Bądźmy razem najlepsi

Świat zmienia się na naszych oczach, ale Bank Pekao dotrzymuje kroku coraz szybszym i gruntowniejszym zmianom. Bank nieustannie wyznacza nowoczesne trendy w transformacji cyfrowej, obsłudze klientów i społecznej odpowiedzialności biznesu. Poznajcie miejsce, w którym każdy może rozwinąć swój potencjał.

Jeszcze kilkanaście lat temu kariera w banku była pierwszym wyborem i marzeniem wielu studentów finansów i bankowości. Później stanęły przed nimi możliwości także pracy w wielu innych branżach. W ostatnim okresie sektor bankowy przeszedł ogromną metamorfozę i znów uważany jest za idealne i prestiżowe miejsce startu dla młodych i ambitnych osób.

Atrakcyjność branży zwiększa też to, że umożliwia rozwój zawodowy bez konieczności przeprowadzania się do dużych miast. Powód jest oczywisty: oddziały banków znajdują się nawet w mniejszych miejscowościach, poza tym – w obecnych czasach –niektórzy specjaliści mogą wykonywać obowiązki całkowicie zdalnie.

Kolejny atut bankowości – mocno podkreślanym przez reprezentantów pokolenia Y i Z – to inwestowanie w kompetencje zatrudnionych

– Pracownicy mają dostęp do wiedzy o nowoczesnych rozwiązaniach finansowych. Zarówno osoby zatrudnione w centrali, jak i sieci sprzedaży, mogą brać udział w interesujących inicjatywach wolontariackich, szkoleniach i innych projektach rozwojowych – mówi Aleksandra Kubasiewicz, ekspert w obszarze Employer Brandingu w Banku Pekao.

Kultura ustawicznego kształcenia się

Nikt nie ma pojęcia, jak będzie wyglądał świat finansów za 5, 10 czy 15 lat. Zmiany z jednej strony napędza technologia, z drugiej demografia. Oba te czynniki znajdują odzwierciedlenie w polityce szkoleniowej, rekrutacyjnej i HR-owej Banku Pekao.

Technologia nie jest już czymś, co miło jest mieć. Technologia jest czymś, co trzeba mieć. Spójrzmy na bankowość elektroniczną, która jest z nami od dawna, ale w ostatnich dwóch latach pandemii zyskała na popularności i zdobyła rzeszą nowych użytkowników. Przekonali się do niej nawet ludzie po 60. roku życia – w czasie lockdownów mieli utrudniony dostęp do stacjonarnych placówek bankowych, zaczęli więc płacić swoje rachunki przez internet. Dziś nawet seniorzy dobrze sobie radzą z cyfrowymi platformami finansowymi i również pod kątem ich potrzeb tworzone są innowacyjne usługi.

Zdaniem ekspertów pandemia przyspieszyła o co najmniej 10 lat transformację cyfrową banków, co się wiąże z koniecznością zatrudniania i ciągłego rozwoju specjalistów IT. Na celowniku rekruterów i szkoleniowców Banku Pekao znalazły się osoby młode, mogące przenieść tę instytucję na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego.

– Jedyny sposób, by dotrzymać kroku zmianom, to wprowadzanie i pielęgnowanie kultury ustawicznego kształcenia się, czyli stałego odnawiania i wzbogacania wiedzy, a także rozwijania i doskonalenia swoich zdolności i kwalifikacji zawodowych. Nic dziwnego, że nasze działania szkoleniowe obejmują wszystkie grupy pracowników, również tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w bankowości – mówi Aleksandra Parkhotsik, ekspert w obszarze komunikacji wewnętrznej i Employer Brandingu w Banku Pekao.

Z myślą o studentach i absolwentach powstał program praktyk pod nazwą Akademia Żubra, któremu przyświecają dwa cele: budowa relacji z grupą talentów i wzmocnienie marki pracodawcy wśród młodych Polaków. Kto się sprawdzi, ma szanse na zatrudnienie w strategicznych obszarach biznesowych banku. Już wkrótce  ruszamy z  naborem do programu.

