Badanie Mastercard: 72% klientów banków w Polsce zainteresowanych usługami finansowymi opartymi na otwartej bankowości

W ramach otwartej bankowości klienci banków czy fintechów coraz częściej mogą korzystać z nowatorskich usług finansowych, do tej pory niedostępnych. Mastercard, który wspiera sektor finansowy w wykorzystaniu potencjału otwartej bankowości do oferowania jego klientom nowych produktów i usług, zaproponował 18 autorskich koncepcji innowacyjnych rozwiązań, które zostały poddane ocenie konsumentów w badaniu zrealizowanym przez Kantar TNS. Ankietowanym najbardziej do gustu przypadły te usługi, które zwiększają wygodę w zarządzaniu finansami oraz gwarantują im dodatkowe korzyści, jak na przykład niższe ceny.

fot. Shutterstock

Przepisy dyrektywy PSD2 weszły w życie we wrześniu ubiegłego roku, a otwarta bankowość ma być bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach. Banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (pod warunkiem, że klient wyrazi na to zgodę). Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, a niektóre banki w Polsce udostępniły rozwiązania takie jak np. podgląd rachunków z innych banków. Nowe rozwiązania mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.

Jak wynika z badania Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi oparte na bankowości otwartej. Przedstawiane w badaniu koncepty zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.

Kup, gdy cena spadnie

Największą szansę na rynkowy sukces wydają się mieć nowatorskie usługi, z których klienci chętnie by skorzystali:

„Już wiemy, że otwarta bankowość dała bankom i fintechom wiele nowych możliwości poszerzania oferty. Najbardziej zyskują na tym klienci, którzy mogą korzystać z innowacyjnych rozwiązań, dzięki czemu ‘bankowanie’ staje się prostsze i wygodniejsze. W naszym badaniu konsumenci ocenili, że usługi z największym potencjałem to te, które są w stanie zagwarantować im dodatkowe korzyści, pomagają zarządzać finansami czy gwarantują większy spokój ducha” – mówi Krzysztof Sobala, Vice President, Mastercard Data & Services.

Kup, gdy będę miał pieniądze

Ankietowani w badaniu Mastercard wskazali też na rozwiązania, które wydają im się unikatowe, nawet, jeśli ich skłonność do skorzystania z nich jest mniejsza:

Tańszy prąd i telefon

Trzecią grupę stanowią usługi, z których konsumenci byliby skłonni korzystać, nawet jeśli wydają się mniej przełomowe od pozostałych:

„Mastercard wspiera rozwój otwartej bankowości, tak aby ten nowy ekosystem mógł funkcjonować jak najsprawniej. Opracowaliśmy pakiet usług, na który składa się m.in. hub łączący banki i fintechy, który pozwala im wymieniać informacje o rachunkach klientów w bezpiecznym środowisku. Chcemy stworzyć jak najlepsze warunki do tworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz pomagać bankom i fintechom udostępniać te innowacje klientom” – mówi Małgorzata Domagała, dyrektor w polskim oddziale Mastercard Europe.

Źródło: Mastercard