Bank Millennium ogłasza nowy etap strategii rozwoju oraz odświeża wizerunek

W roku 2005 Bank Millennium osiągnął najwyższy zysk netto w swojej 16-letniej historii.  Jest to efekt znaczącego wzrostu wyników powtarzalnych, ale także wyników nadzwyczajnych, w tym ostatecznego rozliczenia sprzedaży pakietu akcji PZU.

Na poziomie operacyjnym rok 2005 był nowym etapem  realizacji strategii rozwoju banku. Usprawniona została działalność detaliczna oparta na sieci oddziałów a jednocześnie  położono szczególny nacisk na prowadzenia działalności przez alternatywne kanały dystrybucji ( sprzedaż bezpośrednia,  pośrednicy oraz Internet), co znacznie wzmocniło pozycję konkurencyjną Banku na polskim rynku bankowym.

W związku z bardzo dobrymi wynikami banku, Zarząd Banku, za zgodą Rady Nadzorczej, przedłoży Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy wniosek o wypłacenie dywidendy w wysokości  458,6 mln zł , co stanowi 81% rocznego zysku netto i  daje 0,54 zł na akcję i rentowność z dywidendy na poziomie 10,3%.

Bank ogłasza również nowy etap strategii swojego rozwoju oraz plan otwarcia 160 nowych oddziałów do 2008 roku w celu zdynamizowania współpracy z firmami z sektora małych przedsiębiorstw i zamożnymi klientami indywidualnymi a także nową identyfikację wizualną marki.

Należy podkreślić następujące aspekty związane ze znaczną poprawą rentowności podstawowej działalności banku:

Wyniki operacyjne w roku 2005

Detal: Wskaźnik sprzedaży krzyżowej (cross-selling) zwiększył się z 2,4 do 2,75 produktów na klienta

Kredyty hipoteczne: 10,8% udział w rynku, 2,4 mld zł nowych kredytów, 3 miejsce na  rynku nowo udzielonych kredytów

Kredyty konsumpcyjne: 39% wzrost

Karty kredytowe: 82% wzrost, wzrost o  56 tysięcy kart do 124 tys.

Fundusze inwestycyjne: wzrost o 266%, ponad 1,2 mld zł w zarządzaniu, udział w rynku zwiększył   się    z 1,2% do 2,6%           

Środki klientów: 12% wzrost

Bancassurance: 323 mln zł przypisu składki brutto, zebrano 286 mln zł środków klientów

Leasing: 17% wzrost nowych umów, udział w rynku ruchomości 6,7%

Internet: zarejestrowano 115 tys. nowych klientów, ich łączna liczba wzrosła do 275 tys.

Wyniki finansowe za rok 2004 przedstawione w sprawozdaniu zostały wyliczone na bazie pro-forma, tzn. są one w pełni zgodne z zasadami MSR. Z drugiej strony, aby umożliwić lepsze  porównanie, wyniki na transakcjach Swapów Walutowych oraz Cross Currency Swap których zawarcie wynika z portfela kredytów udzielanych w walutach obcych przedstawione są w pozycji Wynik z tytułu odsetek, choć księgowo w 2005 r.  klasyfikowane są one pozycji Wynik na operacjach finansowych. Zarząd jest przekonany że wspomniane korekty, które zostały wprowadzone dla celów prezentacyjnych, pozwalają na lepsze porównanie i zrozumienie wyników Grupy.

Główne czynniki wpływające na wyniki finansowe Grupy Banku Millennium w roku 2005

I – Wyniki Finansowe

Wynik działalności operacyjnej

(mln zł)

2005

pro forma

2004

pro forma

Zmiana

Wynik z tytułu odsetek (*)

620,1

598,2

3,7%

Wynik z tytułu prowizji

264,8

224,7

17,9%

Pozostałe dochody pozaodsetkowe

596,1

638,0

-6,6%

     w tym zdarzenia jednorazowe

465,0

522,3

 

Wynik działalności operacyjnej

1481,0

1460,9

1,4%

Wynik działalności operacyjnej bez zdarzeń jednorazowych

1016,0

938,6

8,2%

(*) w tym marża na transakcjach swapów walutowych i cross currency swap

Wynik z tytułu odsetek  (wraz z marżą na transakcjach swapów walutowych i cross currency swap) zanotowany przez Grupę Banku Millennium w roku 2005 wyniósł 620,1 mln zł i był 3,7% wyższy niż w roku 2004 (598,2 mln zł). Poprawa ta została zanotowana w warunkach niższych rynkowych stóp procentowych, zwłaszcza w drugiej połowie roku, oraz zwiększonej walki konkurencyjnej o depozyty i presji na obniżenie marż depozytów. Z drugiej strony, Grupa zaczęła odnosić korzyści ze większych obrotów i z generalnej poprawy jakości aktywów. 

