Assistance komunikacyjne – z OC lub z AC, flotowe i ciężarowe

Świadomość, że w przypadku awarii, wypadku, na profesjonalną pomoc mogą liczyć właściciele aut prywatnych i użytkownicy samochodów służbowych, sprawia, że assistance komunikacyjne stopniowo staje standardem, a nie tylko wyznacznikiem statusu społecznego.

OC z pakietem pomocy

Bezpłatny pakiet assistance coraz częściej staje się składową polis OC komunikacyjnego. Ma on zapewnić ubezpieczonemu najszybszą pomoc w razie wypadku pojazdu. Firmy ubezpieczeniowe zazwyczaj dodają dodatkowy pakiet pomocy do polis OC komunikacyjnego z uwagi na fakt , że usługa assistance – w odróżnieniu od klasycznych ubezpieczeń, tj. AC i OC, które zapewniają wyłączenie wypłatę odszkodowania po upływie pewnego czasu od zdarzenia – jest gwarancją organizacji realnej pomocy od razu po przyjęciu zgłoszenia telefonicznego. Ochrona powypadkowa jest tu najczęściej łączona z szerokim pakietem informacyjnym, umożliwiającym także organizację pomocy w razie awarii. Dodatkowo w Polsce, w razie kolizji usługodawca assistance, zarówno w przypadku klientów indywidualnych jak i flotowych, w ramach assistance do OC zapewnia również udokumentowanie uszkodzeń i miejsca zdarzenia. Taki mechanizm działania znacznie przyspiesza likwidację szkody z AC lub OC przez ubezpieczyciela. Pakiety assistance do OC przewidują również bezpłatne holowanie pojazdu osoby poszkodowanej w wypadku spowodowanym przez właściciele danej polisy OC.

„Usługa z OC sprawcy jest zwykle nielimitowana i lepiej z niej skorzystać – jeżeli jest wybór i jeżeli limit własnej polisy assistance jest zbyt niski lub jej nie ma, ale nie wszyscy sprawcy mają ubezpieczenie assistance do OC pozwalające na skorzystanie przez poszkodowanego przez nich kierowcę z darmowego holowania.” – odpowiada Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska SA – „Świadczenie to można próbować też – w porozumieniu z operatorem assistance – łączyć z gwarancjami przysługującymi poszkodowanemu z jego własnej polisy assistance.”

Assistance rozszerzony – klienci indywidualni i flotowi

Łączony z ubezpieczeniami AC rozszerzony pakiet assistance powoli staje się standardem, zarówno w przypadku ofert kierowanych do osób prywatnych, jak i rozwiązań przygotowanych z myślą o użytkownikach aut służbowych. Świadomość istnienia tego produktu, w poszczególnych grupach docelowych, jest jednak różna.

„W przypadku klientów indywidualnych assistance jest wciąż dodatkiem do finansowego zabezpieczenia, które gwarantują klasyczne ubezpieczenia. Wynika to przede wszystkim z niskiej świadomości i mentalności polskich kierowców, którzy przez lata przywykli do rozwiązywania problemów na własną rękę.” – wyjaśnia Michał Krzyżanowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Klientów Strategicznych w Inter Partner Assistance Polska S.A. – „Jest to jednak ciekawe rozwiązanie, gdyż towarzystwa ubezpieczeniowe oferują assistance w atrakcyjnych cenowo pakietach, zapewniających kompleksową ochronę. Ubezpieczenia assistance, w zależności od wersji, mogą obejmować zarówno pomoc techniczną, usługi medyczne, pomoc prawną, jak i serwis podróżny. Oznacza to, że w przypadku zdarzenia klienci, posiadający OC komunikacyjne z rozbudowanym pakietem pomocowym, mogą liczyć nie tylko na zajęcie się ich autem, ale również na organizację noclegu, opiekę nad dziećmi w razie problemów zdrowotnych opiekunów. W jego skład wchodzi także transport medyczny, zapewnienie zastępczego kierowcy czy auta i wiele innych usług, które są bardzo ważne w razie kłopotów na trasie.”

W związku z tym, że klienci flotowi, częściej niż klienci indywidualni, wykorzystują przysługujące im usługi, mają większą świadomość tego, jakie korzyści daje assistance komunikacyjne.  

„Klientom flotowym zależy przede wszystkim na utrzymaniu mobilności.” – podkreśla Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska S.A. – „W tym przypadku rolą assistance jest umożliwienie pracownikom wypełnienia obowiązków służbowych, zdejmując z nich cały ciężar związany z usuwaniem szkód i kontynuowaniem podróży. Klientom flotowym zależy na jak najszybszej interwencji i zapewnieniu auta zastępczego na czas naprawy samochodu firmowego. Wynika to z tego, że assistance flotowe ma spełniać indywidualne potrzeby poszczególnych grup pracowników: od przedstawicieli handlowych po członków zarządów firm.”  

Zakres assistance flotowego jest różny, zależy od pojazdu, zadań jakie są nim realizowane oraz tego, czy pracownik porusza się autem tylko na terenie Polski, czy też wyjeżdża nim służbowo zagranicę. Zazwyczaj zarządzający flotą mogą wybrać wariant ochrony proporcjonalny do faktycznego ryzyka i potrzeb kierowców. W wyborze wariantu dużą role odgrywają zdarzenia, które umożliwiają skorzystanie z samochodu zastępczego (wypadek, kradzież a dodatkowo awaria) i maksymalne okresy jego wynajmu.  

