Bank najlepszy dla rolnika 2017 – wyniki rankingu

Martin & Jacob opublikował wyniki drugiej edycji rankingu „Bank Najlepszy dla Rolnika”. Z 26 banków jakie poddano ocenie, do ostatecznego rankingu 2017 włączono 12 banków, które posiadają w swojej ofercie produkty dedykowane rolnikom.

Czy banki wyciągnęły wnioski z ubiegłorocznego badania? Jak zmieniły się w tym czasie wymagania stawiane przez rolników produktom bankowym?

Badanie zostało zrealizowane w styczniu tego roku. Przeprowadzono je na próbie rolników wykorzystujących produkty bankowe na potrzeby własnych gospodarstw.

Tak w roku ubiegłym, jak i obecnie, badani rolnicy oceniali poszczególne banki w zakresie 26 cech tworzących 4 wymiary ewaluacji: oferta bankowa, jakość obsługi, warunki lokalowe oraz ogólna opinia na temat banku. Przypomnijmy, że powyższy zbiór cech, sam w sobie jest wynikiem wyboru dokonanego na wstępnym etapie projektu. Jest to efekt selekcji cech najistotniejszych dla rolnika korzystającego z usług bankowych jakiego badacze dokonali ze znacznie szerszego zestawu cech możliwych.

W roku poprzednim wszystkie Banki Spółdzielcze oceniano łącznie. Ranking tegoroczny jest bardziej szczegółowy. Wprawdzie banki spółdzielcze, z racji swojego doświadczenia  w branży Agro, ciszą się dużym zaufaniem rolników, to jednak – formalnie i faktycznie – stanowią odrębne podmioty. Z tej racji w rankingu tegorocznym podajemy osobno oceny wyliczone dla kluczowych grup zrzeszających Banki Spółdzielcze: Spółdzielczej Grupy Bankowej oraz Grupy BPS.

Banki rdzennie związane z sektorem rolnym, podobnie jak w roku ubiegłym, są oceniane najwyżej. Zachowują zatem wypracowaną przez lata przewagę, która jest odzwierciedleniem przewagi, jaką mają nad innymi bankami w rozumieniu potrzeb biznesu rolnego.

Pierwsza trójka ranking BNDR 2017 to: BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Grupa BPS. Wysoko ocenione zostały również: Bank Zachodni WBK, Credit Agricole, mBank i PKO Bank Polski. Mocnymi stronami lidera tegorocznego rankingu – BGŻ PNB Paribas – są, obok ogólnej oceny, oferta produktowa i obsługa klienta. Bank zajmujący drugie miejsce – SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa – góruje nad liderem jedynie w zakresie warunków lokalowych.

Jak dowodzą wyniki tegorocznych badań, rolnicy nadal przywiązują dużą wagę do kontaktu bezpośredniego z doradcą oraz do jego kompetencji i – jak dodaje dr Paweł Trojanowski – cenią sobie dyskrecję obsługi, indywidualne podejście do klienta oraz prostą i zrozumiałą komunikację. Podobnie jak w ubiegłym roku, badani rolnicy dużą wagę przypisują także do bankowości elektronicznej, która stanowi ułatwienie w sytuacjach niewymagających bezpośredniego kontaktu.

Nota metodologiczna


Badanie zostało zrealizowane w styczniu br. metodą ilościową, techniką CAWI. Z pierwotnego zboru 5000 ankiet zebranych w panelu internetowym, reprezentatywnym ze względu na kategorię wielkości gospodarstwa i lokalizację w przestrzeni kraju, losowo dobrano 12 stuosobowych grup rolników wskazujących jeden z 12 banków oferujących produkty dla rolników, jako swój bank główny. Skonstruowany ranking opiera się na ocenach wystawionych w obrębie tych właśnie grup. 

Źródło: Martin & Jacob