Wynik z tytułu prowizji  wzrósł o prawie 17,9% (z 224,7 mln zł do 264,8 mln zł) w dużej mierze dzięki znaczącej poprawie w zakresie sprzedaży krzyżowej ( cross selling). Na wzrost prowizji wpłynęły głównie wzrosty w zakresie kredytów (+58%), kart kredytowych (+29%) oraz funduszy inwestycyjnych (+100%).

Pozostałe przychody pozaodsetkowe wyniosły 596,1 mln zł w porównaniu z 638,0 mln zł w poprzednim roku. Pozycja ta obejmuje wynik ostatecznego rozliczenia transakcji PZU (416,5 mln zł ponad powiązaną transakcję swap) a także 48,5 mln zł dywidendy z PZU. Natomiast w roku 2004 pozycja ta  obejmowała wynik na sprzedaży portfela kredytów samochodowych oraz pierwotnie zaksięgowany zysk kapitałowy z tytułu sprzedaży akcji PZU.

Wynik działalności operacyjnej osiągnął 1481 mln zł. Po wyłączeniu wpływu wspomnianych jednorazowych pozycji przychodowych, wynik ten wyniósł 1016 mln zł, czyli był o 8,2% wyższy niż w roku poprzednim (938,6 mln zł, także po wyłączeniu wpływu zdarzeń jednorazowych).

KOSZTY

Koszty działalności operacyjnej

(mln zł)

2005

 

2004

pro forma

Zmiana

Koszty osobowe

326,3

309,2

5,5%

Inne koszty administracyjne

343,8

360,4

-4,6%

Koszty ogółem bez amortyzacji

670,0

669,6

0,1%

Amortyzacja i utrata wartości środków trwałych

108,4

339,0

-68%

 – w tym amortyzacja nadzwyczajna

22,1

221,3

 

Koszty ogółem

778,5

1008,6

-22,8%

W roku 2005 koszty ogółem Grupy Banku Millennium spadły o 22,8% w porównaniu z poprzednim rokiem (778,5 mln zł w porównaniu z 1008,6 mln zł). 

Koszty osobowe oraz Pozostałe koszty administracyjne utrzymały się na poprzednim poziomie (670 mln zł w porównaniu do 669,6 mln zł w 2004). Spadek Pozostałych kosztów operacyjnych o 16,6 mln zł (-4,6% w skali roku) został skompensowany zwiększeniem Kosztów osobowych o +17,1 milionów PLN (+5,5% w skali roku). Wynik ten jest szczególnie znaczący w roku , w którym znacznie wzrosła skala działalności,  rozpoczęto  prace nad rozwojem  nowych kanałów dystrybucji a liczba pracowników wzrosła o 4,1% ,  w ślad za rozwojem działalności. Bank wypłacił też wyższe premie wynikające z lepszych wyników handlowych.

Na dzień 31 grudnia 2005 roku Grupa Banku Millennium zatrudniała 4484 osób, w porównaniu z 4306 na koniec grudnia 2004 roku.

Amortyzacja (uwzględniając utratę wartości środków trwałych) spadła o 68% (z 339 mln zł do 108,4 mln zł), ponieważ poziom pozycji nadzwyczajnych w roku 2005 (22,1 mln zł) był znacznie niższy niż w 2004 (221,3 mln zł, co także wpłynęło na obniżenie poziomu bieżących odpisów amortyzacyjnych w roku 2005).

Wskaźnik kosztów do dochodów w roku 20 wyniósł 52,6% (74,4% przy wyłączeniu pozycji jednorazowych), co stanowiło znaczną poprawę w porównaniu z rokiem 2004.

Kontynuacja udanego wdrożenia programów windykacji kredytów oraz odpowiednie zarządzanie ryzykiem pozwoliło grupie w roku 2005 na uwolnienie 7,2 mln zł rezerw. Pomijając pozytywny wpływ odzyskania odpisanych już należności na rezerwy, wartość tych rezerw wyniosłaby 31,4 mln, co stanowiłoby spadek o 73% w porównaniu z poprzednim rokiem (115 mln zł rezerw bez windykacji odpisanych kredytów).

