Austriacki i niemiecki oddział First Data pod kierownictwem Janusza Diemko

Niemcy to obok Polski największy europejski rynek pod względem wielkości przychodów dla First Data – nadzór nad nim obejmie Polak, Janusz Diemko, dotychczasowy prezes First Data Polska, właściciela marki Polcard.

Oprócz Niemiec i Polski, obejmie również nadzór nad austriackim oddziałem firmy. We wszystkich trzech krajach First Data jest zdecydowanym liderem w wydawnictwie i personalizacji kart oraz obsłudze terminali płatniczych.

Ubiegłoroczne przychody niemieckiego oddziału First Data były o połowę wyższe niż w Polsce. Pod względem poziomu rozwoju rynku kart płatniczych Niemcy pozostają zdecydowanym liderem w Europie. Udział tego kraju w całkowitej liczbie transakcji kartowych w UE przekracza 8%, a całkowita liczba kart płatniczych przekroczyła w 2010 r. 130 mln sztuk. Dla porównania udział Polski i Austrii w całkowitej liczbie transakcji w UE wyniósł odpowiednio 2,5% i 1,25%. We wszystkich krajach można zauważyć podobne trendy.

Gotówka traci na znaczeniu

Gotówka stopniowo zaczyna ustępować miejsca nowoczesnym formom płatności, trend potwierdzają spadające ilości i wartości wypłat w bankomatach.  „Polacy, Niemcy i Austriacy coraz częściej i chętniej korzystają z kart płatniczych, dalszy wzrost na pewno się utrzyma, we wszystkich krajach mamy dobrą infrastrukturę akceptacji płatności kartami – mówi Janusz Diemko, prezes First Data Polska, właściciela marki Polcard.  „Między 2008 a 2010 rokiem liczba kart wzrosła w Polsce o ponad 2 mln, w Niemczech o około 5 mln i o około 750 tysięcy w Austrii. Pod koniec 2010 roku w portfelach Polaków było około 31 milionów kart, Niemców ponad 130 milionów i niecałe 11 milionów u Austriaków. Pod względem liczby kart na mieszkańca Polacy (0,8 karty) mają ich dwukrotnie mniej niż Niemcy  (1,6 karty) i o połowę mniej niż Austriacy (1,2 karty).

Źródło: Dane wewnętrzne First Data Polska

– O ile nie każdy klient bankowy posiada kartę płatniczą, o tyle niemal wszyscy są posiadaczami telefonu komórkowego – mówi Janusz Diemko, Prezes First Data Polska, Niemcy oraz Austria. – Co więcej, popularne smartfony mogą działać jak wielofunkcyjne narzędzie płatnicze, które może być portfelem pre-paid, kartą kredytową, debetową, podarunkową czy narzędziem obsługującym programy lojalnościowe. First Data zamierza w przyszłości rozwijać usługi w tym kierunku – podsumowuje Diemko.

Rośnie liczba punktów akceptujących karty płatnicze

Jednym z decydujących czynników, które wpływają na wzrost liczby i wartości transakcji bezgotówkowych jest coraz gęstsza sieć akceptacji kart płatniczych. Na milion mieszkańców przypada odpowiednio 6,7 tysięcy terminali w Polsce, 8,2 tysięcy w Niemczech i prawie 9,2 tysięcy w Austrii. Wzrost zainteresowania terminalami płatniczymi nie tylko jest efektem większego unijnego trendu do zastępowania gotówki kartami płatniczymi. Wpływ na ten proces mają również nowe technologie, które usprawniają proces zakupowy. Terminale wyposażone w technologię NFC spotykają się z dużym zainteresowaniem nowej grupy punktów handlowo-usługowych, które do tej pory nie rozważały korzystania z tego urządzenia.

Wyzwania dla nowego regionu

Jakie są największe wyzwania dla omawianych rynków? – Na pewno postawimy na rozwój nowych technologii, takich ja płatności NFC. Ważne jest, by ludzie przyzwyczajali się do nowej technologii możliwie w naturalny i niewymuszony sposób. Dlatego będziemy popularyzować technologie zbliżeniowe wszędzie tam, gdzie liczy się szybkość i wygoda transakcji, a więc nie tylko w sklepach, ale również w komunikacji publicznej. Chcielibyśmy przenieść nasze polskie doświadczenia na Zachód, tempo w jakim nasz kraj adaptuje technologię NFC jest imponujące. Jeszcze miesiąc temu na jeden terminal Polcard przypadała jedna transakcja zbliżeniowa. Dzisiaj już dwie. Życzyłbym sobie podobnej dynamiki wzrostu w Austrii i Niemczech – podsumowuje Diemko.

Biografia

Janusz Diemko posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu rynkami, które sąsiadują z Polską. W latach 1998-2006 związany był z firmą Euronet, zajmując przez ostatnie 2 lata stanowisko Dyrektora ds. Rozwoju Rynków (Rosja, Ukraina oraz Kraje Nadbałtyckie).  Wcześniej pełnił w spółce funkcję Dyrektora ds. Rozwoju i Przejęć na region EMEA zajmując się fuzjami i przejęciami, wycenami oraz analizą konkurencji, którą łączył z funkcją Dyrektora Generalnego i Dyrektora Finansowego na Polskę. Przed podjęciem pracy w Euronet, zdobywał doświadczenie w międzynarodowych firmach – California Computer, Commercial Union oraz Moore Stephens.

W 2006 roku dołączył na stanowisku Prezesa Zarządu do First Data Polska, w której koordynował proces zakupu i wdrożenia największego polskiego agenta rozliczeniowego, firmy POLCARD w globalne struktury korporacji. Po udanej integracji koordynował rozwój First Data w Polsce, na Węgrzech, Ukrainie, Czechach i Słowacji.

Szybki rozwój polskiego oddziału firmy spotyka uznanie zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. W 2011 roku First Data Polska, właściciel marki Polcard otrzymała Godło Inwestor w Kapitał Ludzki, za najwyższe standardy w polityce kadrowej oraz Perłę Polskiej Gospodarki, w sektorze banków i ubezpieczeń. Prezes Diemko został personalnie wyróżniony przez Johna Elkinsa – President First Data International Regions, który przyznał mu postanowił przyznał mu Nagrodę za Doskonałą Obsługę Polskich Klientów.

Janusz Diemko ukończył geografię na Uniwersytecie Londyńskim (University College), posiada kwalifikacje Biegłego Rewidenta Wielkiej Brytanii oraz Członka Zrzeszenia Skarbników Wielkiej Brytanii. Jest żonaty, posiada 4-letnią córkę Igę. W wolnym czasie lubi grać w tenisa, squasha oraz jeździć na nartach.

Źródło: First Data