Jak pokazuje najnowsze badanie Deutsche Bank kobiety i mężczyźni znacznie różnią się, jeśli chodzi o strategie zakupowe i stosunek do kart płatniczych. Panie szukają cenowych okazji głównie na sklepowych wyprzedażach i zwracają dużą uwagę na bezpieczeństwo płatności kartowych. Mężczyźni z kolei wolą kupować w sieci i znacznie większą wagę przywiązują do takich funkcjonalności kart, jak płatności zbliżeniowe czy możliwość dokonywania płatności online.
To nie wszystko. Okazuje się, że zakupowe nawyki Polaków i Polek znacząco się różnią w wielu aspektach. Panie są w stanie zapłacić więcej za produkt lepszej jakości (39 proc., wobec 34 proc. mężczyzn). Panowie z kolei częściej deklarują, że warto jest szukać towarów możliwie dobrej jakości za rozsądną cenę. Z drugiej strony to kobiety chętniej kupują towary na promocjach, korzystając z tradycyjnych form wyprzedaży i „polując” w sklepach na wcześniej upatrzone rzeczy. Z tego typu okazji korzysta 37 proc.
respondentów i prawie co druga (46 proc.) respondentka. Mężczyźni za to częściej szukają okazyjnych ofert w Internecie. Prawie jedna trzecia (29 proc.) deklaruje, że korzysta z porównywarek cen online (wobec 19 proc. kobiet), a co czwarty (24 proc.) kupuje taniej na internetowych aukcjach (robi tak tylko 15 proc. kobiet).
– Wyniki te wpisują się częściowo w sterotyp dotyczący zwyczajów zakupowych, który mówi, że dla kobiet zakupy to nie tylko nabywanie określonych towarów, ale również do pewnego stopnia celebrowanie samej czynności, a czasem wręcz traktowanie zakupów jako formy spędzania wolnego czasu – komentuje Monika Szlosek z Deutsche Bank. – Mężczyźni natomiast w większym stopniu starają się unikać wizyt w sklepach.
Stereotypy te znajdują również pewne potwierdzenie w odpowiedziach respondentów na temat użytkowania kart płatniczych. Zapytani o najważniejsze cechy karty debetowej, panowie najczęściej wskazywali na możliwość korzystania z funkcji płatności zbliżeniowych (53 proc. mężczyzn i 19 proc. kobiet) oraz funkcji umożliwiającej zakupy w Internecie. Jest to istotny czynnik dla co trzeciego mężczyzny i tylko jednej piątej kobiet. Z kolei kwestie związane z bezpieczeństwem, są najważniejszym czynnikiem dla 48 proc. pań i tylko 17 proc. panów.
Wyniki badania Deutsche Bank wykazały, że ponad połowa kobiet (51 proc.) i 29 proc. mężczyzn płaci kartą za zakupy spożywcze. Panowie częściej korzystają z karty na stacji benzynowej. Rachunek za paliwo reguluje w ten sposób 28 proc. mężczyzn i 13 proc. kobiet.
Postawieni przed koniecznością wyboru wśród różnych ofert kart kredytowych mężczyźni będą zwracać większą uwagę na parametry oferty, analizując szczegółowo takie zmienne jak długość okresu bezodsetkowego, albo oprocentowanie kredytu w karcie. Dla kobiet ważne są też inne czynniki. Prawie co trzecia kobieta podejmując decyzję dotyczącą wyboru karty kredytowej, kieruje się dobrą opinią na temat banku. Tymczasem kryterium to jest istotne jedynie dla 8 proc. mężczyzn. Kobiety dwa razy częściej swój wybór uzasadniają rekomendacją innej osoby (16 proc.), na ich decyzję wpływ mają również programy lojalnościowe dołączone do oferty (20 proc.).
Jak podkreśla Monika Szlosek, kobiety przy wyborze konkretnej oferty znacznie częściej bazują na zaufaniu do instytucji, rekomendacji innych osób, natomiast do mężczyzn znacznie lepiej przemawiają twarde parametry oferty. – Trudno jednoznacznie stwierdzić, która strategia jest bardziej trafna – mówi. – Najlepsza oferta to taka, która spełnia wszystkie te oczekiwania. Wychodząc z takiego założenia, stworzyliśmy kartę IQ, która promuje sztukę inteligentnych zakupów, co pewnie przyda się niejednej z nas. Karta pozwala zbierać punkty, wymieniać je na designerskie nagrody i jest wyposażona w pakiet ubezpieczeń – dodaje ekspert Deutsche Bank.