Związek Banków Polskich rozpoczął ogólnopolską kampanię na rzecz poprawy cyberbezpieczeństwa usług bankowych. Czynny udział w kampanii bierze Bank BNP Paribas, który wspiera swoich klientów w bezpiecznym bankowaniu. Bank organizuje szeroko zakrojone akcje edukacyjne, ale przede wszystkim oferuje klientom najnowsze rozwiązania technologiczne w obszarze cyber-security.
Bank BNP Paribas projektuje swoje produkty, usługi i systemy informatyczne z pełną świadomością możliwości, ale też i zagrożeń niesionych przez postępującą cyfryzację społeczeństwa. Zapewnienie Klientom i pracownikom komfortu korzystania z usług cyfrowych przy jednoczesnej stałej pracy na rzecz podnoszenia standardów bezpieczeństwa i wprowadzaniu rozwiązań chroniących przed nowymi cyfrowymi wyzwaniami jest jednym z elementów strategii banku na lata 2022-2025 GObeyond.
Te działania można podzielić na dwie główne kategorie. Jedną z nich są rozwiązania technologiczne, które dopasowują cyfrową działalność banku do potrzeb zmieniającego się rynku i pozwalają wykorzystywać najnowsze zdobycze technologii na rzecz zwiększania wygody i wydajności korzystania z usług bankowych, a także do przeciwdziałania zagrożeniom. Drugą kategorią jest troska o zwiększanie świadomości wśród Klientów i pracowników na temat potencjalnych zagrożeń oraz dobrych nawyków zwiększających bezpieczeństwo.
Technologie dla bezpieczeństwa
Bank BNP Paribas stale śledzi najnowsze trendy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i wykorzystuje je dla zabezpieczenia danych i środków swoich Klientów. Najnowszym przykładem takiego rozwiązania jest oferowana od niedawna ochrona behawioralna. Na podstawie algorytmicznej, automatycznej analizy wzorców zachowań Klientów w GOonline czy GOmobile opracowywany jest model behawioralny użytkownika, który można porównać do osobistego charakteru pisma. Jeżeli następnie zachowanie danego użytkownika będzie odbiegało od wzorca – bank może zastosować dodatkową autoryzację czy weryfikację.
„W dziedzinie cyberbezpieczeństwa zachodzi ciągła ewolucja, choć dziś należałoby już w zasadzie mówić o rewolucyjnym postępie zmian. Możliwości związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji tworzą zupełnie nowe perspektywy zagrożeń, jednocześnie dając potężne możliwości tworzenia nowego typu zabezpieczeń. Nie można jednak zapomnieć, że w kwestiach bezpieczeństwa wciąż kluczowi pozostają ludzie – zarówno pracownicy odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo, jak i szersza społeczność pracownicza banku. Z tego powodu, stale inwestujemy w ich ciągły rozwój i poszerzanie ich świadomości zagrożeń i środków zaradczych” – mówi Krzysztof Słotwiński, Dyrektor Zarządzający Pionu Bezpieczeństwa i Zarządzania Ciągłością Działania w Banku BNP Paribas.
Porady dla Klientów
Na dedykowanej stronie poświęconej cyberbezpieczeństwu – https://www.bnpparibas.pl/bezpieczenstwo – użytkownicy znajdą cały szereg informacji przygotowanych w różnej postaci. Są wśród nich zarówno przejrzyste listy podstawowych kroków do podjęcia – tzw. checklisty – by każdy mógł szybko zweryfikować bieżącą sytuację swoich zabezpieczeń. Dla osób, które chcą się dowiedzieć więcej, bank przygotował całą serię artykułów nt. technik stosowanych przez oszustów i hakerów wraz z poradami, jak się przed nimi obronić.
„Bank BNP Paribas to Bank Dobrych Decyzji – zarówno tych, które podejmujemy jako instytucja, jak i tych, które wspieramy u naszych Klientów. Troska o bezpieczeństwo i prywatność danych bankowych to jedna z fundamentalnych decyzji, jakie można podjąć w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie. Mamy jednak świadomość, że każdy człowiek idzie przez ten świat swoim tempem – dlatego też nasze porady dotyczące cyberbezpieczeństwa są napisane jak najprzystępniejszym językiem, w możliwie prosty sposób wyjaśniającym Klientom, co mogą zrobić, by ich pieniądze i dane były w banku bezpieczne” – mówi Karolina Czwarno-Kos, Lead Security Officer z Banku BNP Paribas.
Bank BNP Paribas przygotował także całą serię webinarów na temat cyberbezpieczeństwa. Nagrania z tych spotkań z ekspertami banku i wybranymi specjalistami zewnętrznymi są wygodnie dostępne na platformie YouTube, dzięki czemu można je oglądać w całości czy skupić się na potrzebnych w danej chwili fragmentach.
Duża część z sugerowanych przez bankowych ekspertów działań jest uniwersalna i może znaleźć zastosowanie w szerszej obecności w sieci. Bank przygotował także porady już kompletnie skupione na usługach bankowych. Klienci banku znajdą szczegółowe wskazówki, co zrobić, by ich cyfrowe finanse były bezpieczne – niezależnie od tego, czy korzystają z bankowości internetowej GOonline, czy aplikacji GOmobile. Porady dla siebie znajdują również zarówno użytkownicy tradycyjnych, „plastikowych”, kart płatniczych, jak i osoby korzystające z ich cyfrowej wersji w telefonach komórkowych.
Kampania Związku Banków Polskich
Najnowsza kampania ZBP współgra z podejmowanymi przez Bank BNP Paribas działaniami edukacyjnymi i informacyjnymi. Wzmacnia ona dotychczasowy przekaz banku i przekaże wiedzę z dziedziny cyberbezpieczeństwa, już dostępną dla Klientów Banku BNP Paribas, jeszcze szerszej rzeszy odbiorców.
„Kwestie cyberbezpieczeństwa są poniekąd kwestiami społecznymi; przestępcom czasem wystarczy tylko jedno słabsze ogniwo do wyrządzenia szkód. Dlatego też z radością włączyliśmy się w nową akcję ZBP, dzięki której nasza krajowa „cyberodporność” powinna ulec poprawie – im więcej osób jest świadomych zagrożeń i potencjalnych przeciwdziałań, tym my wszyscy jesteśmy bezpieczniejsi” –mówi Karolina Czwarno-Kos, Lead Security Officer z Banku BNP Paribas..
Kampania ZBP skupia się na mediach społecznościowych, portalach internetowych i telewizjach ogólnopolskich. Na stronie bankiwpolsce.pl znajdują się przydatne informacje na temat najczęstszych oszustw, których dopuszczają się cyberprzestępcy i sposobów, jak się przed nimi bronić.
Źródlo: BNP Paribas