bez uwzględnienia tych kosztów wynik netto wyniósł ponad 332 mln zł, co oznacza wzrost o 113% –powiedział Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.

Programem motywacyjnym w Alior Banku objętych jest ponad 100 osób, w tym Zarząd i menedżerowie, którzy na przestrzeni ostatnich czterech lat najbardziej przyczynili się do jego rozwoju. Po debiucie Banku na GPW w grudniu 2012 r. Grupa Carlo Tassara – z własnej puli akcji – przekazała uczestnikom programu motywacyjnego łącznie 2,4 mln akcji oraz przekaże 1,3 mln akcji do 30 czerwca 2014 r. Akcje te są objęte ograniczeniem zbywalności (lock-up) do 2 lat. Koszt rozliczenia programu motywacyjnego (149 milionów zł) ponoszony jest wyłącznie przez Grupę Carlo Tassara. Jednak zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej, musiał on także być jednorazowo uwzględniony w rachunku wyników Banku jako koszt, jednocześnie nie pomniejszając jego kapitałów, a zatem wartości Banku. Najważniejszy wskaźnik brany pod uwagę przy wycenie banków, jakim jest C/WK, nie ulega zmianie.

Zdrowy portfel kredytów finansowany depozytami


Dzięki skutecznej akcji kredytowej wolumen kredytów i pożyczek udzielonych klientom przez Alior Bank sięgnął na koniec 2012 r. 14,5 mld zł, co oznacza wzrost o 43% r/r. Grupa pozostaje przy tym wierna zasadzie finansowania kredytów w całości za pomocą depozytów klientów. Ich saldo na koniec 2012 r. wynosiło 17,5 mld zł, tj. o 29% więcej niż na koniec 2011 r. Współczynnik kredytów klientów do depozytów klientów wyniósł 83%.

Efektem polityki przyjętej przez Bank w połączeniu ze skutecznym zarządzaniem ryzykiem kredytowym jest dobrej jakości portfel kredytów. Wynik z tytułu odpisów aktualizacyjnych i rezerw wzrósł w 2012 r. o 49% do 282 mln zł, przy czym koszt odpisów w relacji do średniego salda kredytów spadł z 2,4% do 2,3%.

Kredyty (mld zł)

Depozyty (mld zł)

Co ważne, rozwój działalności grupy Alior Banku idzie w parze z poprawą jej efektywności kosztowej. Wskaźnik C/I na koniec 2012 r. ukształtował się na poziomie 53% (bez uwzględnienia wspomnianych kosztów jednorazowych związanych z debiutem na GPW oraz wyceną programu motywacyjnego), czyli o 11 p.p. poniżej poziomu z 2011 r.

Lider w pozyskiwaniu klientów


W ubiegłym roku Alior Bank utrzymał pozycję lidera na polskim rynku pod względem liczby pozyskiwanych klientów – na koniec 2012 r. ich liczba wyniosła 1,49 mln (o 0,5 mln więcej niżrok wcześniej), z czego 1 mln 383 tys. stanowili klienci indywidualni, a prawie 104 tys. klienci biznesowi.

Liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (rachunki w złotych, z wyłączeniem rachunków prowadzonych przez Alior Sync) wzrosła do 1 mln 76 tys. szt., czyli o 300 tys.,
w porównaniu z końcem 2011 r. W połowie roku uruchomiony został internetowy oddział Banku – Alior Sync, który dzięki niezwykle atrakcyjnej ofercie i innowacyjnym rozwiązaniom pozyskał w ciągu 6,5 miesiąca działalności ponad 135 tys. rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych prowadzonych w złotych.

Alior Bank kontynuował jednocześnie rozwój tradycyjnej sieci dystrybucji, dzięki czemu stworzył jedną z największych sieci w Polsce, liczącą na koniec 2012 r. już 750 placówek (wobec 438 na koniec 2011 r.). Klienci Banku mogli korzystać z jego produktów i usług w 209 oddziałach własnych, 441 placówkach partnerskich oraz 100 mini oddziałach Alior Bank Express.

Niezwykle ważnym wydarzeniem dla działalności Alior Banku w 2012 r. był jego debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Z emisji nowych akcji Bank pozyskał 700 mln zł. – Dzięki pozyskanym środkom oraz wypracowanemu zyskowi, kapitały własne Alior Banku wzrosły na koniec 2012 r. ponaddwukrotnie do 2,2 mld zł, a współczynnik wypłacalności do 17%. Daje nam to stabilne podstawy do dalszego bezpiecznego rozwoju i realizacji celów strategicznych, w tym podwojenia udziałów rynkowych w średnim terminie – podsumował Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.


Szacowany udział Banku w krajowym rynku na koniec 2012 r. wynosił 2,3% dla depozytów oraz 1,9% dla kredytów.

W 2013 r. Bank zamierza kontynuować wzrost działalności, umacniać i pogłębiać relacje
z klientami oraz rozwijać kluczowe projekty: Alior Sync (wirtualny bank), Alior Express (minioddziały) i Consumer Finance.