Aplikacja PeoPay Banku Pekao S.A. świętuje dziś swoje okrągłe, 10. urodziny. To jedna z pierwszych na polskim rynku aplikacji do mobilnego bankowania. Dekadę temu korzystało z niej ok. 100 tys. użytkowników. Dziś na telefonach klientów jest już ponad 3,4 mln zainstalowanych aplikacji PeoPay. Równocześnie, co cieszy mocno jej twórców, jest nieustannie bardzo wysoko oceniana przez jej użytkowników – klientów Pekao.
Historia bankowości elektronicznej w Polsce rozpoczęła się dużo wcześniej, niż od udostępnienia aplikacji PeoPay. 25 lat temu, 18 października 1998 r., Bank Pekao udostępnił klientom pierwsze konto z dostępem przez internet. Na początku bankowość internetowa odbywała się przy użyciu komputerów. Ale od 2010 r. klienci Pekao mogli już bankować na telefonie. Wtedy, jeszcze za pośrednictwem przeglądarki internetowej, z bankowości mobilnej korzystało 30 tysięcy klientów.
Bank najpierw pod koniec 2011 r. udostępnił klientom system Pekao24. a następnie w 2012 r. pierwszą kompleksową ofertę mobilną składającą się z Eurokonta Mobilnego, aplikacji bankowości mobilnej, mobilnego planera zakupów. Liczba aktywnych użytkowników szybko rosła i na początku 2013 r. przekroczyła 100 tys.
Przełomowy okazał się czerwiec 2013 roku – wtedy to Bank Pekao oddał w ręce klientów aplikację PeoPay – początkowo tylko do płatności mobilnych, w tym do zakupów w sklepach internetowych i stacjonarnych, z możliwością dokonywania przelewów na telefon czy do wypłacania gotówki. Pekao udostępnił swoim klientom możliwość płacenia mobilnego nie tylko w polskich, ale też w zagranicznych sklepach internetowych.
W tym czasie w ofercie banku funkcjonowały więc dwa produkty: jeden do płatności – właśnie PeoPay i drugi do korzystania z usług bankowych w Internecie, czyli Pekao24.
Skupiając się na szukaniu innowacyjnych rozwiązań dla klientów, Bank Pekao jako pierwszy w Polsce w 2014 r. udostępnił mobilne płatności zbliżeniowe HCE w aplikacji PeoPay. Warto zaznaczyć, że było to trzecie tego typu wdrożenie w Europie dla systemu Android oraz pierwsze na świecie dla systemu Windows mobile.
Pod koniec 2015 r. liczba aktywnych użytkowników mobile w Banku Pekao przekracza pół miliona. W kolejnym roku Pekao znowu jako pierwszy w Polsce wdrożył płatności mobilne w polskich urzędach.
W październiku 2017 bank połączył oba funkcjonujące systemy i oddał w ręce klientów jedną aplikację mobilną PeoPay – do jednoczesnego bankowania oraz płatności.
Aplikacja została stworzona razem z klientami. Była przełomowa i jako pierwsza w kraju wykorzystywała biometrię do potwierdzania transakcji, pozwalała na płacenie za granicą w obcej walucie oraz umożliwiała dokonywanie płatności za zakupy internetowe bezpośrednio w telefonie.
We współpracy z Apple, Pekao jako jeden z pierwszych banków w Polsce w czerwcu 2018 r. wprowadził usługę Apple Pay. W kwietniu 2019 r. nastąpił kolejny pionierski krok Pekao. Bank znowu jako pierwszy w Polsce udostępnił klientom zakładanie konta na selfie właśnie w aplikacji PeoPay. Pod koniec 2021 r. liczba klientów mobile only przekroczyła milion.
10 lat PeoPay w liczbach
Dzisiaj aplikację PeoPay można nazwać oddziałem banku w telefonie, oferującym szeroki wachlarz usług, z którego korzysta ponad 2,7 aktywnych użytkowników. Klienci Pekao co godzinę logują się do aplikacji średnio 148 tys. razy. Od 2017 roku za pomocą PeoPay wykonano 382 mln przelewów na łączną kwotę 264 mld złotych.
W aplikacji klienci realizują codziennie średnio 1,4 mln różnych transakcji. Najczęściej płacą telefonem zbliżeniowo (40%), robią przelewy (30%) i płacą w internecie (17%). Popularne płatności na numer telefonu wykonywane są w każdej sekundzie. Łącznie do tej pory zrealizowano ich prawie 40 mln razy.
Wygodna, użyteczna i bezpieczna aplikacja PeoPay oprócz dostępu do tradycyjnych narzędzi bankowych, pozwala na jej szersze wykorzystanie. Największą popularnością cieszą się zakupy biletów komunikacyjnych – dziennie jest to prawie 13 tys. operacji. Za przejazdy autostradami zapłacono przez PeoPay, od początku udostępnienia usługi w 2020 r., 756 tys. razy.
Duże możliwości personalizacji PeoPay czynią aplikację jeszcze bardziej wyjątkową. Klienci Pekao mogą ustawić swój awatar oraz tło – mają do wyboru 22 różne motywy, w tym aż 10 gamingowych!
– Dążymy do tego, aby być jednym z najszybciej rozwijających się, nowoczesnych banków. Podążając i kreując trendy w bankowaniu chcemy pozyskiwać nowych klientów, dla których poza użytecznością kluczowy jest User Experience. Jakość w tych obszarach i możliwość personalizacji w największym stopniu przekładają się na zadowolenie klientów. Robimy to już 10 lat i wciąż mamy wiele pomysłów na dalszy rozwój – mówi Bartosz Zborowski, Dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao S.A.
Źródło: Bank Pekao