Bank Pocztowy idzie po dodatkowy kapitał do akcjonariuszy

Zaakceptowana przez Radę Nadzorczą Strategia rozwoju Banku Pocztowego na najbliższe lata zakłada działania, które będą wymagały większego kapitału. Bank planuje go pozyskać od obecnych i nowych akcjonariuszy. Jednocześnie zapowiada rewolucję cyfrową w swoich szeregach – w najbliższym kwartale ma wystartować EnveloBank.


– Strategia Banku Pocztowego na lata 2017-2021 została wypracowana z uwzględnieniem przesłanek, jakie w ostatnim czasie występują w otoczeniu funkcjonowania Banku. Najważniejsze spośród nich, to – wewnętrzne: nowa strategia Poczty Polskiej większościowego akcjonariusza Banku, niesatysfakcjonujące efekty dotychczasowej strategii, brak możliwości rozwoju w oparciu o zysk zatrzymany, spadek rentowności, finalizacja projektu EnveloBanku (…) – czytamy w oficjalnym komunikacie Banku Pocztowego. Przypominamy, że wspomniana na końcu marka miała wystartować już rok temu.

Już wkrótce start EnveloBanku

Start EnveloBanku we wrześniu 2016 roku zapowiadał ówczesny prezes – Szymon Midera. Po zmianach w radzie nadzorczej Banku premiera nowego systemu cyfrowego została odsunięta. Założenia jednak się nie zmieniły. EnveloBank wciąż będzie częścią składową całego ekosystemu Banku Pocztowego i Poczty Polskiej – w ramach obsługi przez internet i aplikację mobilną klienci uzyskają dostęp do szybkiego zamawiania usług kurierskich i finansowych.

Ostatecznie jego debiut ma nastąpić w III kw. br. i trafić także do mikrofilm, a nie tylko klientów detalicznych. Kampania marketingowa i sama marka ma wystartować we wrześniu 2017, ale już 4 lipca EnveloBank zostanie udostępniony ograniczonej grupie klientów. To jednak nie koniec zmian w zakresie cyfryzacji – Bank Pocztowy zapowiada także, że chce być aktywnym partnerem dla Państwa w zakresie e-administracji.

Bank Pocztowy dla biznesu

Kolejnym celem strategicznym określonym przez Bank Pocztowy jest dywersyfikacja oferty produktowej. Bank zapewnia, że klient masowy wciąż będzie jego głównym odbiorcą, ale przyszedł czas na większe otwarcie na klientów biznesowych. – Chcemy odejść od zbyt wąskiej oferty produktowej na rzecz większej dywersyfikacji, dopasowanej do rzeczywistych potrzeb naszych klientów, nadal oferując proste i zrozumiałe produkty. Dlatego oprócz unikalnych usług rozliczeniowych bankowości pocztowej lub produktów bankowych połączonych z ofertą Poczty Polskiej zaoferujemy pełną funkcjonalność obsługi bankowej dla wybranych Klientów instytucjonalnych mówi Sławomir Zawadzki, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

Skąd na to pieniądze?

Realizacja strategii Banku Pocztowego wymaga dokapitalizowania. Na konferencji prasowej nakreślającej Strategię rozwoju Banku do 2021 r. podano, że podstawą tego wzmocnienia jeszcze w tym roku będą pieniądze od aktualnych akcjonariuszy czyli Poczty Polskiej (75 proc.) i PKO Banku Polskiego (25 proc.). Proporcjonalnie do swoich udziałów, obie instytucje mają dokapitalizować Bank Pocztowy kwotą 90 mln zł.

W kolejnych latach Bank Pocztowy chce pozyskać ponad 300 mln dodatkowego kapitału. 260 mln zł ma być ściągniete z dotychczasowych lub nowych akcjonariuszy, a kolejne 100 mln zł z emisji instrumentów rynku kapitałowego. Kapitał ma być także budowany z zysku za kolejne lata. Do 2021 r. Bank Pocztowy chce pochwalić się aktywami wartymi 12 mld zł. To wciąż nie uplasuje go jednak nawet w pierwszej dziesiątce największych banków w Polsce.