Zysk brutto Grupy Banku Millennium w roku 2005 wyniósł 709,7 mln zł. Zysk netto to 567,1 mln zł, czyli ponad dwa razy więcej niż wynik pro forma z roku 2004 (271,3 mln zł).

II – WYNIKI OPERACYJNE

Na dzień 31.12.2005 r. ogólna wartość Aktywów Netto wyniosła 22.316 mln zł. Zanotowano wzrost o 14% w skali roku.

Wybrane wielkości bilansowe

(mln zł)

31.12.2005

 

31.12.2004

(pro forma)

Zmiana

Aktywa razem

22 316

19 581

14,0%

Środki klientów razem (1)

15 606

13 917

12,1%

  – w tym depozyty

13 994

13 388

4,5%

  – w tym fundusze inwestycyjne

1 603

438

266%

Razem kredyty udzielone klientom

9 592

7 103

35,0%

Kapitał własny

2 391

2 052

5,6%

(1) pozycja obejmuje depozyty klientów, obligacje detaliczne, ubezpieczeniowe produkty oszczędnościowe I fundusze inwestycyjne

W roku 2005 wartość netto kredytów udzielonych klientom wzrosła o 35% w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła 9 592 mln zł.

Zwiększenie stanu kredytów wynikało głównie z dynamicznego wzrostu portfela kredytów hipotecznych, który ma obecnie 37,5% udział w portfelu kredytowym Banku. W roku 2005 sprzedaż nowych kredytów hipotecznych wyniosła 2392 mln zł, czyli ponad 4 razy więcej niż w roku 2004 (616 mln zł), co pozwoliło Bankowi na utrzymanie dobrej, trzeciej pozycji na rynku z 10,8-procentowym udziałem w nowej sprzedaży (do listopada). Te doskonałe wyniki zostały osiągnięte dzięki lepszym wynikom sprzedaży przez  sieć oddziałów oraz dzięki udanemu wykorzystanie tak zróżnicowanych kanałów dystrybucji jak sprzedaż bezpośrednia,  brokerzy i portale internetowe.  Silny wzrost o 39% ,do poziomu 521 mln zł , zanotowano także w pozostałych kredytach detalicznych. Głównymi czynnikami wzrostu było: wzrost operacji przy użyciu   kart kredytowych, pożyczki gotówkowe oraz kredyty w rachunku bieżącym.  

Liczba kart kredytowych sprzedanych przez bank w roku 2005 wzrosła o 82% w porównaniu z rokiem 2004  i wyniosła  123,7 tys. na dzień 31.12.2005. Ten wzrost wynika przede wszystkim z bardziej intensywnej działalności w zakresie sprzedaży krzyżowej ( cross-selling). Najlepszym w roku był czwarty kwartał , w którym sprzedano ponad 25,000 kart kredytowych. Wartość kredytów na kartach kredytowych prawie się podwoiła w skali roku,  i osiągnęła poziom 143,7 mln zł.

Łączne środki klientów, w tym obligacje i fundusze inwestycyjne, na dzień 31.12.2005 r. wyniosły 15.606 mln zł, rosnąc o 12,1% w porównaniu z rokiem 2004 (13.917 mln zł). Największy wzrost zanotowały Fundusze Inwestycyjne – wzrost o 266% do poziomu 1603 mln zł, co dało bankowi wzrost udziału w rynku z 1,2% do 2,6%. W roku 2005 bank we współpracy z grupą PZU dodał do swojej oferty ubezpieczeniowe produkty oszczędnościowe. Na koniec roku ogólna wartość tych produktów osiągnęła 286 mln zł.

Produkty i usługi Banku Millennium zostały docenione przez niezależnych ekspertów i media branżowe. W rankingu “Najlepszy Bank dla Przedsiębiorstw” przygotowanym przez czasopismo Forbes oferta Banku Millennium dostępna pod markami Millennium Biznes i Bankowość Przedsiębiorstw została uznana za jedną z najlepszych na rynku I uplasowała się na trzecim miejscu. Millenet – bankowość internetowa Banku Millennium dla klientów indywidualnych – został wyróżniony nagrodą “Najlepszego Polskiego Banku Internetowego dla Klientów Indywidualnych” (“Best Consumer Internet Bank in Poland”) przyznaną przez międzynarodowe czasopismo Global Finance. Karta Millennium VISA Economic została nagrodzona dwa razy jako najlepsza karta kredytowa w Polsce (przez  dziennik Rzeczpospolita oraz czasopismo Forbes). Kredyty hipoteczne zdobywały czołowe miejscach w różnych rankingach tworzonych przez niezależnych doradców finansowych (Expander, Open Finance).  Oferta kredytów konsumpcyjnych (MilleKredyt Zima) zajęła pierwsze miejsce w rankingu Businessweek i drugie w rankingu Wprost.

