Wyniki badania TNS Opinion & Social przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej pod koniec 2005 roku pokazują, iż Wielka Brytania pozostaje daleko w tyle za innymi krajami unijnym w kwestii motywowania obywateli do nauki drugiego języka. Ponad połowa mieszkańców Europy (56%) włada biegle dwoma językami (wzrost o 9 punktów procentowych w stosunku do 2001 roku), a 28% zna dobrze trzy języki (w tym język ojczysty). Tymczasem w Wielkiej Brytanii jedynie 38% obywateli zna na tyle dobrze obcy język, by móc prowadzić konwersację.
Zgodnie z wynikami sondażu również w takich krajach, jak Włochy czy Portugalia większość mieszkańców posługuje się tylko ojczystym językiem (odpowiednio 59% i 58%). Natomiast największy odsetek osób znających tylko jeden język (w ogóle) odnotowano w Irlandii (66%). W Polsce odsetek osób posługujących się swobodnie przynajmniej jednym językiem obcym jest zbliżony do średniej europejskiej i wynosi 57%, do znajomości dwóch języków obcych przyznaje się 32% Polaków, a do trzech już tylko 4%.
Jak wynika z badania Eurobarometr większość Europejczyków uważa, iż znajomość drugiego, a nawet trzeciego języka w sposób zasadniczy wpływa na sukces osobisty i zawodowy. Niemal trzy czwarte mieszkańców Unii (73%) w nauce języków obcych upatruje większe możliwości dla młodych ludzi na znalezienie lepszej pracy. Natomiast 83% respondentów wierzy, iż umiejętność posługiwania się obcymi językami może być przydatna z osobistego punktu widzenia.
Badanie TNS Opinion & Social pokazuje, iż angielski pozostaje najszerzej znanym językiem w Unii. Używa go ponad połowa Europejczyków (51%) – jako języka ojczystego, bądź obcego. To zapewne tłumaczy niski poziom motywacji do nauki innych języków obcych wśród Brytyjczyków. Spośród trzech czynników, które respondenci wskazali jako utrudniające naukę języka obcego znalazły się: brak czasu (34%), brak motywacji (30%), a także wysokie opłaty za kursy językowe (22%).
Dwie trzecie respondentów (67%) wierzy, że nauczanie języków obcych powinno być politycznym priorytetem w każdym kraju. Co więcej większość uważa, iż nauka dwóch języków obcych powinna być obowiązkowa dla dzieci w szkołach podstawowych. Dla wielu Europejczyków szkoła to jedyne miejsce, w którym mieli okazję uczyć się języków obcych.
Zdaniem połowy respondentów każdy mieszkaniec Unii Europejskiej powinien znać dwa języki obce, przy czym 55% osób uważa, że dzieci powinny uczyć się pierwszego języka obcego już od 6 roku życia. Jeszcze więcej badanych (64%) wyraża opinię, że w tym wieku dzieci powinny zacząć naukę dwóch języków obcych.
Co ciekawe, respondenci wyrażają zgodne opinie w kwestii dwóch języków, których dzieci powinny uczyć się w pierwszej kolejności. W tym rankingu angielski plasuje się na pierwszym miejscu z 77% wskazań, natomiast na drugim miejscu znajduje się język francuski – 33% wskazań.