Aparaty cyfrowe wciąż na topie

Zaskakuje również poziom obrotów przewyższający 200 milionów Euro. Wynik ten oznacza prawie 70-procentowy wzrost wartości rynku w porównaniu z rokiem 2004.

Fakt, że dynamika obrotów w 2005 była porównywalna do ilościowego wzrostu sprzedaży to dość interesujący aspekt ostatnich zmian na rynku aparatów cyfrowych – zauważa Joanna Pupkowska, analityk polskiego oddziału IDC. Najwyraźniej w wyniku przesunięcia się preferencji konsumenckich w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń producentom udało się zrekompensować spadek obrotów wywołany ubiegłorocznym drastycznym spadkiem cen. Średnia kwota przeznaczana na zakup aparatu cyfrowego w roku 2005 właściwie nie zmieniła się pomimo sporego spadku średnich cen detalicznych.

Podczas gdy w 2004 r. najczęściej sprzedawały się aparaty z matrycą 3 megapikseli, stanowiąc ok. 42% procent całej sprzedaży, w roku 2005 dominowały modele o rozdzielczości 4 megapikseli, które stanowiły prawie 35% liczby wszystkich sprzedanych aparatów. Największą popularnością cieszyły się modele w przedziale cenowym 125-200 Euro stanowiąc niemal 35% wszystkich aparatów sprzedanych w ubiegłym roku.

IDC przewiduje, że w 2006 r. sprzeda się łącznie prawie 1 milion 250 tys. urządzeń, a liczba ta ma dalej rosnąć, nawet do poziomu 1,5 miliona w roku 2007.

Jak twierdzi Nickolay Grigorov, koordynator badania w regionie CEMA: Polska jest drugim po Rosji największym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej jeśli chodzi o sprzedaż aparatów, jednak nasycenie gospodarstw domowych pod tym względem oscyluje jedynie wokół 13%. Jest to wciąż relatywnie niski wskaźnik w porównaniu z pozostałymi krajami tego regionu.

Zdaniem IDC, niskie nasycenie rynku oraz zakładany systematyczny wzrost średnich dochodów gospodarstw domowych wskazują na ogromny potencjał rynku polskiego jeśli chodzi o sprzedaż aparatów cyfrowych w przyszłości.

Badanie IDC na temat rynku aparatów cyfrowych zostało przeprowadzone w oparciu o metodę podażową. Raport dokonuje pomiaru sprzedaży poszczególnych producentów bezpośrednio do użytkownika końcowego, jak i do dystrybutorów, sieci handlowych, szeroko pojętego kanału foto oraz kanału sprzedaży internetowej. Badanie zawiera dane dotyczące wielkości wyszczególnionych segmentów rynku oraz udziałów poszczególnych producentów. Ponadto ocenia strukturę sprzedaży w ujęciu ilościowym i wartościowym, według poszczególnych segmentów rozdzielczości, a także analizuje kanały dystrybucji.