W roku 2005 liczba klientów korzystających z usług banku przez internet sięgnęła 288 tysięcy, z czego 275 to klienci indywidualni, których liczba wzrosła o 71% w porównaniu z końcem roku 2004. Obecnie 70% transakcji klientów indywidualnych i prawie 90% transakcji klientów biznesowych realizuje się poprzez kanały elektroniczne.

W roku 2005 bank osiągnął znaczący wzrost  działalności bancassurance, co wynikło głównie z ubezpieczeń powiązanych  powiązanych z depozytami ,  z ubezpieczeń związanych z kredytami hipotecznymi oraz ubezpieczeń kart płatniczych. Wartość pobranych składek wyniosła 323 mln zł, co stanowi szacunkowo 8-10% udziału w rynku.

III – JAKOŚĆ KREDYTÓW I WYPŁACALNOŚĆ

Jakość portfela kredytowego grupy (wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości) na koniec roku 2005 była najwyższa  od roku 1999, przełamując poziom 10%. Wskaźnik kredytów nieregularnych wyniósł 9,97%, w porównaniu z 13,06% w czerwcu 2005 r. Ta poprawa wynikła ze spadku łącznej wartości kredytów nieregularnych w drugiej połowie roku o 140 mln zł (12%), wzrostu portfela kredytowego i generalnie lepszej jakości aktywów. Było to  efektem efektywnej polityki kredytowej oraz bardzo skutecznych wysiłków windykacyjnych i restrukturyzacyjnych.

Wskaźnik kredytów nieregularnych według poprzedniego standardu (PSR) spadł w tym samym okresie z 14,7% do 10,2%. Pokrycie kredytów nieregularnych rezerwami w drugiej połowie roku 2005 wzrosła z 62% do 65%.

Wskaźniki jakości kredytów

31.12.2005

30.06.2005

31.12.2004

Razem kredyty nieregularne* (mln zł)

1 023

1 163

b.d.

Wskaźnik kredytów nieregularnych do Kredytów ogółem

9,97%

13,06%

b.d.

Wskaźnik kredytów nieregularnych (PSR**) do Kredytów ogółem

10,18%

14,67%

16,89%

Wskaźnik łącznych rezerw do kredytów nieregularnych

65,1%

61,7%

b.d.

* wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

** wg Polskich Standardów Rachunkowości

Wypłacalność

Wskaźnik Współczynnik wypłacalności Grupy Banku Millennium  utrzymał e wysoki poziom 19,1% (bez zysku netto roku 2005) w porównaniu do 22,4% w poprzednim roku.

IV – PROPONOWANA WYPŁATA DYWIDENDY

Biorąc pod uwagę rekordowy zysk netto Banku Millennium w roku 2005 oraz utrzymanie bardzo wysokiego wskaźnika wypłacalności, Zarząd Banku przedstawi akcjonariuszom propozycję wypłaty kwoty 458,6 mln zł (81% zysku netto) w formie dywidendy od wyników z roku 2005, co daje 0,54 zł na akcję i rentowność z dywidendy na poziomie 10,3%. Propozycja ta jest zgodna z polityką dywidend banku oraz z publicznie ogłoszonym celem zachowania w banku kapitału, który zapewni niezbędne wsparcie dla bardzo ambitnej strategii rozwoju banku na następne 3 lata.

V – ROZBUDOWA SIECI ODDZIAŁÓW, NOWY MODEL DYSTRYBUCJI ORAZ WIZERUNEK

Bank Millennium poinformował o wprowadzeniu istotnych dla klientów zmian w swojej działalności na rynku polskim. Zmiany te obejmują:

·         Znaczną rozbudowę sieci oddziałów: 160 nowych oddziałów do roku 2008

·         Rozwój oddziałów wielosegmentowych do obsługi nowych segmentów klientów poza obsługiwanymi do tej pory

·         Nowe podejście do klientów zamożnych i małych firm,

·         Nowe standardy identyfikacji wizualnej marki, w tym nowe logo, barwy, standardy wizualne i motto: “Inspiruje nas życie”.