Truck assistance

Truck Assistance to pakiety świadczeń zapewniające ochronę assistance przewoźnikom drogowym. Wyróżnikiem nowej oferty w tym zakresie jest jej uelastycznienie w odpowiedzi na potrzeby flot. Ubezpieczenie Truck Assistance można wykupić ze zniżką dla całej floty powyżej 20 pojazdów ciężarowych, nawet wówczas, gdy ich polisy OC zostały podpisane w różnym czasie. Ponadto, ochroną w zakresie Truck Assistance można objąć zarówno osobno pojazdy ciężarowe w rozbiciu na ciągniki siodłowe i naczepy/przyczepy (za niższą składką) jak i całe zestawy drogowe. Szybkie usunięcie awarii na drodze (o ile tylko jest to możliwe) lub holowanie wraz z naczepą gwarantowane w Truck Assistance, jest wyjątkowo ważne właśnie w przypadku assistance dla ciężarówek, gdzie kluczową kwestią jest terminowe dostarczenie ładunku. Prawdopodobieństwo dostawy bez opóźnień, nawet w przypadku nieoczekiwanych utrudnień, zwiększa również bogata oferta w zakresie pomocy dla załóg ciężarówek w razie ich choroby lub obrażeń ciała oraz inne świadczenia prawne i organizacyjne.

„Specyficznym rodzajem assistance komunikacyjnego jest truck assistance.” – mówi Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska SA. – „Jest to gałąź usług pomocowych, w której często wykorzystywany jest wyspecjalizowany sprzęt, oraz szerokie kompetencje techniczne i logistyczne. Skala zniszczeń – w przypadku wypadków drogowych z udziałem tirów – determinuje to, że do usuwania skutków takiego zdarzenia konieczne czasem jest jednoczesne użycie dźwigu i aż dwóch ciągników o dużej mocy. Zdarzają się interwencje wymagające nawet wybudowania kawałka prowizorycznej drogi. Ze względu na specyfikę drogowych przewozów towarowych, w ramach świadczeń odbywają się np. naprawy tira na drodze. Jeśli wymaga tego sytuacja, w razie braku możliwości kontynuowania podróży przez załogę ciężarówki, zapewniany jest zastępczy kierowca.”  

Holowanie i samochód zastępczy

W ramach assistance świadczone są różne usługi pomocowe. Należą do nich m.in. holowanie oraz zapewnienie poszkodowanemu samochodu zastępczego. Partnerzy firmy assistance realizujący pomoc na drodze zobligowani są do przyjazdu na miejsce zdarzenia i sprawdzenia, w jakim stanie znajduje się auto, czy unieruchomienie ma faktycznie miejsce i czy konieczność holowania wynika z przyczyn technicznych, czy jest spowodowane np. uszkodzeniem elementów eliminującym pojazd z ruchu drogowego – np. światła, brak lusterka, zbita przednia szyba itp. Dopiero w przypadku udokumentowanego unieruchomienia pojazdu może nastąpić wynajem pojazdu zastępczego.

„Warunki assistance powszechnie nie przewidują wynajmu pojazdu zastępczego w razie szkód parkingowych, otarć lub drobnych awarii. Dotyczy to także sytuacji, w których pojazd nie jest unieruchomiony, czyli możliwa jest wtedy bieżąca jazda i umówienie się na naprawę warsztatową w dogodnym terminie.” – mówi Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska SA. – „Gdyby w odniesieniu do świadczenia pojazdu zastępczego nie był określony warunek wcześniejszego holowania (czyli weryfikacji unieruchomienia) przez operatora assistance, program assistance byłby bardzo drogi z uwagi na bardzo wysoką częstość drobnych zdarzeń.”

W przypadku, kiedy po kolizji chcemy skorzystać ze świadczenia pojazdu zastępczego, powinniśmy umówić się na holowanie auta. Jaki jest tego mechanizm i na co zwrócić uwagę? Czy i wówczas możemy skorzystać z darmowego holowania z polisy OC sprawcy wypadku?  

„Trzeba pamiętać, iż czasem korzystając u jednego asystora z holowania z OC sprawcy, klient zamyka sobie drogę do świadczenia wynajmu samochodu zastępczego z własnej polisy assistance u innego operatora. Dzieje się tak dlatego, że nie dopełnia on warunku holowania pojazdu organizowanego wyłącznie przez tegoż innego operatora. A koszty samodzielnie podjętego wynajmu pojazdu zastępczego z ubezpieczycielem OC sprawcy rozlicza się ciężko.” – mówi Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska SA.

W programie assistance, kluczowe są warunki ubezpieczenia. To one określają, w których sytuacjach przysługuje nam auto zastępcze. Watro jednak pamiętać,  że w każdym z zaistniałych zdarzeń, należy zwrócić uwagę na konieczną dokumentację i inne warunki dodatkowe.

„Jeśli w ramach assistance chcemy skorzystać z samochodu zastępczego po kradzieży własnego auta, konieczne jest drobiazgowe dopełnienie formalności zgłoszenia kradzieży na policji. Często wymaganej jest również zgłoszenia szkody kradzieżowej ubezpieczycielowi.” – przypomina Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska S.A. – „Pamiętać też trzeba o spełnieniu wymagań stawianych przez dostarczyciela auta zastępczego organizowanego i opłacanego przez operatora assistance. Najczęściej chodzi o to, aby użytkownik pojazdu zastępczego posiadał prawo jazdy od co najmniej 3 lat i ukończył 21 lat.”

Operatorzy assistance stosują też różne warunki określające miejsce odebrania pojazdu zastępczego, miejsce jego oddania po wynajmie oraz warunki jego użytkowania – koniecznie czytajmy więc uważnie dostarczone nam warunki.  

Źródło: Inter Partner Assistance