W ciągu pierwszej połowy br. Bank Pocztowy pozyskał 75 tys. klientów detalicznych. O ponad 90% wzrosło również saldo lokat terminowych. Łącznie w części detalicznej pod koniec czerwca br. z produktów i usług Banku Pocztowego korzystało już ponad 560 tys. klientów. Oznacza to, że w każdym kolejnym miesiącu br. bank przekonywał do siebie średnio 12,5 tys. osób.
Najwięcej, bo przeszło 350 tys. klientów korzysta z darmowych rachunków osobistych – Pocztowego Konta Standard i Pocztowego Konta Nestor. Bezpłatne konta to pomysł Banku Pocztowego na przekonanie do swoich usług i realizację misji prostej i dostępnej bankowości.
Coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się produkty depozytowe Banku Pocztowego. Oszczędza na nich już blisko 50 tys. osób. Po sześciu miesiącach br. saldo środków zgromadzonych na lokatach terminowych przekroczyło 830 mln zł, co oznacza ponad 90% przyrost salda od początku roku. Chętnie wybieraną formą oszczędzania w Banku Pocztowym jest również Nowe Konto Oszczędnościowe, będące wygodnym połączeniem rachunku osobistego i lokaty, z którego korzysta już 160 tys. klientów. Saldo zgromadzonych na NKO środków wyniosło pod koniec czerwca br. blisko 720 mln zł. O popularności tego produktu świadczyć może przyrost salda w ciągu sześciu miesięcy o ponad 230 mln zł, a więc o prawie 50%.
W pierwszej połowie roku nie brakowało również klientów, którzy decydowali się na kredyty Banku Pocztowego. Systematycznie rosło saldo udzielonych kredytów mieszkaniowych, które pod koniec czerwca przekroczyło 570 mln zł i wzrosło od początku roku o blisko 100 mln zł. Duża w tym zasługa kredytów z dopłatami do oprocentowania w ramach rządowego programu Rodzina na swoim, które tworzą ponad 50% łącznego salda produktów hipotecznych Banku Pocztowego. Na finansowanie inwestycji mieszkaniowych ze środków uzyskanych w banku zdecydowało się już prawie 8 tys. osób. Od początku roku o ok. 100 mln zł wzrosło również saldo kredytów gotówkowych, które wynosi obecnie 650 mln zł. Korzysta z nich 120 tys. klientów Banku Pocztowego.
W obszarze korporacyjnym również widoczny był rozwój Banku Pocztowego, dzięki czemu na koniec czerwca 2010 r. obsługiwał blisko 14 tys. Klientów. Największy wzrost ich liczby odnotowano w sektorze mieszkalnictwa, gdzie Bank Pocztowy obsługuje około 10 tys. podmiotów. Portfel klientów z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw wzrósł o ponad jedną czwartą.
Łączna wartość kredytów udzielonych klientom instytucjonalnym wyniosła na koniec czerwca ponad 176 mln zł. Średnie saldo kredytów korporacyjnych wyniosło prawie 800 mln zł. Tymczasem średnie saldo pasywów bankowości korporacyjnej wynosi obecnie ponad 1,6 mld zł i jest to wzrost o ponad 18% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Promocja i wyróżnienia
W pierwszej połowie roku Bank Pocztowy przeprowadził widoczną w mediach kampanię reklamową, promując w ten sposób swoje proste i dostępne produkty – Pocztowe Konta Standard i Nestor, szybki kredyt gotówkowy Raz Dwa oraz 6-miesięczną lokatę terminową. W ramach edukacji finansowej zamieścił również na łamach dziennika Fakt, najchętniej czytanego przez grupę docelową banku, serię artykułów omawiających zalety i sposób działania podstawowych produktów finansowych. Poza klientami, produkty Banku Pocztowego przykuły również uwagę ekspertów. W ciągu minionego półrocza Pocztowe Konta Standard i Nestor, a także Pocztowy Kredyt Mieszkaniowy łącznie aż 7-krtonie zajmowały pierwsze miejsca w rankingach przygotowywanych przez specjalistów Pulsu Biznesu, Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawne i Polska The Times.
Strategia
Pod koniec kwietnia 2010 r. Rada Nadzorcza zaakceptowała Strategię Banku Pocztowego na lata 2010-2013. Zgodnie z jej głównymi założeniami do 2013 r. bank chce potroić liczbę swoich klientów oraz wejść do pierwszej dwudziestki banków w Polsce pod względem sumy bilansowej, a już w 2011 r. zadebiutować na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Nadrzędnym celem biznesowym jest pozyskiwanie nowych klientów detalicznych z tzw. segmentu nieubankowionych, a więc liczącej od 6 do 9 mln grupy osób, które nie korzystają dotychczas z usług bankowych. Bank będzie ich szukał głównie pośród mieszkańców małych miast i wsi, rencistów i emerytów. Bank Pocztowy z rozliczeniowego chce stać się masowym bankiem detalicznym, posiadającym silną kompetencję w obsłudze mikrofirm i MSP. Jednocześnie widzi się jako integratora usług finansowych na Poczcie, chcąc w ten sposób maksymalizować jej przychody z tego tytułu. Dodatkowo rozpoczynająca się właśnie budowa sieci mikroodziałów, Bank Pocztowy chce aktywnie wspierać proces restrukturyzacji Poczty Polskiej.
Źródło: Bank Pocztowy