Bank BNP Paribas wdraża nową strategię IT. Chce przebudować ekosystem core bankingu. Pierwsze efekty zmian w 2023 roku

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie strategii GObeyond na lata 2022-2025. Jednym z jej elementów jest nowa strategia IT – IT@Scale. Zakłada ona przebudowę architektury odziedziczonej po fuzjach. Bank stawia na rozwiązania chmurowe i zwiększenie roli otwartej bankowości. Chce stworzyć architekturę modularną opartą o interfejsy API i mikroserwisy. Inwestycje technologiczne banku w latach 22-25 wyniosą 1,5 mld zł.

fot. BNP Paribas

O zmianach rozmawiamy w przedstawicielami banku, odpowiedzialnymi za nową strategię IT. Joanna Ostrowska-Szajnfeld, Dyrektorka Departamentu Rozwoju i Organizacji IT w Banku BNP Paribas, tłumaczy, że transformacja ekosystemu core bankingu nie oznacza jego wymiany ale ograniczenie jego roli w całościowym ekosystemie.

–  W ramach transformacji ekosystemu core bankingu zdefiniowaliśmy 3 poziomy ambicji – pierwszy, który nazywamy „fix the basics” koncentruje się na podniesieniu efektywności operacyjnej banku poprzez optymalizację procesów i uproszczenie architektury systemów i aplikacji. Drugi poziom ambicji, „lean and loved by clients” ma na celu znaczącą poprawę doświadczeń naszych klientów poprzez intuicyjne, szybkie i w pełni cyfrowe procesy i produkty. Trzeci poziom ambicji „Open Banking Winner” ma zapewnić konkurencyjną pozycję Banku BNP Paribas na rynku finansowym przyszłości – mówi Joanna Ostrowska-Szajnfeld.

Nowa oferta ma być lepiej dopasowana do klientów

Podkreśla, że bank chce w prosty, przemyślany i bezpieczny sposób odpowiadać na potrzeby finansowe swoich klientów. – Mamy świadomość, że dla naszych klientów produkt bankowy nie jest celem samym w sobie, ale drogą do osiągnięcia celów biznesowych i prywatnych. W tym kontekście przebudowujemy procesy, model danych i architekturę IT. W efekcie bank będzie działał bardziej efektywnie, natomiast nasza oferta produktowa będzie mogła być lepiej dopasowana do oczekiwań i potrzeb klientów.

Jakie konkretne zmiany odczuje klient? Dyrektor tłumaczy, że użytkownik dostanie lepiej dopasowane i elastyczne produkty. Będzie też mógł korzystać z omnikanałowej obsługi. – Wdrożymy intuicyjne procesy sprzedażowe i posprzedażowe, dzięki większej sprawności w wykorzystaniu danych oraz zoptymalizowanej architekturze workflow i silników procesowych – mówi Joanna Ostrowska-Szajnfeld.

Bank stawia na chmurę

Piotr Chrapała, Dyrektor Zarządzający Pionu Nowych Technologii i Wsparcia IT w Banku BNP Paribas tłumaczy z kolei, że bank chce wykorzystać w tym celu rozwiązania chmurowe.

– Głównym celem jest szybsze, zautomatyzowane i przede wszystkim skalowalne dostarczanie infrastruktury oraz przejrzystość kosztów, a wszystko po to, aby w końcowym rozrachunku skrócić Time to market dla rozwiązań budowanych w banku – mówi Chrapała.

Dodaje, że w zakresie chmury publicznej, bank będzie chciał skorzystać w pierwszej kolejności z rozwiązań, których odwzorowanie w obecnym środowisku nie jest możliwe lub jest zbyt kosztowne.

– Narzędzia do komunikacji i współpracy zawarte w pakiecie Microsoft Office 365, narzędzia wykorzystujące AI, ale również możliwość przygotowania środowisk zapasowych wybranych systemów bankowych, będą naszymi pierwszymi celami. Chcemy zastosować podejście, które nazwaliśmy „Smart Cloud”, polegające na selekcji najlepszego rozwiązania spełniające nasze wymaganie w zakresie bezpieczeństwa, skalowalności, kosztów i oczywiście funkcjonalności – mówi Piotr Chrapała, Dyrektor Zarządzający Pionu Nowych Technologii i Wsparcia IT w Banku BNP Paribas

Nowe usługi pozabankowe

Jakie usługi pozabankowe pojawią się na nowej platformie? – W ramach strategii IT@Scale nie koncentrujemy się na wybranej konkretnej usłudze. Kluczowa dla nas jest gruntowna transformacja naszego ekosystemu rozwiązań technologicznych, jak i wprowadzenie nowoczesnej platformy do integracji i ekspozycji naszych usług poprzez API – dodaje Tomasz Ćwik, Dyrektor Departamentu Strategii i Architektury w Banku BNP Paribas.

Tłumaczy, że w horyzoncie najbliższych lat, kluczowa będzie łatwość oraz szybkość integracji i skalowania z partnerami z innych branż poprzez oferowanie ich usług klientom banku. Bank będzie też chciał wykorzystać swoje usługi na platformach partnerów.

– Jako partnerów rozumiemy nie tylko firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej z duża bazą klientów, ale także współpracę ze wschodzącymi firmami o ciekawym modelu biznesowym i oferującymi innowacyjne usługi czyli startupami. Zależy nam, aby nasze usługi były dostępne tam, gdzie klienci ich potrzebują – mówi Ćwik.

– Konkretne usługi oferowane w ramach naszej otwartej bankowości oraz poprzez partnerów będą stopniowo komunikowane wraz z nawiązywaniem przez bank kolejnych partnerstw – jednak kluczowym celem nowej strategii IT jest umożliwienie integrowania nowych usług i eksponowania istniejących w sposób szybki i łatwy, zarówno w naszych rozwiązaniach jak i rozwiązaniach partnerów  – dodaje.

Bank szacuje, że inwestycje technologiczne w ramach strategii GObeyond wyniosą 1,5 mld zł na przestrzeni lat 2022-25, z czego ok. 250 mln zł będą stanowiły wydatki na transformację ekosystemu core bankingu. Pierwsze rozwiązania zostaną dostarczone w roku 2023, natomiast największy wpływ transformacji klienci odczują w latach 2024-25.