Zarząd i Rada Nadzorcza Banku BPH przyjęły strategię przebudowy platformy biznesowej Banku BPH po połączeniu, która wyznacza nowe plany, w oparciu o zmienione warunki działania i otoczenie makroekonomiczne.
- stopniowe wychodzenie do końca 2011 roku z linii biznesowych o niskim potencjale wzrostu, takich jak sprzedaż ratalna i sprzedaż kredytów samochodowych poprzez pośredników
- koncentracja na pięciu filarach biznesu: kredytach gotówkowych, kartach kredytowych, depozytach/rachunkach bieżących, produktach dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz średniej wielkości klientów korporacyjnych w celu wzmocnienia możliwości wzrostu, które pojawiły się w związku z połączeniem banków
- solidna baza kapitałowa dla bieżących operacji i rozwoju w przyszłości, ze współczynnikiem wypłacalności przekraczającym 12%, a także stabilna płynność
- plany ekspansji i optymalizacji sieci oddziałów w latach 2010-2012 poprzez otwieranie nowych placówek i jednocześnie konsolidację niektórych pokrywających się lokalizacji
- strategiczne podejście do jakości aktywów i poprawy efektywności w celu zapewnienia stabilnego i optymalnego rozwoju – wskaźnik koszty/dochody (C/I) poniżej 60% w 2012 roku
– Bank dokonał dogłębnej i szczegółowej oceny realizowanej strategii oraz potencjału wzrostu. Jej wyniki potwierdziły perspektywy przyszłego wzrostu i rozwoju – powiedział Józef Wancer, prezes zarządu Banku BPH. – Bank BPH podtrzymuje swoje zobowiązanie długoterminowego rozwoju jako bank uniwersalny, jednak istnieje konieczność spowolnienia tego procesu w celu przebudowy oraz przywrócenia zyskowności banku w krótkoterminowej perspektywie. Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dochodowości poszczególnych produktów wraz z ich profilami ryzyka, wierzymy, że mamy możliwość uproszczenia naszej oferty i skoncentrowania się na wachlarzu produktów detalicznych, w których mamy silną przewagę konkurencyjną i perspektywy wzrostu: kredytach gotówkowych, kartach kredytowych oraz depozytach/rachunkach bieżących, a także usługach dla MSP i średniej wielkości klientów korporacyjnych. Miarą naszego sukcesu w tych obszarach już są: wzrost wolumenu kredytów gotówkowych o 60% w ciągu 3 lat, pierwsza pozycja na rynku pod względem liczby kart kredytowych, zebranie blisko 2 mld zł depozytów w pierwszym kwartale 2010 roku na nowo wprowadzonych kontach oszczędnościowych oraz odbudowa od podstaw bankowości korporacyjnej, która jest samofinansującym się biznesem o wartości 1,4 mld zł – dodał Józef Wancer.
Bezpieczny i optymalny rozwój banku będzie prowadzony w oparciu o strategiczne podejście do jakości aktywów. Kryterium to w największym stopniu będzie decydować o rozwoju akcji kredytowej. Zysk netto będzie rósł wraz ze wzrostem marży dochodowej i stabilnym poziomem należności.
Bank BPH będzie nadal inwestował w kanały sprzedaży bezpośredniej. Plan na lata 2010-2012 zakłada otwieranie oddziałów własnych oraz rozbudowę sieci placówek franczyzowych, a także rezygnację w tym okresie z niektórych oddziałów w pokrywających się lokalizacjach, jak również zwiększenie potencjału bankowości internetowej.
W celu skierowania zasobów do wiodących produktów i segmentów oraz przywrócenia zyskowności banku, w ciągu najbliższych 18 miesięcy wygaszana będzie działalność w zakresie finansowania sprzedaży ratalnej i kredytowania samochodów przez pośredników, wraz z wygasaniem umów. Działalność ta nie gwarantuje wystarczającego zwrotu i ma ograniczony potencjał wzrostu. Kroki te pozwolą w krótkim czasie przywrócić zyskowność Banku BPH, a w dłuższym – spozycjonować Bank na przyszły wzrost.
Wraz z definiowaniem nowych założeń strategii, bank przeprowadził ponowny przegląd zatrudnienia. W jego wyniku 6 maja 2010 roku zarząd Banku BPH podjął decyzję o rozpoczęciu negocjacji z organizacjami związkowymi w sprawie racjonalizacji zatrudnienia. Zostanie ono zmniejszone o maksymalnie 1514 pracowników w latach 2010-2011, co będzie wynikiem integracji po połączeniu, poprawy efektywności oraz wychodzenia z linii biznesowych, które nie są dla banku strategiczne.
– Równocześnie przekształcamy wewnętrznie organizację tak, by wzmocnić odpowiedzialność, poprawić wyniki, a także bardziej efektywnie dopasować organizację do naszej strategii – powiedział Richard Gaskin, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. Operacyjnych Banku BPH.
Dzięki strategicznym działaniom wymienionym powyżej, bank przewiduje, że powróci do trwałej zyskowności w 4 kwartale tego roku, wypracuje zysk w 2011 roku, a także obniży wskaźnik koszty/dochody (C/I) poniżej 60% do 2012 roku, czyli do poziomu właściwego dla banków o podobnym profilu. Bank BPH ogłosił dzisiaj stratę w wysokości 54 mln zł za I kwartał, która odzwierciedla wyższe odpisy na utratę wartości w związku z przewidywanym wzrostem kredytów z utratą wartości. Jest to spowodowane pogorszeniem jakości portfela kredytowego wynikającym z wysokiego poziomu bezrobocia i wyższego niż zakładany poziomu zadłużenia klientów w warunkach nadal wątłego ożywienia gospodarczego. Bank już zareagował na tę sytuację, zaostrzając politykę kredytową, ale spowodowało to również wypracowanie niższych niż pierwotnie planowano wolumenów/przychodów. Pomimo tego bank podjął strategiczną decyzję, aby utrzymać w przyszłości swoje nowe standardy polityki kredytowej, zatem musi obecnie przebudować swoje produkty oraz kanały dystrybucji tak, aby zapewnić powrót do zyskowności i repozycjonować Bank na przyszły wzrost.
– Bank BPH będzie organizacją mocniej skoncentrowaną na celach – odnoszącą sukcesy w głównych segmentach działalności, generującą zyski dla inwestorów i dostarczającą klientom wartościowych produktów. Na Węgrzech i w Czechach w oparciu o ten model stworzyliśmy wiodące banki i jesteśmy przekonani, że to samo możemy zrobić w Polsce. Jesteśmy długoterminowo zaangażowani w Polsce oraz przekonani, że mamy strategię odpowiednią dla zapewnienia przyszłego wzrostu – dodał Richard Gaskin.
Źródło: Bank BPH