 

Zmiany te stanowią naturalną kontynuację dalszego wzmocnienia  obecności Banku w Polsce. W chwili obecnej Bank Millennium:

·         jest wiodącym kredytodawcą hipotecznym (trzecie miejsce pod względem udziału w rynku nowych kredytów);

·         prowadzi coraz szerzej zakrojoną działalność w zakresie kart kredytowych,

·         ma ponad 650.000 klientów detalicznych;

·         zajmuje trzecie miejsce pod względem sprzedaży produktów bankowo-ubezpieczeniowych (bancassurance);

·         znacznie poprawił swoje podstawowe wyniki finansowe.

Po znaczącym umocnieniu swojej obecności w Polsce w latach 2001-2005 bank przystępuje obecnie do realizacji drugiego etapu swojej strategii ekspansji na rynku polskim.

Drugi etap obejmować będzie:

Rozbudowę sieci oddziałów: ponad 160 nowych, bardziej wygodnych dla klientów banku

W następnych trzech latach otworzy 160 nowych oddziałów (ponad  40% wzrost sieci). Oddziały te pomogą zapewnić pełną dostępność oferty banku na polskim rynku,  pod względem geograficznym  i z uwzględnieniem wszystkich jego segmentów.

Jedną sieć, trzy segmenty: prostszy bank dla klientów

Zgodnie z tymi założeniami nowe oddziały banku będą większe, lepsze i będą miały charakter wielosegmentowy. Oddziały te przyciągać będą najbardziej atrakcyjne segmenty polskich klientów – wymagających i doświadczonych we współpracy z bankami, klientów zamożnych i małe firmy.

BANK MILLENNIUM ODŚWIEŻA SWOJĄ TOŻSAMOŚĆ I WIZERUNEK FIRMOWY

Nowy wizerunek: Bank bardziej przyjazny . Nowe motto: “Inspiruje nas życie”.

Zbliżająca się rozbudowa sieci oddziałów, liczne innowacje produktów i sposobu dystrybucji oraz  koncentracja na najbardziej aktywnych segmentach klientów to dobry moment na odświeżenie wizerunku banku.

W czasie, gdy w podejściu banku do rynku polskiego zachodzą istotne i pozytywne zmiany, przebudowa tożsamości korporacyjnej i wartości banku to posunięcie logiczne, racjonalne i korzystne.  Proces przyjmowania nowej tożsamości zakończy się w maju 2006 roku wraz z przekształceniem oddziałów banku w całym kraju.

W związku z tym przyjmiemy nowy zbiór barw korporacyjnych – opartych na firmowym kolorze wiśniowym – nowy zbiór wartości korporacyjnych – podsumowanych mottem “Życie nas inspiruje” – oraz nowy układ standardów graficznych w dużym stopniu odpowiadający postrzeganiu i wartościom najbardziej wymagających segmentów klientów w Polsce. Standardy te opiszą Bank Millennium jako bank  lepszy, bardziej elegancki i dynamiczny.

Jako motto swojej działalności, bank przyjmie stosowane w Portugalii logo Millennium i hasło “Inspiruje nas życie”. Oznacza ono, że podstawą pracy, inwestycji i innowacji w Banku Millennium jest życie klientów.

Dokonując tego odświeżenia wizerunku Bank Millennium zamierza umocnić swoją pozycję nowoczesnego i uniwersalnego banku na polskim rynku oraz pozyskać nowe  możliwości biznesowe poprzez wzmocnienie swoich relacji z innymi instytucjami Grupy Millennium bcp w  dziesięciu krajach, świadcząc klientom pełną obsługę na poziomie krajowym I międzynarodowym,

BANK MILLENNIUM – WSKAŹNIKI KURSU AKCJI

       
 

31.12.2005

 

31.12.2004

       

Ilość wyemitowanych akcji na koniec okresu

849 181 744

 

849 181 744

Średnia ilość wyemitowanych akcji

849 181 744

 

849 181 744

Cena zamknięcia na koniec okresu (zł)

5,25

 

3,36

Wartość księgowa na jedną akcje (zł)

2,82

 

2,35

Zysk na jedną akcję (zł)

0,67

 

0,28

Zwrot z kapitału własnego (ROE)

       28,0%

 

14,5%