Bank jak McDonald’s?

Osoby kojarzące banki spółdzielcze jedynie z niewielkimi instytucjami i brakiem nowoczesnych rozwiązań dostały „pstryczka w nos”. Tym razem od Łąckiego Banku Spółdzielczego, który wprowadził bankomaty drive (bankomaty podjazdowe).

Pierwsze bankomaty podjazdowe wprowadzono w Stanach Zjednoczonych. Według danych NCR Polska w USA udostępniono kilka tysięcy bankomatów tego typu. W Europie usługa dopiero się rozwija, a liczba bankomatów oscyluje w granicy 500. „Bankomaty podjazdowe w Polsce są nowatorskim rozwiązaniem i nie są jeszcze tak popularne jak na świecie. Liczba bankomatów drive zainstalowanych w naszym kraju wynosi ok. 20, z czego ponad połowę dostarczył NCR” – mówi Arkadiusz Sawicki, dyrektor handlowy NCR Polska.

Pionierem w tej dziedzinie jest Łącki Bank Spółdzielczy. Pierwszy bankomat podjazdowy wprowadził w czerwcu br., obecnie posiada pięć urządzeń tego typu. Maria Rysiewicz, prezes zarządu Łąckiego Banku Spółdzielczego zapytana o powód wprowadzenia bankomatów drive odpowiada: „Nasz Bank stara się na bieżąco reagować na potrzeby naszych klientów. Zainstalowane przez nas bankomaty podjazdowe, są tego doskonałym przykładem. Pomysł ten poddał nam jeden z klientów Banku, który zarazem jest udziałowcem. Czas pokazał, że bankomat podjazdowy jest dobrym rozwiązaniem. Cieszy się dużym zainteresowaniem, co przełożyło się na zainstalowanie przez Bank większej liczby tego typu urządzeń”.

Bankomat drive, czyli?

Bankomat, w którym klient ma możliwość dokonania transakcji bez konieczności wysiadania z samochodu. Jest to urządzenie samoobsługowe, całkowicie zautomatyzowane. Bankomaty SelfServ38, którymi dysponuje Łącki Bank Spółdzielczy wyposażone są w pionowy monitor oraz klawiaturę, umożliwiającą łatwy i szybki dostęp do usług banku dla klientów, również tych niepełnosprawnych np. poruszających się na wózku inwalidzkim, czy niedowidzących. Klient korzystający z bankomatu drive może m.in. wpłacić i wypłacić gotówkę, zrealizować przelewy i opłaty np. za prąd czy telefon, dokonać wymiany waluty obcej, doładować komórkę, wypłacić gotówkę bez użycia karty (np. za pomocą telefonu), uruchomić wideo konferencję z pracownikiem banku (stojąc przy bankomacie można porozmawiać z doradcą bankowym), czy też otworzyć lokatę. Bankomat podjazdowy realizuje większość usług bankowych bez konieczności odwiedzania oddziału Banku. Łącki Bank Spółdzielczy nie wykorzystuje jeszcze wszystkich funkcji, deklaruje jednak, że to kwestia czasu.

Pierwsze reakcje

Kiedy na stacji benzynowej zamontowano bankomat podjazdowy, ze względu na początkowy brak oznaczeń klienci stacji przyglądali mu się z ciekawością. Próbowali również zdefiniować jego funkcję. Przedstawiciele Banku wyciągnęli wnioski z tej lekcji. Świadczą o tym słowa Rafała Szopińskiego, członka Zarządu ds. bezpieczeństwa technicznego: „Pierwsze reakcje klientów dotyczące bankomatu podjazdowego pokazały, że dużą rolę w komunikacji z klientem odgrywają odpowiednie oznaczenia wizualne. Początkowo bankomat podjazdowy nie posiadał logo Banku, w związku z tym klienci, którzy z niego korzystali wychodzili z samochodu. Widząc ekran zamontowany pionowo zrozumieli, że bankomat został stworzony dla osób zmotoryzowanych. Chcąc uniknąć podobnych sytuacji i reagując na potrzeby rynku, odpowiednio oznakowaliśmy bankomaty podjazdowe oraz przygotowaliśmy specjalne ulotki informujące o jego funkcji. Kampania ta w obszarze, w którym działa nasz Bank odniosła pożądany skutek”. Pomimo pierwszych trudności dotyczących zdefiniowania funkcji bankomatu klienci oceniają go pozytywnie.

„Uważam, że wprowadzenie przez Łącki Bank Spółdzielczy bankomatu podjazdowego to bardzo dobre rozwiązanie. Jest to urządzenie szczególnie przydatne klientom przemieszczającym się po polskich drogach. Częste przejazdy skutkują wzmożonymi odwiedzinami stacji benzynowych. Dzięki bankomatom podjazdowym i ich rozmieszczeniu w punktach łatwo dostępnych dla kierowców, mogę jednocześnie zatankować samochód i wybrać z bankomatu potrzebną mi w danym momencie kwotę. Jest to dla mnie znaczne ułatwienie oszczędzające mój czas” – tłumaczy Pan Krzysztof Szarek, klient korzystający z bankomatu drive. Bankomaty podjazdowe mają jednak więcej zalet.

Kolejnym plusem, który podkreślają klienci jest zawarty w bankomacie Internet Banking. Dzięki niemu można zrealizować większość spraw bez przychodzenia do oddziału. Możliwe jest m.in. spłacenie raty kredytu. Oczywiście bankomat drive to nie tylko plusy. Posiadanie urządzenia tego typu wiąże się z większym kosztem utrzymania niż w przypadku tradycyjnego bankomatu. Łącki Bank Spółdzielczy zastanawia się także czy polska zima nie zakłóci jego prawidłowego funkcjonowania.

Bankomat podjazdowy stał się darmową reklamą Łąckiego Banku Spółdzielczego w mediach. Wszystko dzięki temu, że jako pierwszy spośród banków spółdzielczych w Polsce wprowadził rozwiązanie tego typu. Niedługo przekonamy się czy podobnie jak media sektor bankowości spółdzielczej zainspiruje się pomysłem wprowadzonym przez Łącki Bank Spółdzielczy i czy ten typ bankomatów spełni oczekiwania klientów, a bankom zapewni rentowność ich funkcjonowania.

Marta Gwizdak, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych