O tym, że ceny gruntów przeznaczonych pod usługi wokół węzłów autostradowych rosną, nikogo nie trzeba przekonywać. Mniej osób zdaje sobie jednak sprawę, że nowe drogi zmienią również rynek nieruchomości mieszkaniowych.
Autostrada A2 połączy Warszawę z europejskim system autostrad i przybliży stolicę do Łodzi, Poznania i Berlina. Zgodnie z planami ma się to stać już w 2012 r. Znajdujące się na jej szlaku gminy już się do tego przygotowują. Najlepszym przykładem jest Grodzisk Mazowiecki, który nie tylko dokonuje zmian w systemie drogowym, ale już rozmawia z potencjalnymi inwestorami o gruntach przy autostradzie. Gmina chwali się tysiącem hektarów terenów inwestycyjnych, położonych w pobliżu węzła trasy A2 w miejscowości Tłuste. Obecnie trwają rozmowy nad przygotowaniem infrastruktury. Samorządowcy najchętniej zlokalizowaliby przy węźle centra handlowe oraz szeroko rozumiane obiekty rozrywkowe. W nieco większej odległości przewidziane są natomiast tereny przeznaczone na produkcję i usługi.
Trasy szybkiego ruchu od dawna przyciągają inwestorów. Co ciekawe, dobra lokalizacja oraz komunikacja mogą sprowadzić do gminy nie tylko zakłady produkcyjne, czy magazyny, ale i całe biura wielkich koncernów. Dobrym przykładem może być firma 3M, która kilka lat temu wyprowadziła się z zatłoczonej Warszawy w okolice Nadarzyna. Swoją centralę i biura zlokalizowała w pobliży dróg łączących ją z Katowicami, Wrocławiem, Krakowem, czy Radomiem. Miejsce to gwarantuje dobrą komunikację z Warszawą, ale także z partnerami oraz oddziałami z innych miast. Niedaleko, bo w Sokołowie opodal węzła w Jankach, ulokowało swoją Polską centralę Lyreco, które zajmuje się dostarczaniem artykułów biurowych. W grodziskiej strefie przemysłowej znajduje się główna siedziba Danfoss, koncernu zajmującego się systemami grzewczymi oraz chłodniczymi.
Coraz więcej firm dochodzi do wniosku, że lokalizacja w centrum metropolii, niekoniecznie musi im pomagać w działalności. Często lepiej, a na pewno taniej jest znaleźć działkę w pobliżu węzłów komunikacyjnych ważnych dróg. Dzięki takiej lokalizacji centrali, aby cieszyć się ciekawą pracą w międzynarodowej firmie, nie trzeba codziennie jeździć do zakorkowanych miast. To kolejny bonus dla mieszkańców okolicznych gmin.
Trasy szybkiego ruchu mają nie tylko wpływ na rynek nieruchomości komercyjnych, ale i mieszkaniowych. Cenniejsze są te działki, które gwarantują sprawną komunikację, choć nie leżą w bezpośrednim sąsiedztwie uciążliwych tras.
– Dzięki rozbudowie infrastruktury komunikacyjnej, zarówno drogowej, jak i kolejowej, szczególnie atrakcyjne są obecnie tereny położone na południowy-zachód od Warszawy. Za kilka lat czas dojazdu z tych terenów do centrum stolicy będzie porównywalny z wieloma jej dzielnicami. Najszybciej na tym obszarze będą drożały działki budowlane położone w odległości od 25-65 km od Warszawy. Te znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy już mają wysoką cenę, a najatrakcyjniejsze lokalizacje są tam już wykorzystane. – mów Hubert Telecki ze spółki Wealth Solutions – Inwestycje Ziemskie, zajmującej się grupowymi inwestycjami w ziemię rolną, w celu jej późniejszego przekształcenia w małe działki budowlane.
Wprawdzie nikt nie chce mieć autostrady po oknem, ale wszyscy szukają lokalizacji gwarantujących szybki dojazd do pracy. Z tego powodu budowa nowych dróg szybkiego ruchu, przełoży się również na zmiany na rynku nieruchomości mieszkaniowych. W bezpośrednim sąsiedztwie węzłów drogowych będą budowane np. magazyny, a w większej odległości domy jednorodzinne. Biura lokowane przy drogach, gwarantować będą z kolei miejsca pracy dla tych, którzy nie chcą jeździć do miast.
Źródło: Wealth Solutions