Corporate Banking Champions to kolejna inicjatywa adresowana do młodych, a konkretnie do tych, którzy chcą się rozwijać w obszarze bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej, w której Bank Pekao jest niekwestionowanym liderem. Stażyści będą zaangażowani w konkretne projekty, co pozwoli im wykorzystać wiedzę akademicką w praktyce oraz rozwinąć umiejętności zawodowe. Rekrutacja do programu wystartuje już na przełomie maja i czerwca.

Nową wizję Banku Pekao wyraża hasło „bądźmy razem najlepsi”, a jego ambicją jest być najszybciej rozwijającym się, nowoczesnym bankiem. Dlatego kładzie nacisk na doskonałość procesową, w tym efektywne procesy, automatyzację i digitalizację. Wdrożeniom technologicznym towarzyszy zaś pozyskiwanie wchodzących na rynek specjalistów od transformacji cyfrowej. Służy temu m.in. program stażowy IT Champions, realizowany we współpracy z Fundacją Instytutu Stanisława Staszica.

Inwestując w przyszłe kadry, Bank Pekao nie zapomina też o tych, którzy codziennie przyczyniają się do sukcesu organizacji. Na ofertę edukacyjną dla pracowników składają się szkolenia lokalne i międzynarodowe, webinary rozwojowe, mentoring, coaching wewnętrzny i zewnętrzny oraz kursy certyfikacyjne, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Wiele warsztatów dotyczy podnoszenia u zatrudnionych kompetencji cyfrowych. Przykładem jest Akademia Robotyzacji, autorski program szkoleniowy opracowany z firmą UiPath, największym dostawcą rozwiązań automatyzacyjnych na świecie. Uczestnicy zajęć dowiadują się, jak korzystać z automatyzacji w pracy, poznają też tajniki robotyzacji. Najambitniejsi mogą samodzielnie zbudować własnego robota do użytku domowego.

Przykład idzie z góry. Pracownicy chętniej się uczą, gdy widzą, że w szkoleniach biorą też udział szefowie.

– To na barkach kadry zarządzającej spoczywa odpowiedzialność za codzienny komfort pracy wielu osób. Dlatego w Banku Pekao realizujemy specjalnie opracowany program szkoleniowo-rozwojowy dla menedżerów. Chcemy, by jak najlepiej odnajdywali się w nowej rzeczywistości rynkowej, byli otwarci na zmianę i gotowi na podjęcie wyzwań oraz wiedzieli, jak tworzyć efektywne zespoły – informuje Aleksandra Kubasiewicz.

Z pomocą dla Ukrainy

Nadążać za zmianami technologicznymi, przyciągać i zatrzymywać talenty, kształtować kulturę ustawicznego kształcenia się – wyzwań stojących przed branżą bankową jest więcej. Niektóre dotyczą społecznej odpowiedzialności, czyli m.in. ochrony środowiska, promowania różnorodności, budowania relacji z otoczeniem firmy, współpracy z władzami samorządowymi i wspierania lokalnych społeczności w rozwiązywaniu ich problemów.

Bank Pekao od lat realizuje działania spod znaku CSR (ang. Corporate Social Responsibility), a w przedsięwzięcia te ochoczo włączają się pracownicy. Od ponad miesiąca zarówno bank, jak i wolontariusze wspierają Ukrainę i jej obywateli, angażując się w pomoc humanitarną. Fundacja Banku Pekao przekazała 500 tys. zł na specjalne konto Polskiego Czerwonego Krzyża, z przeznaczeniem na najpilniejsze potrzeby osób, które uciekły do Polski z powodu wojny. Uruchomiła też konto, na które pieniądze dla PCK mogą wpłacać pracownicy banku. Zastrzyk finansowy od fundacji dostało też Stowarzyszenie Maestria – Edukacja i Rozwój, które od pierwszych dni konfliktu pomaga uchodźcom w punkcie recepcyjnym w Tomaszowie Lubelskim – pieniądze poszły na zakup artykułów dla matek z dziećmi. Część funduszy Fundacji Banku Pekao zasiliło konto Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, które pomaga dzieciom i rodzinom zastępczym z Ukrainy. Szpital Dziecięcy przy ul. Niekłańskiej w Warszawie to kolejna instytucja, która znalazła się na fundacyjnej liście wsparcie – otrzymane środki placówka przeznacza dla dzieci i matki zza wschodniej granicy.

