Alior Bank chce udostępnić klientom możliwość zakładania profilu zaufanego z poziomu bankowości internetowej. Plany krzyżuje Ministerstwo Cyfryzacji, które uważa że usługa będzie niedostępna dla osób, które założą konto w trakcie rozmowy wideo. Alior będzie próbował przekonać urzędników, że konta z wideoweryfikacji nie są gorszego sortu.
Wkrótce klienci Alior Banku będą mogli potwierdzać Profil Zaufany w systemie bankowości internetowej. Jak się jednak okazuje – nie wszyscy. Z wczorajszego stanowiska Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że usługa będzie niedostępna dla tych klientów, którzy założyli konto w trakcie rozmowy wideo.
Jak poinformowało mnie biuro prasowe resortu cyfryzacji, aby potwierdzić Profil Zaufany ePUAP, należy to zrobić za pomocą systemu, który spełnia wymaganie dla co najmniej średniego poziomu zaufania (o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1502). Rozporządzenie to wyklucza sprawdzenie autentyczności dowodu osobistego (paszportu) za pomocą wideokonferencji.
Dodatkowo rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej wskazuje, że do aktywowania Profilu Zaufanego konieczna jest fizyczna obecność. A wideoweryfikacja zdaniem resortu taką usługą nie jest.
Po wczorajszej publikacji rzecznik prasowy Alior Banku, Julian Krzyżanowski przesłał mi oświadczenie:
„Alior Bank realizuje proces wideoweryfikacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nadrzędnym celem procesu jest skuteczna weryfikacja tożsamości klienta i otwarcie zweryfikowanemu klientowi rachunku osobistego. Tak, aby klient od pierwszej minuty mógł z niego w pełni korzystać, bez potrzeby odwiedzania oddziału bądź korzystania z pośrednictwa kuriera. Wdrożony w Alior Banku proces spełnia powyższe cele, zaimplementowane mechanizmy kontrolne i weryfikacji tożsamości klienta pozwalają bankowi na traktowanie rachunków otwartych w tym procesie na równi z rachunkami otwartymi w oddziale.”
Dodał, że Alior Bank przygotowuje się do usługi zakładania profilu zaufanego. – Przed udostępnieniem usługi bank zweryfikuje niezależnie w Ministerstwie Cyfryzacji możliwość wykorzystania wideoweryfikacji w tym procesie – napisał Krzyżanowski.