– Działania Fundacji Banku Pekao na rzecz uchodźców z Ukrainy to nasza szybka odpowiedź na bieżące problemy. Nie można jednak zapominać, że pomagamy w różny sposób, nie tylko finansowo. Niektórzy nasi pracownicy przyjmują ukraińskie rodziny pod swój dach, inni przekazują wsparcie rzeczowe albo angażując się jako wolontariusze. Choć największa uwaga skupiona w ostatnim czasie na pomocy uchodźcom z Ukrainy, nie zapominamy o innych potrzebujących. Można byłoby przytoczyć wiele przykładów hojności i altruizmu pracowników Pekao, którzy na bieżąco działają na rzecz ochrony środowiska, edukacji finansowej, seniorów czy dobra zwierząt – podkreśla Aleksandra Parkhotsik.

Podsumujmy: Bank Pekao jest postrzegany jako innowacyjny i otwarty na zmiany technologiczne, konsumenckie i rynkowe. Dzięki transformacji cyfrowej i rozwojowi kadry pracowniczej, coraz lepiej odpowiada na potrzeby różnych grup klientów. To decyduje o przewadze konkurencyjnej i wynikach finansowych organizacji. Swoim sukcesem bank chce się dzielić, realizując różne działania na polu CSR, zarówno przez Fundację Banku Pekao, jak i wolontariuszy.

Do tego dochodzi reputacja dobrego miejsca na zawodowy start. Warto wspomnieć, że już po raz dwunasty Bank Pekao zdobył wyróżnienie TOP Employer 2022 i tym samym znalazł się w prestiżowym gronie najlepszych pracodawców w Polsce. Ponadto, Bank Pekao uzyskał certyfikat HR Najwyższej Jakości 2022 przyznany przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Wyróżniona została też inicjatywa transformacji Kultury Organizacyjnej Banku. Za inwestowanie w edukację i rozwój kadr, Bank Pekao został mianowany tytułem Best Quality Employer 2021. W zeszłym roku także po raz kolejny został doceniony godłem Friendly Workplace przez portal MarkaPracodawcy.pl. Co więcej, bank otrzymał Nagrodę Specjalną za wysoki poziom kultury organizacyjnej, nowoczesne standardy relacji z pracownikami, zaangażowanie na rzecz przyjaznego dla zdrowia środowiska pracy, w tym za kompleksowe działania na rzecz ochrony zdrowia pracowników w kontekście Covid19.

Wszystko to sprawia, że Bank Pekao przyciąga najbardziej wartościowych pracowników. Obecnie poszukuje doradców do sieci sprzedaży bankowości detalicznej, inwestycyjnej, a także bankowości MŚP i korporacyjnej. Otwiera też swoje podwoje przed specjalistami od podatków, controllingu, HR, komunikacji i  compliance. Szczególnie dużo ofert zatrudnienia dotyczy ekspertów ds. ryzyka i analizy danych biznesowych. Nie brakuje również propozycji dla studentów i absolwentów takich kierunków, jak zarządzanie, ekonomia, matematyka, finanse i rachunkowość, psychologia, handel i marketing.

Wszystkie obecnie otwarte rekrutacje Banku Pekao można zobaczyć na stronie Kariera na bank.

Partnerem publikacji jest Bank Pekao